شناسهٔ خبر: 33560584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

شمخانی در نشست امنیتی روسیه تأکید کرد

خروج امریکا از برجام و بی عملی اروپا مانع حل چالش‌ها

گروه سیاسی - حضور نمایندگان عالی کشورهایی از پنج قاره جهان فراهم کننده فرصتی بود که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با حضور در آن به تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی بپردازد. اجلاس دو روزه‌ای که از روز گذشته در شهر «اوفای» روسیه شروع شد و علی شمخانی به نمایندگی از ایران در آن حضور یافت.

صاحب‌خبر -
گفت وگو و رایزنی‌ با هدف ارائه و بررسی ابتکارات مشترک سیاسی، نظامی و امنیتی برای مواجهه با تهدیدات امنیتی در دستور کار حاضران این نشست بود.
مشخص شدن وجوه پیدا و پنهان تهدیدات امنیت ملی کشورها در ابعاد مختلف نظامی- اطلاعاتی و سیاسی و اقتصادی می‌تواند به مثابه چراغ راهنمایی برای مواجهه  کشورها با بحران‌ها و تهدیدات امنیتی و نحوه تخصیص صحیح زمان و منابع به سیاستگذاران امنیت ملی باشد. در چنین شرایطی سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست امنیتی روسیه ناظر به جدی‌ترین تهدیدات جاری عرصه بین‌الملل بود. جایی که او مهم‌ترین تهدید کنونی جهان را مواجهه با پدیده‌ای جهانی به اسم «ترامپیسم» عنوان کرد که بر پایه آن رئیس جمهوری امریکا درباره مهم‌ترین موضوعات سیاست خارجی کشورش سلیقه‌ای و شخصی تصمیم‌گیری می‌کند.
شمخانی در سخنانی در خلال این نشست امریکای ترامپ را جنگ طلب‌ترین کشور در طول دوران موجودیتش خواند و گفت: «امریکا امنیت نظام بین‌الملل را با یک جانبه گرایی و تحریم‌های فرامرزی، بی ثبات کرده و نظام پولی و بانکی و شبکه‌های مالی بین‌المللی را به عنوان سلاحی برای تهاجم به کشورهای مستقل تحت سیطره خود گرفته است و وزارت خزانه‌داری دولت امریکا را به وزارت جنگ تبدیل کرده است.» او با بیان اینکه «برای این رفتار امریکا، هیچ عنوانی به غیر از تروریسم اقتصادی، نمی‌توان گذاشت»، یادآور شد: «امروز امریکا، نه تنها سیاست سرنگونی و بی ثبات سازی کشورهایی که با سیاست امریکا همسو نیستند را دنبال می‌کند، بلکه با در پیش گرفتن رویه تروریسم اقتصادی می‌خواهد با تحریم‌های ثانویه، اراده خود را بر تمامی کشورهای جهان حاکم کند.»
شمخانی تأکید کرد: «لازم است کشورهای مستقل جهان با ایجاد سازوکارهای چندجانبه در مقابل این هیولای وحشی ایستادگی کنند و آن را متوقف و سلطه امریکا بر نظام مالی جهانی در یک دوره میان مدت را بشکنند.» 
شمخانی به نقض سیستماتیک حقوق بین‌الملل و خروج امریکا از معاهدات بین‌المللی نیز اشاره کرد و افزود: «امریکا در حالی بخشی از ارتش رسمی جمهوری اسلامی ایران که دارای کارنامه‌ای شفاف و درخشان در مبارزه با تروریسم است را به عنوان گروه تروریستی شناسایی می‌کند که ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور بزرگ‌ترین حامی گروه‌های تروریستی در دهه‌های اخیر بوده‌اند.» 
تهدیدات جدید هویت ملی کشورها را هدف قرار داده است
دبیر شورای عالی امنیت ملی خروج امریکا از برجام و عدم اقدام عملی از سوی اروپا را زمینه‌ساز خارج شدن گفت‌وگو و دیپلماسی در رفع چالش‌های امنیتی در جهان برشمرد و افزود: «ایران پس از یک سال فرصت دادن به دیپلماسی برای اجرای تعهدات، بخشی از تعهدات خود را در چارچوب برجام و برای حفظ آن و ایجاد موازنه در این توافقنامه بین‌المللی کنار گذاشت و خرسندیم که این رفتار و منطق خردمندانه جمهوری اسلامی ایران از سوی اکثر کشورها قابل درک و حمایت بوده است.» 
شمخانی تصریح کرد: «اگر تهدیدات نظامی، تمامیت ارضی کشورها را نشانه می‌رود، تهدیدات نوین امنیتی که طیفی از ابزارهای اطلاعاتی، عملیات روانی، سایبری، جنگ الکترونیک، ریزپرنده‌ها، تهدیدات محیط زیستی را دربر می‌گیرد، هویت و حاکمیت ملی کشورها را هدف قرار داده است.»
 چند پیشنهاد
شمخانی همچنین چند پیشنهاد را برای مقابله با تهدیدات ترکیبی که امنیت ملی، ثبات و توسعه کشورها را از سوی امریکا مورد هدف قرار داده، مطرح کرد: تلاش مشترک برای آزادسازی اقتصاد جهانی از انحصار دلار و ایجاد استقلال در نظام پولی و بانکی جهانی خارج از سیطره امریکا؛ ایستادگی در برابر دخالت، زورگویی، باج خواهی اقتصادی امریکا به منظور استقرار صلح و امنیت بین‌الملل؛ به رسمیت نشناختن و مقابله با تحریم‌های فراسرزمینی دولت امریکا علیه کشورها با برگزاری نشستی بین‌المللی با حضور تمامی کشورهایی که با تحریم‌های یکجانبه امریکا مخالفند و ایجاد سازوکار دائمی برای مقابله با آن؛ کمک مشترک به کشورهایی که در معرض تهاجم تهدیدات نوین امنیتی قرار می‌گیرند، بخصوص در شرایط فعلی کمک به دولت قانونی آقای مادورو در ونزوئلا در برابر مداخلات براندازانه‌ دولت امریکا.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان گفت: امیدوارم این اجلاس بتواند به گام مؤثری در درک بیشتر برای همکاری عملی در جهت برقراری صلح و امنیت در جهان منتج شود.
 
تأکید شمخانی بر گفت‌وگو با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست مشترک مقامات عالی امنیتی همسایگان افغانستان بر رویکرد هماهنگ 6 کشور حاضر در نشست برای گفت‌وگو با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان تأکید کرد.
نشست مشترک مقامات عالی امنیتی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان و افغانستان روز گذشته در حاشیه نشست امنیتی روسیه برگزار شد. علی شمخانی در سخنانی با اشاره به لزوم هماهنگی با دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان  تصریح کرد: «باید مراقبت کنیم که رویکرد هماهنگی بین ما برای گفت‌وگو با طالبان و با هماهنگی دولت افغانستان وجود داشته باشد.» دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست مذکور مباحثی چون اجلاس آتی، افزودن ترکیب  جدید، وضعیت داخلی افغانستان، نگرانی‌های موجود و راهبرد طالبان را مورد اشاره قرار داد و گفت که این موارد ضرورت هماهنگی بین 6 کشور حاضر در نشست کنونی را ایجاد می‌کند. شمخانی با پیشنهاد مشاور امنیت ملی افغانستان برای تشکیل جلسه معاونان امنیت کشورهای حاضر در این نشست موافقت کرد.
دیروز همچنین  اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرد که یک هیأت از طالبان به منظور آماده شدن برای هفتمین دور از گفت‌وگوهای برقراری صلح با امریکا وارد تهران شده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری روس به نقل از یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، با اعلام اینکه این سفر در آستانه برگزاری هفتمین دور از گفت‌وگوهای برقراری صلح با امریکا در دوحه انجام شده است، افزود: این هیأت به سرپرستی ملا برادر آخوند معاون رهبر طالبان روز دوشنبه نیز به چین رفته بود تا درباره روابط آینده این گروه در صورت دستیابی به یک توافق صلح با امریکا رایزنی کند.یک منبع آگاه به اسپوتنیک گفت: «من تنها می‌توانم تأیید کنم که این هیأت در ایران است و اطلاعات بیشتری در دست نیست. این گروه تلاش دارد تا به کشورهای همسایه اطمینان دهد که طالبان پس از حصول توافق با امریکا تهدیدی برای کشورهای منطقه نخواهد بود.»
 

کلمات کلیدی

شمخانی

نشست امنیتی روسیه

خروج امریکا از برجام

نظر شما