شناسهٔ خبر: 33575604 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس‌جمهور اکوادور: قرار نیست جزایر گالاپاگوس پایگاه نظامی آمریکا شود

لنین مورنو ضمن رد خبر احداث پایگاه نظامی آمریکا در اکوادور گفت با همه توان برای حفظ محیط زیست کشورش تلاش خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور اکوادور: جزایر گالاپاگوس قرار نیست پایگاه نظامی آمریکا شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل اسپوتنیک، لنین مورنو، رئیس‌جمهور اکوادور صحبت‌ها با واشنگتن به منظور احدث یک پایگاه نظامی آمریکا در مجع الجزایر گالاپاگوس را رد کرد. خبری که سبب ایجاد تنش سیاسی در هفته جاری در این کشور شده بود.

دو روز پیش (دوشنبه)، اسوالدو جرین، وزیر دفاع اکوادور، اعلام کرد که دولت این کشور به هواپیما‌های نظامی آمریکا اجازه داده است در فرودگاه «سان کریستوبال» در جزایر گالاپاگوس سوخت‌گیری و به طور موقت توقف کنند. او در ادامه توضیح داد که این هواپیما‌ها در عملیات نظارتی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ماهیگیری غیرقانونی در این منطقه شرکت خواهند کرد. انتشار این خبر سبب اعتراضات گسترده در میان مقامات و مردم اکوادور شد.

این تصمیم دولت، نگرانی‌هایی را در میان نمایندگان مجلس و فعالان ایجاد کرده مبنی بر این که اقدام مذکور ممکن است حاکمیت اکوادور و همچنین محیط زیست این کشور را به خطر بیندازد. در اعتراض به این خبر، رافائل کارآ، وزیر اجتماعی پیشین اکوادور، در توئیتر خود نوشت جزایر گالاپاگوس جای هواپیما‌هایی بیگانگان نیست. کالوس وتری، نماینده پارلمان این کشور، نیز در واکنش به آن اظهار کرد این توافق اگر مستلزم آن باشد که یک اینچ از خاک اکوادور واگذار شود باید لغو شود.

بنا به قانون اساسی اکوادور که در سال ۲۰۰۸ تصویب شد، ایجاد هر گونه پایگاه نظامی خارجی در این کشور ممنوع است. در همان سال یونیسف نیز مجمع الجزایر گالاپاگوس را به دلیل فلور گیاهی و جانوری منحصر به فرد آن میراث جهانی اعلام کرد.

رئیس‌جمهور اکوادور در این خصوص روز گذشته (سه‌شنبه) در توئیتی نوشت: «پایگاه نظامی در این کشور وجود ندارد و نخواهد داشت. ما با همه توان جزایر گالاپاگوس را حفظ می‌کنیم. نظارت‌های هوایی برای محافظت از این میراث جهانی در حال انجام است».

بنا به گزارش رسانه‌های محلی، ده‌ها تن از مردم معترض نیز روز گذشته در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری در کیوتو تجمع یافتند تا به دولت درباره آسیب‌زدن به محیط زیست و تنوع زیستی این جزایر هشدار دهند.

انتهای پیام/

نظر شما