شناسهٔ خبر: 33558882 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیک پرواز «پروانه کرم غوزه» در مزارع پنبه گلستان

کارشناس حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: آفت کرم غوزه پنبه علاوه بر مزارع پنبه به مزارع گوجه‌فرنگی، نخود فرنگی و سویا نیز خسارت وارد می‌کند و براساس بررسی‌هایی که صورت گرفت تا پایان هفته جاری انتظار داریم شاهد پیک پروازی «پروانه‌های کرم غوزه» در مزارع استان گلستان باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمد آبروان عصر امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: براساس بررسی‌هایی که صورت گرفت طی چند روز آینده شاهد پیک پروازی «پروانه‌های کرم غوزه» پنبه در مزارع استان گلستان باشیم که باید این آفات را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه راه‌های مبارزه بسیاری برای کنترل این آفت در مزارع وجود دارد از جمله می‌توان به مبارزه بیولوژیکی، استفاده از زنبورهای شکارگر، سموم شیمیایی و غیره اشاره کرد.

کارشناس حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ابراز کرد: کنترل آفت پروانه غوزه پنبه در مزارع بسیار حساس است و کشاورزان باید مزارع کشاورزی خودشان را به تله‌های فرمونی مجهز کنند این تله‌ها علاوه بر کارایی بسیار بالا در جلب و شکار پروانه‌های آفت از نظر اقتصادی نسبت به سموم شیمیایی به صرفه‌تر هستند.

آبروان خاطرنشان کرد: تله‌های فرمونی تنها پروانه‌های نر را به خود جذب می‌کنند و با نصب تله‌های فرمونی شانس تولید نسل این آفت در مزارع کاهش می‎‌یابد.

وی اظهار کرد: هر پروانه ماده در صورتی که بتواند جفت‌گیری انجام دهد حدود 2 هزار تخم می‌تواند بگذارد و یک جمعیت بسیار زیادی را می‌تواند به مزارع منتقل کند.

انتهای پیام/83019

نظر شما