شناسهٔ خبر: 33570645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

صالح میرزاآقایی: باید با جسارت به سراغ رانت‌خواری و آقازاده‌ها برویم/ نیاز است درباره جریانات "نفوذ" اطلاع‌رسانی شود

تسنیم

بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به نقش «آیدین ستوده» در سریال «گاندو»،‌گفت: امثال «ستوده‌ها» وجود دارند که با نفوذ به سیستم، پولی به جیب می‌زنند و می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، صالح‌ میرزا آقایی سال‌هاست نقش خاکستری و منفی را ایفا می‌کند. او قبل از «گاندو»، سریال‌های «بانوی عمارت» و «تعبیر وارونه یک رویا» را بازی کرده است. این منفی بودن میرزا آقایی در سریال «مختارنامه»، «تب سرد»، «کلاه پهلوی»، «سال‌های برف و بنفشه» و حتی در سریال «گمگشته» به رخِ مخاطب کشیده می‌شود. میرزا آقایی با فیزیک و نوع بازی متفاوتش یکی از مهمترین گزینه‌ها برای بازی در پروژه‌های جاسوسی است.صالح‌میرزا آقایی در جریان گفتگویی به ماجرای ممنوع‌الکاری یک ساله بعد از مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» اشاره کرد. به تعبیر این بازیگر، فضای ممنوع‌الکاری مرا به سمت یک کار دوم یا شغل جدید کشاند. او گفت: "در ایام ممنوع‌الکاری به این نتیجه رسیدم نمی‌توانم برای امرار معاش فقط روی هنر حساب باز کنم، به همین‌خاطر تولید را در پیش گرفتم. کارآفرینی انجام می‌دهم و تولید میز ال‌سی‌دی و صنایع چوبی رفته‌رفته مرا صاحب برندی کرد."

بازیگرِ روزهای رمزآلودی و فضای سرّی نمایشی است

او در کنار ایفای نقش منفی و خاکستری به طنازی و تجربه نقش‌ها و کاراکترهای دیگر علاقه‌مند است؛ چنانکه در فیلم کمدی «خنده در باران» داریوش فرهنگ ایفای نقش کرد و یک کار فانتزی کودکانه هم با رحمان رضایی تحت عنوان «افسانه نیکان» انجام داد که هیچ‌وقت اکران نشد. و الان هم منتظر اکران فیلم «نیلم» است که راجع به ماجراهای احمد تجری افعانی است. صالح میرزا‌آقایی بعد از بازپخش سریال «گمگشته» که سال‌ها پیش برای ایام ماه مبارک رمضان تلویزیون باز کرد دوباره این شب‌ها مهمان خانه‌های مردم شده و این بار در قاب صفحه جادو او را با یک نقش متفاوت اما آشنا به فضای صالح میرزاآقایی می‌بینند. چرا که او بارها نشان داده نقش‌های رمزآلود و سرّی را می‌تواند به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

«آیدین ستوده» بعد از پوزیشن‌های متفاوت، جاسوس از آب درمی‌آید

او کاراکتر «آیدین ستوده» را در سریال «گاندو» ایفا می‌کند درباره ویژگی‌های نقش خود  گفت: یک کاراکتر منفی را با همه جذابیت‌های خاصی که برای آن انتخاب کرده‌اند، بازی می‌کنم. آیدین ستوده که من نقش آن را بازی می‌کنم، کاراکتر پیچیده‌ای است که در دلِ قصه ورود پیدا می‌کند و طی روندی با پوزیشن‌های متفاوتی ظاهر و بعد در قصه ناپدید می‌شود و سرانجام جاسوس از آب درمی‌آید. این موجود عجیب غریب به خوبی توسط نویسنده نوشته شد و من سعی کردم با راهنمایی کارگردان به پیچیدگی‌های این کاراکتر بُعد تصویری بدهم. فکر می‌کنم از این بابت مردم با کاراکتر جدیدی مواجه می‌شوند که یکسری ریزه‌کاری‌هایی دارد. آدمی که در سیستم امنیتی شاید در ابتدا آشنا باشد ولی با نیرنگ در سیستم نفوذ می‌کند و روی دیگر خود را نشان می‌دهد.

ضدقهرمانی من در «گاندو» شناسنامه‌ای دیگر دارد

صالح میرزا آقایی درباره تفاوت این نقش با آثار گذشته‌اش تصریح کرد: من خوشبختانه تمام نقش‌های ضدقهرمان یا منفی یا خاکستری که بازی کردم، متفاوت بودند. در «گاندو» هم چه شخصیت‌پردازی، چه طراحی لباس و چهره‌پردازی و نوع رفتار شخصیتی که بازی می‌کنم متفاوت است. نقش "آیدین ستوده" در سریال «گاندو» از لحاظ مختلف متفاوت است و فراز و نشیب شخصیتی‌اش هم با نقش‌های منفی که بازی کردم متفاوت است و به نظرم آرش قادری خیلی خوب این شخصیت را نوشته است. من کلیت سریال و موضوع متفاوتی که دارد را می‌پسندم ضمن اینکه شخصیتی که به عهده من گذاشته شده هم جذاب است.

«آیدین ستوده‌ها» با نفوذ به سیستم، پولی به جیب می‌زنند و می‌روند

وی درباره ما به ازاهایی که کاراکتر «ستوده» دارد، تأکید کرد: به جز شخصیت جیسون رضائیان که پیام دهکردی آن را بازی می‌کند بقیه شخصیت‌ها کاملا واقعی نبوده‌اند. کاراکتری که من بازی کردم مابه ازای بیرونی به شکل مشخصی ندارد ولی شبیه چنین فردی حتماً بوده است و کم هم نبودند. حداقل در طول سال‌های اخیر در فضای رسانه‌ای با اینگونه افراد آشنا می‌شویم که با نفوذ به سیستم پولی به جیب می‌زنند و می‌روند. به عینه آدمی شبیه آیدین ستوده را زیاد دیده‌ام که از آنها در بازی‌ام می‌توانستم استفاده کنم.

رابرت دنیرو سیاست‌ احمقانه ترامپ را نقد می‌کند

این بازیگر با بیان اینکه نیاز است درباره جریانات نفوذی که امنیت ما را نشانه گرفتند، اطلاع‌رسانی شود، افزود: من فکر می‌کنم می‌توان به مردم نزدیک شد تا آن‌ها از اتفاقات مختلف سیاسی و اقتصادی مطلع شوند. اگر چه بعضی از پرونده‌های جاسوسی را نم‌یتوان به دلیل مسائل امنیتی باز کرد ولی نیاز است درباره جریانات نفوذی که امنیت ما را نشانه گرفتند، اطلاع‌رسانی شود و چه رسانه ای بهتر از فیلم و سریال که بتواند به نحو شایسته واقعیت‌ها را به مردم نشان دهد. در همه‌جای جهان فیلم‌هایی با موضوع سیاسی ساخته می‌شود و هنرپیشگانی مثل "رابرت دنیرو" به راحتی سیاست‌های احمقانه ترامپ را مورد نقد قرار می‌دهد. 

باید با جسارت به سراغ رانت‌خواری و خیانت‌های آقازاده‌ها برویم

بازیگر سریال «مختارنامه» خاطرنشان کرد: به نظرم وظیفه هنرمندان نمایش ناهنجاری‌ها و فساد سیاسی و اقتصادی است. در سال‌های اخیر آقازاده‌هایی بوده‌اند که از اعتبار پدران خود سوء استفاده کردند و به مردم خیانت کردند. به نظرم این واقعیت‌ها باید نشان داده شود و من به عنوان آدمی که 29 سال کار می‌کنم، به خوبی از واکنش‌های مختلف مطلع هستم ولی باید با جسارت به سراغ موضوعات سیاسی و بحث رانت‌خواری برویم و واقعیت را برای مردم نشان بدهیم.

تا نقشم پخته نشود کوتاه نمی‌آیم

وی در پاسخ به این سوال که شما بارها نقش منفی و خاکستری را ایفا کردید و اصلاً به یکی از ضدِّ قهرمان‌های سینما و تلویزیون معروف هستید چطور آنقدر توانسته‌اید در میان نگاهِ مخاطبِ سختگیر ایرانی جا باز کنید، افزود: من فکر می‌کنم در وهله اول اصولاً معتقدم در درام، سینما، تلویزیون و تئاتر، فیلمنامه تعیین‌کننده است و شخصیت‌پردازی انجام می‌شود. ضرورت دارد بازیگر یک قصه و کاراکتری که قرار است بازی کند خوب پرداخته و نوشته شود.کارگردان بنابر تحقیق میدانی که انجام می‌دهد برای کاراکتر فیلمنامه‌ای‌اش دنبال بازیگری است که به شخصیت نزدیک شود. بازیگر اینجا باید از ذوق و قریحه نقش‌آ‌فرینی‌اش وام بگیرد و با دانش و علم لازم خودش را به آن شخصیت باورپذیرانه نزدیک کند. اینجا هم عمل‌گرایی و هم مباحث تئوریک بازیگری به اوج خودش می‌رسد و باید به چشمِ مخاطب بیاید. من جزو بازیگرانی هستم که در طول تصویربرداری بارها درباره نقشم با کارگردان صحبت می‌کنم تا هرچه بیشتر به این نقش نزدیک شوم. زیرا ایفای کاراکترهای منفی و خاکستری به مراتب نیازمند پختگی و پویایی بیشتر است و از این جهت همواره تلاش می‌کنم نقش‌هایی که به من واگذار می‌شود به پختگی لازم برسند.  

دوبله به "ژان" کلاه پهلوی ضربه زد

بازیگر سریال «بانوی عمارت» با اشاره به سریال «کلاه پهلوی» و دوبله‌ای که به نقش "ژان" ضربه زد، گفت: من اصولاً کم‌کارم ولی درست کار می‌کنم. چون حداقل در یک دهه اخیر سعی کردم هر انتخابی را نکنم و غالباً روال‌های ضدقهرمان به چشم آمده است. واقعاً آن نقشِ "ژان" سریال «کلاه پهلوی» را دوست داشتم البته صدای من دوبله شد و این دوبله به ریتم کار لطمه زد؛ به گونه‌ای بازی من را عوض کرد. خیلی لذت بردم از فیلمنامه قوی این مجموعه تلویزیونی که مرحوم ضیاءالدین دری نوشته بود. نقش‌ها چه مثبت و چه منفی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. اما بازی و نقشی که به دلم نشست، قصه، کارگردانی و لباس و گریم «حضرت والا» در سریال «بانوی عمارت» بود. حضور یک کارگردان پژوهشگر بزرگی چون عزیزالله حمیدنژاد هم به مَنِ بازیگر و هم جریان فیلم کمک کرد تا سرانجام کار خوبی از آب دربیاید. نقش جعفر بن زبیر در سریال «مختارنامه» را هم خیلی دوست داشتم چون با یک آدم بزرگی به نام داود میرباقری کار می‌کردم. در درام‌های مدرن هم «گمگشته« هم به یادماندنی بود هم نقش منفی خوبی از آب درآمد و هم برایم نوستالژی رمضانی داشت. داود سریال «گمگشته» را دوست داشتم آدم پُر از کینه و عقده‌ای بود که سراسر این نقش با زندگی‌های مردم درگیر شد. اتفاقاً بعد از این سریال تلویزیونی نقش‌های منفی، بیشتر به من پیشنهاد شد.

نمی‌گذارم شباهت در نقش به چشمِ مخاطب بیاید

میرزاآقایی با بیان اینکه سعی می‌کنم نقش‌ها را تکرار نکنم حتی اگر منفی و خاکستری هم باشند، تأکید کرد: شما اگر به کارنامه نقش‌آفرینی من توجه کنید گریم‌ها، فضاها و نگرش‌های متفاوتی می‌بیند. از جعفر بن زبیر «مختارنامه» 1400 سال پیش، حضرت والا «بانوی عمارت»- قاجاریه، فیلم سینمایی «استرداد» دوره پهلوی اول، "ژان" «کلاه پهلوی» و حتی داود سریال «گمگشته» همه این‌ها با هم از لحاظ دورانی، مقطعی و حتی فضاسازی‌ها متفاوتند. بسیاری از چهره‌پردازان سینمایی و تلویزیونی به من می‌گویند چهره گریم‌پذیری دارم و گریم‌های متفاوتی را می‌پذیرم. به همین‌خاطر با چهره‌های متفاوتی کارهای متفاوتی هم انجام داده‌ام و می‌دهم. نمی‌گذارم کاراکترها شبیه به هم بشوند و در انتخاب‌هایم هم به این ویژگی‌ها و شاخصه‌ها بیشتر توجه می‌کنم.

علاقه دارم شخصیت‌های مرموز و سرّی را بازی کنم

بازیگر نقش «جعفر به زبیر» مختارنامه در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به جذابیت آثار پلیسی و امنیتی آنقدر کم ساخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: کارهای پلیسی، جاسوسی و امنیتی که رازآلود و قصه پرپیچ و خم و شخصیت‌های مرموز در تاریخ سینما را بررسی کنیم؛ ماجراهای CIA و MI6 و شخصیت‌های مرموز،‌ سرّی و افشای پرونده‌های لابی‌گری‌ها را روایت می‌کنند، مقوله‌های جذاب و مورد علاقه مردم است. من به عنوان بازیگر هم به این شخصیت‌های مرموز و سرّی علاقه‌مند هستم و نقش «آیدین‌ستوده» و سریال «گاندو» هم این فضا را هم در اختیار مَنِ بازیگر و هم مخاطب قرار می‌دهد. فضاهای امنیتی و پلیسی اجازه می‌دهد هم ما پیچیده باشیم و هم مخاطب درگیر این پیچیدگی‌ها شود. از طرفی دیگر هم علاقه‌مند بازی در سریال‌های امنیتی، پلیسی، اطلاعاتی و جاسوسی هستم چون اینگونه سریال‌ها هم رمزآلودند و هم دغدغه مردم را روایت می‌کنند. زیرا جاسوس به امنیت ملی هرکشوری صدمه می‌زند و امنیت برای مردم حائز اهمیت است. خود به خود این سوژه‌ها جذاب است و در نتیجه همه علاقه‌مند این فضاها هستند.

با «گاندو» مثل یک اثر نمایشی برخورد کنیم

وی در پاسخ به نقدهایی که نسبت به سریال «گاندو» می‌شود، گفت: نباید فراموش کرد یک درام را شکل می‌دهیم نباید عین آن واقعیت باشد. اگر پیام دهکردی نقش جیسون رضائیان را بازی می‌کند برشی از زندگی رضائیان است نه اینکه این نقش را کپی کنیم. اگر آیدین ستوده را من بازی می‌کنم قرار نیست عینِ آن شخصیت باشم. ما اینجا باید به جذابیت‌های نمایشی هم توجه کنیم و فضای کار در سریال‌های نمایشی باید این شخصیت‌ها و روایت‌ها را بازسازی کنند. من فکر می‌کنم شکل نمایشی این درام جذاب از آب درآمده اما هر کار هنری و نمایشی فراز و نشیب‌های خودش را دارد و عاری از نقد و مشکل نیست. ولیکن باید این نکته را درنظر بگیریم فارغ از همه اتفاقات خوب و بد، ما با یک اثر نمایشی روبرو می‌شویم.

مهمانی ندادم و مهمانی نگرفتم بازیگر بمانم

میرزاآقایی با بیان اینکه من هیچ‌وقت در هیچ باند و گروه مافیایی نبوده‌ام، به کسی باج ندادم و هیچ‌وقت مهمانی ندادم و مهمانی نگرفتم تا بازیگر بمانم، افزود: معضلی که سالیان سال در این 29 سال کار بازیگری، من جزو معدود بازیگرانی هستم که عضو هیچ گروه، باند و مافیایی نبوده‌ام؛ هیچ‌وقت برای گرفتن نقش مجیز کسی را نگفتم، باج ندادم. هیچ‌وقت نخواستم مهمانی بدهم و مهمانی بگیرم تا بازیگر بمانم. متأسفانه برخی‌ها به هر قیمتی، تَن به هرطور بازیگر شدن می‌دهند یا باری به هر جهت بازیگر می‌شوند و یا برای بازیگر ماندن، ارزش‌های قابل اتکا را زیر سوال می‌برند. وقتی آدم‌های مختلف مرا در خیابان می‌بینند همین سوال را دارند که چرا کم‌کارم! و من هم می‌گویم عضو هیچ جریانی نیستم و بازیگر باید فارغ از این حواشی و باری به هر جهت بودن، سواد، فرهیختگی، شعور، فیزیک خوب و برخوردار از استانداردهای جهانی باشد. خوشبختانه به من کارهای درستی پیشنهاد می‌شود و تاکنون هم درست انتخاب کردم و می‌کنم.

ماجرای ممنوع‌الکاری ضدِ قهرمانِ تلویزیون

بازیگر «خنده در باران» به روایتی از ممنوع‌الکاری یک ساله بعد از سریال «کلاه پهلوی» اشاره کرد و گفت: خوشحالم مردم مرا می‌بینند به خاطر نقش‌های ایفا شده‌ام تشکر می‌کنند. مدعی نیستم ولی سعی کرده‌ام غلط بازی نکنم و خودم را خرج کار کنم. خیلی‌ها متأسفانه امروز کم‌کاری می‌‌کنند و با تمام وجود جانشان را در طبقِ اخلاصِ نقش‌آفرینی نمی‌گذارند. من همیشه در حال ورزش و آمادگی جسمی هستم تا فیزیک و نشاطِ خوبی برای ایفای نقش داشته باشم. شاید دور ماندن و کم‌کار کردن سبب شد تا پایم به فضای تولید ملی هم باز شود. زیرا بعد از سریال «کلاه پهلوی» یک سالی به ناحق ممنوع‌الکار شدم. آن موقع به عدم پرداخت دستمزد اعتراض کردم و گفتم تا پولم پرداخت نشود به پاریس نمی‌روم برای ادامه تصویربرداری، اما مطالبه‌ام به حق بود. ولی حذفم کردند و یک فرانسوی فضای آن نقش و موقعیت را ادامه داد. بعدها جزئیات دیگری از این بی‌انصافی و آزردگی که فضای ممنوع‌الکاری برایم ایجاد کرد، بیان می‌کنم. از همان‌جا تصمیم گرفتم بازیگری کار اصلی‌ام نباشد. با دشواری یک کارگاه راه انداختم و خوشبختانه صاحب برند اسلام دیپلمات در تولید میزهای ال‌سی‌دی شدم. خوشحالم که کارآفرینی می‌کنم و عده‌ای به واسطه این کار، نانِ حلال درمی‌آورند. از طرفی باعث شد تا دامنه حق انتخابم بیشتر شود و به سراغ هرکاری نمی‌روم. با گردن برافراشته و کاری که دوست دارم را بازی می‌کنم.

می‌توانم طناز هم باشم ولی پیشنهاد نشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا دوست دارید کار طنز هم انجام دهید، خاطرنشان کرد: یک بار کار طنز «خنده در باران» داریوش فرهنگ بازی کردم که در ایام تصویربرداری «کلاه پهلوی» ایشان به من پیشنهاد دادند و البته کار جواب هم داد. ولی در ادامه باز آن نقش‌های منفی و خاکستری پیشنهاد شدند و به این دلیل کار طنزِ دیگری از من ندیدید. البته که یک کار دیگر با رحمان رضایی تحت عنوان «افسانه نیکان» کار کودک فانتزی بود، انجام دادم، اتفاقاً با رامبد جوان و علیرضا خمسه هم همبازی بودم اما این کار هیچ‌وقت اکران نشد. به خاطر مشکلات سی‌جی‌آی این پروژه بزرگ بنیاد سینمایی فارابی به نتیجه نرسید. به فضای کمدی موقعیت علاقه دارم. الان، یک فیلم سینمایی به نام «نیلم» که ماجراهای احمد تجری افغانی را روایت می‌کند در صف اکران قرار دارد آنجا هم نقش متفاوتی را ایفا می‌کنم و البته این فیلم قرار است در فستیوال‌های خارجی عرضه شود. در عین‌حال یکی دو سریال هم پیشنهاد کار شده است.

 

منبع: برترینها

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما