شناسهٔ خبر: 33558771 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سورنا ستاری:

وابسته کردن اقتصاد به نفت، خیانت است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از افزایش سوددهی واحدهای فناور در کشور، علی رغم افزایش شدت تحریم ایران از سوی کشورهای غربی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، سورنا ستاری شامگاه امروز  در دیدار با حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، اصلی ترین پایه اقتصاد دانش بنیان را انسان‌های متخصص و تحول آفرین دانست و اظهار داشت: با وجود تحریم ایران از سوی برخی کشورها، شاهد رشد فعالیت واحدهای فناور و دانش بنیان کشور و همچنین افزایش سوددهی این مجموعه ها هستیم.

وی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های علمی کشور همچون وجود بیش از پنج میلیون دانشجو و 13 میلیون تحصیلکرده دانشگاهی در کشور ادامه داد: اکوسیستم و محیط لازم برای شکوفایی استعدادهای علمی در کشور، فراهم نشده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نهایت تلاش خود را برای ایجاد این بستر به کار گرفته است.

وی وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی را بزرگترین خیانت در حق مردم و در 100 سال گذشته دانست و ادامه داد: تا زمانی که وابستگی و اتکا اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی را کاهش و قطع نکنیم نمی‌توانیم آن‌چنان که باید و شاید به اهداف خود در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دست یابیم.

 به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، بسیاری از مردم را به مردمی مصرف‌گرا تبدیل کرده و بسیاری از زیرسخت‌های فرهنگی کشور را نیز نابود کرده است.

ستاری، خروج ایران از وضعیت فعلی وابستگی به نفت در حوزه اقتصاد را نیازمند یک مبارزه بسیار جدی دانست و ادامه داد: فعالان حوزه فناوری و ایده پردازان جوان، سربازان اصلی ما در رسیدن به اهداف پیش بینی شده خود هستند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در این دیدار با بیان اینکه کارهای ارزشمند جوانان کشورمان در حوزه علم و فناوری نیازمند حمایت است، اظهار داشت: عدم وابستگی به درآمدهای نفتی که از الزامات اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری است لزوم توجه به شرکت‌های دانش بنیان را ضروری کرده است‌.

امام جمعه تبریز افزود: وابستگی به اقتصاد نفتی از خیانت‌های ۱۰۰ سال گذشته است که مواد اولیه را بدون ارزش افزوده از کشور خارج می‌کند.

وی با اشاره بازدید خود از شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: ایده‌های خلاقانه و اقدامات ارزشمند علمی و کاربردی توسط جوانان این مرز و بوم در این شرکت ها استارت خورده که تکمیل آن نیازمند حمایت از طرف دولت است.

آل‌هاشم شرکت‌های دانش بنیان را بازوان قدرتمند اقتصاد ملی و تولید ایرانی دانست و گفت: باید محصول ایرانی با کیفیت در این شرکت‌ها تولید و به بازارهای جهانی عرضه کند.

برچسب‌ها:

نظر شما