شناسهٔ خبر: 33559063 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تفاوت در پرداخت حقوق پارالمپیکی ها و المپیکی ها

صاحب‌خبر -
 

ابوالقاسم‌ کیانی: باز هم تبعیضی آشکار بین ورزشکاران المپیکی با پارالمپیکی ها رقم خورد. پس از بررسی‌های به عمل آمده برای تعیین حقوق ماهانه المپیکی‌ها و پارالمپیکی مقرر شد که ورزشکارانی که سهمیه المپیک کسب می‌کنند شامل حق‌الزحمة پنج میلیون تومانی ۱۲ ماهه از اول تیرماه سال جاری بشوند در حالی که هر زمانی این سهمیه را کسب کردند کل این مبلغ را بدون کم و کاست دریافت می‌کنند. یعنی اگر ورزشکاری حتی یک ماه قبل از بازی‌های المپیک صاحب سهمیه شود کل مبلغ ۱۲ ماهه پنج میلیون تومانی را دریافت خواهد کرد در حالی که برای ورزشکارانی که می‌توانند طلایی و مدال‌آور باشند قرار شده، تسهیلاتی مجزا نیز در نظر گرفته شود. در مقابل، ماجرای تعیین حقوق ورزشکاران سهمیه پارالمپیکی هم به سرانجام رسید در حالی که برخلاف سهمیه المپیکی‌ها، نه تنها حق‌الزحمه ثابتی برای آنان اعمال نمی‌شد بلکه با چندین تبصره، بند و ماده همراه است تا نمادی دیگر از تبعیض بین قهرمانان جانبازان و معلول با ورزشکاران غیرمعلول، عیان شود. البته چه بسا که چنین تبعیضی نه تنها به نگاه تبعیض‌آمیز متولیان ورزش بلکه به نگاه تبعیض‌آمیز اکثریت قریب به اتفاق متولیان و مسئولان بخشهای مختلف مملکتی بازگردد. همان‌هایی که پس از نتایج به‌دست آمده توسط ورزشکاران بازی‌های آسیایی جاکارتای اندونزی برای تبریک، از یکدیگر سبقت می‌گرفتند در حالی که نتایج آسیایی‌ها اصلاً متناسب امکانات و سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آنها شده بود، نبود و یکی از کیفی‌ترین کاروان‌های اعزامی با حمایت‌های همه‌جانبه، نتوانست در حد انتظارات پیش‌بینی‌ها و وعده‌های داده شده ظاهر شود.

و البته قسمت عمده و گروه زیادی از همین مسئولین در قبال کار بسیار بزرگ کاروان پارآسیایی‌های جاکارتای اندونزی که به مراتب بالاتر از انتظارات ظاهر شدند، حتی برای یک تبریک خشک و خالی هم، خود را خسته نکردند. پس غیر طبیعی نیست که به تبع چنین نگرش‌هایی در جامعه، متولیان ورزش در تعیین حق‌الزحمه المپیکی‌ها و پارالمپیکی تسهیلات برای المپیکی‌ها را،‌چاق و چله‌تر در نظر بگیرند.

قرار شده ورزشکارانی هم که برای پارالمپیک سهمیه کسب می‌کنند صاحب حقوق ماهانه شوند البته در حالی که اولاً مشخص شود که می‌توانند به مدال برسند یا نه و ثانیاً این حق‌الزحمه فقط برای مدال‌آوران، در نظر گرفته شده است. حق‌الزحمه‌ای که با توجه به تبصره‌هایش حتی نمی‌توان روی نقد بودن آن حساب کرد.طبق تصمیمات اتخاذشده ورزشکاری که سهمیه کسب کرده اگر شانس مدال طلا باشد حقوق ۵ میلیون تومانی اگر شانس نقره باشد، حق‌الزحمه دو میلیون تومانی و اگر شانس برنز باشد حق‌الزحمه ۲۰۰ر۱میلیون تومانی دریافت خواهند کرد در حالی که شانس طلایی‌ها حقوق ۱۲ماهه دریافت می‌کنند و نقره‌ای‌ها و برنزی‌ها، حقوق شش ماهه. البته حتی همین هم تمام ماجرا نیست چرا که سقف و کفی هم بر مبنای عملکرد ورزشکاران پارالمپیکی در نظر گرفته شده است به این صورت که مثلاً اگر ورزشکاری کم‌کاری کرد یا از آمادگی دور بود این مبالغ به ترتیب به ۵ر۲، ۵ر۱ و یک میلیون به ترتیب کاهش خواهد یافت. حال چنین شرایط و حقوق متغیر، نسیه و ناقص پارالمپیکی‌ها را مقایسه کنید با حقوق ثابت کامل ۵میلیونی المپیکی‌ها که بدون هیچ بند، تبصره و قید و شرطی قرار است برای همه به‌صورت یکسان،‌ پرداخت شود.

جالب ماجرا امّا آنجایی است که چنین تصمیمی با نظر اعضای کادر فنی تیمها و ورزشکاران و مسئولان کمیته ملی پارالمپیک، اتخاذ شده است. یعنی آنجایی که حاج محمود خسروی‌وفا با عقبة موفق چند دهه‌ای در ورزش جانبازان و معلولین، در رأس قرار دارد و اتفاقاً از جمع جانبازان سرافراز جنگ تحمیلی هم هست!

نکته تعجب‌برانگیز هم همینجاست که مدیری چون حاج محمود خسروی‌وفا که می‌داند کار قهرمانان جانباز و معلول برای رسیدن به مدال در بازی‌های پارآسیایی و پارالمپیک اگر بزرگ‌تر از ورزشکاران آسیایی و المپیکی نباشد، کوچکتر هم نیست، چرا با وضع چنین شرایط تبعیض‌آمیزی، موافقت کرده و یا حتی شاید خودش یکی از ارکان اصلی چنین تصمیم‌گیری غیرمنصفانه‌ای باشد؟! چه کسی است که نداند محدودیت‌های حرکتی، کار و تمرین ورزشکاران پارالمپیکی را تا چه اندازه سخت‌تر از المپیکی‌ها می‌کند!

حال بگذریم از این که پس از آنکه تبریک‌های مسئولان بخش‌های مختلف کشور به پاراآسیایی‌ها به مراتب کمتر از آسیایی‌ها بودـ از آنجا که بیشترین موفقیت‌های ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان طی چند دهه توسط قهرمانانی به‌دست آمد که قهرمانان جنگ و جبهه نیز بوده و در آنجا به درجه جانبازی رسیده بودندـ این استنباط پیش آمد که شاید سیاست بر آن است که از این پس ایثارگری‌های این قشر ارزشمند کمرنگ شده و به تدریج به‌دست فراموشی سپرده شود! در حالی که تا به امروز علاوه بر والیبال نشسته، سیامند رحمان قوی‌ترین مرد پاراوزنه‌برداری در جهان، ساده جوانمردی و سمیرا ارم در پاراتیراندازی، زهرا نعمتی راضیه شیرمردی، رمضان بیابانی، سینا منشی‌زاده، ‌پوریا جلالی‌پور و اصغر زارعی‌نژاد در پاراتیروکمان،‌ سهمیه المپیک کسب کرده‌اند و به گفته‌هادی رضایی،‌ قرار است کیفی‌ترین کاروان راهی پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو شود چنین تصمیمی در مورد حقوق ماهانه پارالمپیکی‌ها گرفته شده تا علاوه بر آنکه، آن ورزشکارانی که نهایتاً شانس مدال نباشند، امیدی به دریافت حق‌الزحمه نداشته باشند، سایر شانس مدال‌ها هم با توجه به بندها و تبصره‌های موجود، نتوانند مطمئن باشند که چه مبلغی از همین حداقل‌ها را دریافت خواهند کرد!

شایان ذکر است که پارالمپیک توکیو،‌ نهمین حضور ورزشکاران ایرانی خواهد بود در حالی که در دوره گذشته ایران ۷۹ سهمیه داشت که به ۲۴ مدال شامل ۸ طلا، ۹ نقره و ۷ برنز رسید.

نظر شما