شناسهٔ خبر: 33569348 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

انتقاد نماینده پارلمان عراق از توافق‌ اربیل-واشنگتن در زمینه حضور نظامی آمریکا

نماینده ائتلاف 'الفتح' در پارلمان عراق تأکید کرد که رهبران کُرد در تلاشند تا به صورت غیر قانونی با واشنگتن به توافقاتی دست یابند و بدین ترتیب حضور جنگی آمریکا در عراق را تثبیت کنند.

صاحب‌خبر -

العالم - عراق

«حسن الازیرجاوی» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق از اقدامات دولت منطقه کردستان عراق انتقاد کرد.

الازیرجاوی تأکید کرد که دولت کنونی در بغداد با دولت منطقه کردستان با عطوفت زیادی رفتار می‌کند؛ به نحوی که اربیل در دولتهای پیشین شاهد چنین رفتاری نبوده است.

شبکه خبری «الاتجاه برس» به نقل از این نماینده عراقی گزارش داد که این مسئله باعث شده است که «رهبران کُرد به صورت غیر قانونی با واشنگتن به توافقاتی دست یابند تا حضور جنگی آمریکا در عراق را تحمیل کنند».

وی تصریح کرد که «دولت کردستان در زمان حاضر، با واشنگتن بر سر افزایش شمار نیروهای جنگی آمریکا و تجهیز تسلیحاتی [نیروهای] "پیشمرگه" [کُرد] به توافق رسیده است».

الازیرجاوی در ادامه اعلام کرد که «رهبران منطقه [کردستان] به نحوی رفتار می‌کنند که گویا در یک دولت جدا از دولت عراق حضور دارند».

این نماینده عراقی، علت این رفتار رهبران کُرد را «عدم جدیت دولت فدرال (بغداد) در باره اتخاذ تصمیمات بازدارنده علیه منطقه [کردستان]» عنوان کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح باید در برابر منطقه کردستان بایستد و «به آن اجازه ندهد که بدون مراجعه به بغداد، با هر خارجی به توافق برسد».

در همین ارتباط، «کریم المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق 20 خرداد ماه جاری گفت که نیروهای رزمی جدید آمریکا وارد پایگاه اربیل شدند.

المحمداوی تصریح کرد که نظامیان تروریست آمریکایی درباره ورود به پایگاه اربیل، با دولت منطقه کردستان توافق کرده بودند، نه دولت فدرال یا وزارت دفاع عراق

نظر شما