شناسهٔ خبر: 33557834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درسمینار دیپلماسی پارلمانی در اسلام آباد؛

نمایندگان پاکستانی رویکرد برخی کشورها در قبال ایران را محکوم کردند

اسلام آباد-ایرنا- سیاستمداران ارشد و نمایندگان مجلس ملی پاکستان تاکیدکردند: مردم و تمامی اعضای پارلمان این کشور متعهد به دوستی با برادران و خواهران ایرانی خود بوده و پاکستان هرگونه رویکرد تهاجمی قدرتهای خارجی در قبال جمهوری اسلامی را به شدت محکوم می کند.

صاحب‌خبر -

همزمان با سفر اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس شورای اسلامی به اسلام آباد سمینار ویژه ای با عنوان «روابط ایران-پاکستان، فراخوان دیپلماسی پارلمانی برای همکاری» روز سه شنبه با حضور نمایندگان ارشد مجلس ملی پاکستان در مؤسسه مطالعات پارلمان در شهر اسلام آباد برگزار شد.

«احمدامیرآبادی فراهانی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان به همراه اعضای این گروه و همچنین مهدی هنردوست سفیر ایران در پاکستان در این سمینار حضور یافتند.

«سیدنویدقمر» نماینده مجلس ملی و رئیس گروه دوستی در پارلمان پاکستان، «ایازصادق» رئیس سابق مجلس این کشور، خانم «حنا ربانی کهر» نماینده حزب مردم و وزیر پیشین امورخارجه، «خواجه محمد آصف» از حزب مسلم لیگ نواز و وزیر پیشین امور خارجه و تعدادی از دیگر نمایندگان مجالس ملی و سنا در این سمینار حضور داشتند.

**برخی کشورها نمی‌توانند ویژگی‌های دو کشور ایران و پاکستان را مشاهده کنند

«سردار ایاز صادق» رئیس سابق مجلس ملی پاکستان طی سخنانی در سمینار دیپلماسی پارلمانی تاکیدکرد: پاکستان یک قدرت اتمی است و جمهوری اسلامی ایران از لحاظ ذخایر عظیم نفت و گاز جایگاه مهمی در جهان دارد به همین دلیل برخی کشورها نمی‌توانند این ویژگی‌های دو کشور همسایه را مشاهده کنند.

وی تاکید کرد: منطقه ما در روزها و ماه‌های اخیر شاهد تحولات بی سابقه بود و ما اعلام می‌کنیم که تک تک نمایندگان مجالس پاکستان در برابر هرگونه رویارویی احتمالی در منطقه و یا رویکرد تهاجمی قدرت‌ها در قبال ایران، در کنار برادران و خواهران ایرانی خود قرار دارند.

عضو ارشد حزب مسلم لیگ نواز گفت: ایران امروز با برخی مسائل و دشورای ها مواجه شد با این حال ما اعضای مجلس پاکستان برای حمایت و پشتیبانی از جمهوری اسلامی ایران متحد هستیم و در این لحظات سخت در کنار برادران و خواهران ایرانی خود ایستاده ایم.

«سید نوید قمر» نماینده مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی پاکستان و ایران نیز گفت: روابط دوجانبه ایران و پاکستان راهبردی است و ما مصمم به بالا بردن سطح ارتباطات میان مجالس دو کشور به ویژه تقویت روابط میان ملت‌های ایران و پاکستان هستیم.

وی با اشاره به کمبود انرژی در پاکستان و نیاز مبرم این کشور برای دسترسی به منابع آسان انرژی از طریق همکاری با ایران، افزود: اجرای طرح خط لوله انتقال گاز از ایران باعث غلبه بر مشکلات انرژی پاکستان خواهد شد.

«احمدامیرآبادی فراهانی» طی سخنرانی در این سمینار گفت: دین، تاریخ، فرهنگ، تمدن و همجواری سرزمینی عواملی هستند که ایران و پاکستان را طی سالیان گذشته به یکدیگر پیوند داده اند.

وی افزود: اولویت جمهوری اسلامی ایران در تحکیم روابط با همسایگان و به طور ویژه پاکستان منعکس از نگاه مقام معظم رهبری به پاکستان به عنوان همسایه مسلمان است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان تاکید کرد: ما در همه سطوح و ابعاد همکاری اعم از اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی آماده همکاری و همیاری بوده و از هرگونه پیشنهاد برای ارتقای مناسبات دوجانبه استقبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: علی رغم تلاش برخی دولت‌ها و طرف‌های ثالث در جهت تخریب روابط ایران و پاکستان و به چالش کشاندن حسن نیت دو کشور به یکدیگر، خوشبختانه حجم تجارت ایران و پاکستان روند صعودی داشته و گام‌هایی برای بهبود مناسبات اقتصادی و مالی برداشته شده است.

امیر آبادی تاکید کرد: رفع موانع بانکی مهمترین گام در جهت تسریع بخشی به رشد جهشی حجم تجارت میان ایران و پاکستان با توجه به برخورداری از مرز مشترک طولانی است.

وی با اشاره به رشد قابل ملاحظه در همکاریهای امنیتی و نظامی ایران و پاکستان طی سال‌های اخیر، گفت: ایران همواره امنیت و ثبات همسایگان و کشورهای همجوار را امنیت و ثبات خود تلقی می‌کند و همچنین همکاریهای دوجانبه امنیتی و برای مقابله با تهدیدات مشترکی چون تروریسم، افراط گرایی، قاچاق موادمخدر، مهاجرت غیرقانونی را از مهمترین وجوه مشترک فعال و مؤثر ایران در تقویت و تحکیم ثبات و امنیت پاکستان می‌داند.

رئیس هیأت پارلمانی ایران تاکید کرد: روشن است که تجهیز و تأمین مالی گروه‌های افراطی و تروریست‌های تکفیری توسط کشورهای فرامنطقه ای و برخی از کشورهای منطقه با هدف عقب ماندگی اقتصادی و سیاسی ایران و پاکستان و ایجاد تخاصم میان دو کشور صورت می‌گیرد.

«مهدی هنردوست» سفیر ایران در پاکستان نیز گفت: دو کشور تنها همسایه یکدیگر نیستند بلکه دارای مشترکات فراوان و همکاریهای وسیع در زمینه‌های مختلف هستند.

وی افزود: متأسفانه ایران و پاکستان در مسیر ترانزیت قاچاق موادمخدر قرار گرفته و طبقه جوان این کشورها در معرض خطر موادمخدر قرار دارند.

هنردوست اجرای طرح خط لوله گاز ایران را برای احیای چرخه صنعت پاکستان مهم خواند و تاکید کرد: ما باید از منافع خود در منطقه حمایت کنیم در حالی که برخی از طرف‌ها به دنبال سو تفاهم میان تهران و اسلام آباد هستند.

وی رویکرد تهاجمی اخیر آمریکایی‌ها در قبال ایران را بازی قدیمی و ترفندی برای تحت فشار قراردادن کشورمان توصیف کرد و افزود: هر زمان که ایران و پاکستان در مسیر تقویت بیشتر همکاریها قدم برمی دارند حوادثی رخ می‌دهد که هدف اصلی آن تخریب روابط میان دو کشور برادر و همسایه است.

**وزیر پیشین امورخارجه پاکستان: منافع مشترک فراوانی با جمهوری اسلامی ایران داریم

«حنا ربانی کهر» از حزب مردم پاکستان و وزیر پیشین امورخارجه پاکستان گفت: امروز در دنیا چیزی به نام متحد دائم وجود ندارد بلکه تنها منافع دائمی وجود دارد بنابراین با دارای منافع مشترک فراوانی برای تحکیم روابط راهبردی و قوی با جمهوری اسلامی ایران داریم.

وی اظهار داشت: ایران و پاکستان از شرایط همسایگی سختی برخوردار هستند اما موقعیت همسایگی آنان راهبردی است.

ربانی تاکید کرد: پاکستان باید محیط سازگاری را فراهم کند تا بتواند از این طریق مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد.

وی با اشاره به بحران افغانستان گفت: ثبات در این کشور همسایه به نفع ایران و پاکستان است و البته ثبات در افغانستان تنها از طریق گفت وگو و مذاکرات ممکن خواهد بود.

حنا ربانی کهر اظهار داشت: روابط پاکستان با عربستان هرگز به معنای نادیده گرفتن روابط با ایران نیست بلکه تعاملات با تهران از اهمیت خاص برخودار است.

«شاندانا گلزار خان» نماینده مجلس ملی پاکستان از حزب تحریک انصاف (حزب حاکم فعلی این کشور) نیز طی سخنانی بر ضرورت تسریع فرآیند گفت وگوهای تهران و اسلام آباد درباره پیمان تجارت آزاد تاکید کرد.

وی اظهار داشت: ایران و پاکستان با هدف توسعه تجارت دوسویه باید بر مکانیزم تهاتر متمرکز شوند زیرا تجارت تهاتری راهی مناسب برای تقویت مناسبات اقتصادی میان دو کشور تلقی می‌شود.

در بخش پایانی این سمینار برخی از شرکت کنندگان نیز درباره همکاری ایران و پاکستان برای مقابله با چالش‌های تغییرات اقلیمی، گسترش همکاری‌ها در حوزه انرژی، تقویت همکاری‌های مرزی میان دو کشور و لزوم هوشیاری نسبت به تحرکات عناصر بیگانه در منطقه به تبادل نظر پرداختند.

نظر شما