شناسهٔ خبر: 33562269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

میرجلالی با اشاره به برخورد با قاچاقچیان کتاب:

شناسایی و پلمب انبارهای کتاب‌ قاچاق ادامه دارد

عضو کارگروه صیانت با بیان اینکه هنوز تعداد دستفروشان کتاب به صفر نرسیده است، گفت: تلاش داریم با استفاده از منابع اطلاعاتی در ماه‌های آینده انبارهای جدید را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنیم.

صاحب‌خبر -
 
سعید میرجلالی؛ مدیر انتشارات ویرایش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اثرات مبارزه با قاچاقچیان کتاب، عنوان کرد: برخورد با قاچاقچیان کتاب از طریق منابعی که در اختیار داشتیم از مهر ماه سال گذشته آغاز شد، بخش زیادی از انبارهای کتاب آن‌ها را شناسایی کردیم و به مقابله با آن‌ها پرداختیم.
 
وی افزود: در این زمینه متوجه شدیم که در طول یک سال گذشته، در توزیع کتاب‌ها به شکل غیرقانونی فاصله‌ زیادی افتاده و این موضوع در میان توزیع‌کنندگان، کتابفروشان و حتی شهرستان‌ها تاثیر داشته است.
 
عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران،‌ مولفان و مترجمان با بیان اینکه علی‌رغم مشکلات تخلف در حوزه قاچاق کتاب هنوز صفر نشده است، گفت: هنوز هم در برخی واحدها و انبارهایی که هنوز کشف نشده‌اند کتاب‌هایی هستند که امکان دارد به بازار وارد شود. در این زمینه به دنبال رصد متخلفان و فعالان این حوزه هستیم.
 
وی با بیان اینکه به دنبال برخورد با قاچاقچیان کتاب فعالیت در بخش‌های مختلف حوزه نشر حدود 35 درصد رشد داشته است، گفت: خوشبختانه در این مدت توانستیم در بخش عملیاتی موفق باشیم و دست بسیاری از متخلفان را از بازار کتاب کوتاه کنیم، اما مساله اینجا است که تعداد متخلفان بسیار زیاد است.
 
میرجلالی با اشاره به تعداد زیاد دستفروشان کتاب در سطح شهر، یادآور شد: طبق رصد ما از مناطق مختلف تهران، صدها دستفروش در مقابل سینماها، میادین پرتردد یا جلوی ورودی مترو‌ها در ساعت‌های خاصی حضور دارند و کتاب‌های آن‌ها از آثار قاچاق است.
 
وی تاکید کرد: اغلب این دستفروشان نیز می‌گویند کتاب‌های ما اصلی و سانسور نشده است و همه آن‌ها قبل از انقلاب چاپ شده‌اند و با این شعار مخاطبان را جذب می‌کنند.
 
عضو کارگروه صیانت با بیان اینکه در این زمینه به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردیم که این منابع باید پاکسازی شود، گفت: البته بسیاری از دستفروش‌های کتاب به دنبال برخوردهای جدی کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان تغییر آهنگ داده‌ و ساعت کارشان راتغییر داده‌اند.
 
میرجلالی با بیان اینکه تغییر رویکرد و ساعت کاری از جمله اقدامات دستفروشان کتاب طی ماه اخیر بوده است، عنوان کرد: اغلب آن‌ها از ساعت 5 بعد از ظهر مشغول کار می‌شوند و کتاب‌هایشان را در کنار خیابان عرضه می‌کنند، حتی تعدادی از آن‌ها نیز در تعطیلات رسمی به فروش کتاب مشغول می‌شوند.
 
اهمیت جمع‌آوری دستفروشان کتاب
مدیر نشر ویرایش همچنین درباره تاثیر طرح جمع‌آوری دستفروشان کتاب نیز، گفت: این طرح تاثیر به‌سزایی در فعالیت کتابفروشان و ناشران داشت، همچنین در توزیع کتاب‌ها نیز اثرگذار بود و تاجایی که می‌دانم این طرح ادامه دارد.
 
وی ادامه داد: از ابتدای سال 96 تا 97، 45 دستفروش در مقابل جلوی دانشگاه تهران رصد شده بودند ولی در هفته‌های اخیر با همکاری خوب نیروی انتظامی و قوه قضاییه تعداد آن‌ها اندک شده اما به صفر نرسیده است.
 
میرجلالی با بیان اینکه جمع‌آوری دستفروشان کتاب اثرات زیادی به همراه داشت، تاکید کرد: این موضوع مانع توزیع نامطلوب کتاب شد و توانستیم کتاب را به شریان اصلی برگردانیم، امسال نیز تلاش داریم با استفاده از منابع اطلاعاتی در ماه‌های آینده انبارهای جدید را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنیم.
 
وی یادآور شد: زمانی که دستفروشی در محدوده کار کتاب‌فروش‌ها نباشد، طبیعتا مخاطب به کتابفروش مراجعه می‌کند و آثار اصلی از این کانال به دست مخاطب می‌رسد و به چرخه صنعت نشر کمک می‌شود.
 
وی همچنین از رایزنی با مسئولان مترو و شهرداری تهران خبر داد و گفت: در این زمینه در حال مکاتبه هستیم تا مانع فعالیت دستفروشان کتاب که اغلب کتاب‌های قاچاق عرضه می‌کنند در این مکان‌ها شوند، زیرا اگر این برخورد به درستی انجام شود، توزیع عادلانه درچرخه ناشر، کتابفروش و مخاطب شکل می‌گیرد.

نظر شما