شناسهٔ خبر: 33568125 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

ایران در مسیر تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های تولید دارو در منطقه

بهره‌برداری از اولین شهرک تخصصی دارویی در کشور

شهرک صنعتی دارویی برکت به‌عنوان اولین شهرک تخصصی دارویی کشور با هدف ایجاد بستری مناسب برای توسعه صنعت دارویی جمهوری اسلامی ایران بنا گذاشته شده است. گسترش و متمرکزسازی مراکز تحقیق و توسعه از یک‌سو و کارخانه‌های دارویی پیشرفته از سوی دیگر از مهم‌ترین اهداف این شهرک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، روز گذشته آیین بهره‌برداری از طرح ملی «شهرک صنعتی دارویی برکت»   برگزار شد. در این برنامه که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) حاضر بودند، شهرک صنعتی دارویی برکت به‌عنوان اولین شهرک تخصصی دارویی کشور به بهره‌برداری رسید. علاوه‌بر اهمیت مساله بهره‌برداری از شهرک، رونمایی از 9 قلم دارو در زمینه سلول‌درمانی، تولید مواد اولیه دارویی و داروهای شیمیایی تولید داخلی هم از نقاط عطف مراسم روز گذشته بود.
 

اقدام ستاد اجرایی حضرت امام(ره) بی‌نظیر است

سعید نمکی، وزیر بهداشت در این مراسم گفت: «خداوند را سپاسگزاریم که این روز شکوهمند را برای ما رقم زد. جوانان انقلاب اسلامی در دوران تحریم توانستند فضایی را به وجود بیاورند که می‌تواند ده‌ها و صدها کارخانه و تولیدی محصولات سلامت را در دل خود جای دهد. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که یادگاران دفاع مقدس و جمعی از خدمتگزاران انقلاب اسلامی در آن فعالیت می‌کنند، بدون هیچ چشمداشت مادی، شهرک تخصصی دارویی برکت را راه‌اندازی کرد. در حال حاضر ۹۷ درصد داروی موردنیاز کشور در داخل تولید می‌شود و فقط سه درصد از داروی موردنیاز از خارج کشور وارد می‌شود، اما همین میزان نیز ارز زیادی را از کشور خارج می‌کند. وجود یک پلتفرم برای تولید دارو لازم بود تا بتواند زیرساخت‌های دارویی کشور را توسعه دهد و از میزان زمان تولید دارو بکاهد؛ بنابراین اقدام ستاد اجرایی حضرت امام(ره) بی‌نظیر است. اگر بخواهیم در تحریم‌ها پیروز شویم باید با یکدیگر متحد باشیم، برای من به‌عنوان وزیر بهداشت، آحاد مردم اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب، مسیحی، زرتشتی، کلیمی، شیعه و سنی نباید فرقی داشته باشد. در دوره جنگ تحت‌رهبری امام(ره) بودیم و امروز نیز در همان مسیر از هدایت‌های مقام معظم رهبری بهره‌مند می‌شویم.»

صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیون دلاری

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم در این مراسم سخنرانی کرد و در ارتباط با بهره‌برداری از این شهرک صنعتی دارویی گفت: «کمک به امنیت دارویی یکی از راهبردهای این مجموعه است. باید قبول کنیم جنگ اقتصادی، وسیع‌تر و عمیق‌تر از جنگ تحمیلی است و بعید می‌دانم مردم و مسئولان این مهم را حس نکنند. ما در این مجموعه به‌دنبال انتفاع از صنعت دارویی نیستیم. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان کاهش هزینه در درمان بیماران سرطانی ایجاد کرد. در راه‌اندازی این شهرک ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و اولویت اصلی واگذاری زمین به بخش خصوصی و خارجی است. بحث دارو در حوزه اجتماعی ستاد پیگیری می‌شود. قول می‌دهیم تا یک سال آینده با محوریت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و همکاری فعالان صنعت دارو، از واردات ۵۰۰ میلیون دلار دارو به کشور جلوگیری کنیم.»

ایران یکی از قطب‌های دارویی منطقه

نصرالله فتحیان، مدیرعامل شرکت دارویی برکت هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در ارتباط با اقدامات صورت‌گرفته از سوی شرکت دارویی برکت گفت: «این شهرک در وسعتی 200 هکتاری واقع شده و 400میلیارد تومان برای راه‌اندازی این شهرک هزینه شده است. با ایجاد این شهرک شاهد توسعه صادرات داروی کشور و صرفه‌جویی ارزی در واردات خواهیم بود. این شهرک موجب ایجاد اشتغال هفت‌هزار نفر برای متخصصان شده و 30هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده‌ است. با ایجاد این شهرک، ایران به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی دارویی منطقه معرفی می‌شود. زمین این شهرک را ستاد اجرایی به قیمت روز خریداری و طراحی کرده و 53 درصد آن قطعات داخلی، 27 درصد فضای سبز و 20 درصد مابقی نیز دیگر فضاهای پیش‌بینی شده است. در این شهرک 100هزار شرکت دانش‌بنیان می‌توانند حضور پیدا کنند و از خروج ارز هم جلوگیری می‌شود. یکی از ملزومات شرکت‌های دارویی آب است که ما توانسته‌ایم نیاز خود را برای آب مصرفی تامین کنیم.»

جزئیات شهرک دارویی برکت

شهرک صنعتی دارویی برکت به‌عنوان اولین شهرک تخصصی دارویی کشور با هدف ایجاد بستری مناسب برای توسعه صنعت دارویی جمهوری اسلامی ایران بنا گذاشته شده است. گسترش و متمرکزسازی مراکز تحقیق و توسعه از یک‌سو و کارخانه‌های دارویی پیشرفته از سوی دیگر از مهم‌ترین اهداف این شهرک است. تامین نیازهای دارویی کشور، جذب دانش، سرمایه و مشارکت بین‌المللی و توسعه صادرات دارویی نیز از دیگر اهداف این شهرک به‌شمار می‌روند. شهرک صنعتی دارویی برکت با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار و اختصاص ۱۰۰ هکتار به قطعات صنعتی با 205 پلاک احداث شده است. 53  درصد شهرک دارویی برکت به منظور قطعات داخلی، 27 درصد برای فضای سبز و 20 درصد مابقی نیز دیگر برای سایر اقدامات و فعالیت‌هاست.

منطقه‌بندی شهرک صنعتی دارویی برکت

آنکوباتورها، آزمایشگاه‌های مرکزی و دفتر مدیریت تحقیق و توسعه به مساحت 6.4هکتار
شرکت‌های دانش‌بنیان به مساحت 4.11 هکتار
شرکت‌های سل‌تراپی به مساحت 2.5 هکتار
شرکت‌های بیوتکنولوژی به مساحت 5 هکتار
پالایشگاه خون و فرآورده‌های پلاسمایی به مساحت 5.4 هکتار
کارخانه‌های واکسن‌سازی به مساحت 9.3 هکتار
شرکت‌های با فناوری‌های پیشرفته حوزه سلامت به مساحت 5.13 هکتار
شرکت‌های دارویی مختلف به مساحت 8.38 هکتار
انبارهای مرکزی و بارانداز به مساحت 8 هکتار

 


تامین آب

انشعاب از مخزن آب کمالشهر به ظرفیت 17 لیتر برثانیه
انشعاب از خط لوله طالقان به ظرفیت 32 لیتر بر ثانیه
برداشت از چاه به ظرفیت 30 لیتر بر ثانیه

تامین برق

پست برق اختصاصی 20.63کیلووات به ظرفیت اولیه 40 مگاوات و امکان افزایش توان پست تا 120 مگاوات
خط انتقال برق به طول 10 کیلومتر از خط انتقال کن زیاران و 5.13 کیلومتر از پست هشتگرد

تامین گاز

احداث 3 ایستگاه تقلیل فشار به ظرفیت 30 هزار مترمکعب
اجرای شبکه لوله پلی‌اتیلن گازی به طول 14هزار و 500 متر
اجرای شبکه لوله فلزی به طول 2هزار و 100متر

شبکه مخابرات

اجرای کابل فیبرنوری به طول 18 هزار و 500 متر
احداث مرکز مخابرات با 10هزار خط تلفن
تامین پهنای باند به ظرفیت 5 هزار مگابیت بر ثانیه

شبکه معابر

اجرای شبکه خیابان‌های داخلی به طول 15هزار و 300 متر
اجرای معابر پیاده‌رو به مساحت 42 هزار مترمربع

دریاچه مصنوعی

احداث دریاچه مصنوعی به ظرفیت 25هزار متر مکعب

باغ‌موزه گیاهان دارویی

طرح تقدیر شده در بخش ساختمان‌های عمومی از نهمین جایزه معماری داخلی ایران

فضای سبز

اجرای فضای سبز در رفوژ خیابان‌ها به مساحت 5.29 هکتار
اجرای جنگل‌کاری در شمال سایت به مساحت 2.9 هکتار
اجرای فضای سبز قطعات به مساحت 4.15 هکتار

شبکه هدایت آب‌های سطحی

اجرای شبکه هدایت آب‌های سطحی به طول ۶ هزار و ۶۵۰ متر

نظر شما