شناسهٔ خبر: 33557506 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: استان تهران از تعهدات خود برای ایجاد شغل عقب است

تهران- ایرنا- استاندار تهران گفت: ظرفیت و پتانسیل خوبی در زمینه توسعه اشتغال در سطح استان فراهم شده که در این زمینه مدیران بانک ها باید همکاری کامل داشته باشند افزود : ۱۴۴ هزار اشتغال تعهد استان تهران بود اما تاکنون ۸۴ هزار شغل محقق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان تهران با بیان اینکه اگر بانک ها در زمینه اشتغال زایی فعال باشند می توانیم رونق کسب و کار را در استان تهران سرعت ببخشیم افزود: ظرفیت‌های زیادی در استان تهران برای ایجاد اشتغال وجود دارد اما بازهم در رتبه کشوری عقب هستیم و باید این موضوع جبران شود.

وی افزود: فعالیت و ایجاد واحدهای تولیدی در استان تهران از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و در این زمینه بانک ها نقش اساسی در ایجاد این واحدهای تولیدی دارند.

استاندار تهران تاکید کرد: میانگین پرداختی تسهیلات و اعتبارات اشتغال در کشور ۷۶ درصد و این اعتبارات در استان تهران ۵۲ درصد است که این امر به سبب عملکرد ضعیف بانک‌ها است.

محسنی بند پی با انتقاد از عملکرد بانک کشاورزی و صندوق مهر امید گفت: این بانک ها هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و در برخی موارد باید دستگاه قضایی به کم‌کاری برخی بانک‌ها ورود پیدا کند که عدم همکاری بانک‌ها شرایط نامطلوبی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به لزوم اجرای تعهدات بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اشتغال خاطرنشان کرد: اگر قرار است بانک‌ها پرداخت مستقیم جهت اشتغال داشته باشند باید تحت نظارت و از طریق کارگروه اشتغال استان صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ۴۴ درصد از اراضی کشاورزی استان تهران در شهرستان های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت قرار دارند و اگر بانک ها همراهی کنند و براساس مزیت های نسبی اعتبارات و تسهیلات اشتغال بر اساس سند توسعه استان که فرصت های سرمایه گذاری در هر شهرستان را شناسایی کرده اند را توزیع کنند به مراتب نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

استاندار تهران تاکید کرد: در استان تهران از هر هکتار ۳۰ تن محصول کشاورزی برداشت می‌شود که اگر در این زمینه حمایت مؤثری صورت گیرد می‌توانیم در زمینه امنیت غذایی فعال شویم.

** استان تهران در زمینه توسعه اشتغال رو به جلو است

همچنین معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه گفت: در ماه‌های گذشته استان تهران روند موفقی را پشت سر گذاشته و در بخش‌های مختلف عملکرد استان در حوزه دستاوردهای حوزه اشتغال بهبود پیدا کرده است.

عیسی منصوری افزود: برخی از دستگاه‌های استان تهران با محدودیت منابع روبه رو شدند و در عین حال منابع نهادهای حمایتی بلااستفاده مانده بود که در این جلسه قرار شد به صورت موقت آزادسازی منابع صورت گیرد و سهم نهادهای حمایتی حذف نشود اما امکان استفاده از آن وجود دارد.

وی در مورد افزایش نرخ بیکاری در استان تهران نیز گفت: اگر تسهیلاتی قائل می‌شویم برای طرح‌های سرمایه‌گذاری است که بنا به تجربه به سراغ ایجاد واحدهای کسب و کار و کار خانه می‌رود که تأثیر اشتغالی فوری ندارد در حالی که در استان تهران انتظار این است که سهم بخش خدمات بیشتر شود اما متأسفانه بانک‌ها تمایل چندانی به فعالیت در بخش خدمات ندارند.

معاون وزیر با بیان اینکه فعالیت بانک‌ها بیشتر از جنس خدمات بانکی است تا تخصیص منابع به خدمات مولد اظهار داشت: بخش قابل توجهی از اشتغال استان تهران مربوط به صنعت کارخانه‌ای است که در دوره رکود صنعت کارخانه‌ای دچار افول تولید و اشتغال می‌شود.

وی تاکید کرد: نظام اجرایی بیشتر تمایل به کمک فعالیت کارخانه‌ای دارد و بخش خدمات، آی تی، گردشگری و کشاورزی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد که البته نظام اجرایی تمایل به توزیع وام دارد در حالی که مأموریت آن‌ها سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت است که سبب افزایش نرخ بیکاری در استان تهران شد.

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران: نیز در این جلسه گفت: با توجه به تاکیدات فراوان در خصوص تلاش مدیران برای ایجاد اشتغال در استان تهران اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
محمد امامی امین افزود: هنوز برای برخی مدیران بانک ها این مطلب که کشور در شرایط سخت و جنگ اقتصادی قرار دارد جا نیفتاده و برای راه اندازی واحدهای تولیدی اقدام نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: مدیرانی که در استان تهران مشغول خدمت هستند حتماً براساس برخی ارزیابی ها و توانمندی از سایر نقاط به تهران آمده اند اما با این ظرفیت و استعداد های مناسب استان تهران در زمینه های صنعتی و کشاورزی به نقطه مطلوبی در خصوص اشتغال نرسیده است.

جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان تهران عصر امروز (سه شنبه) با موضوع بررسی آخرین وضعیت اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به ریاست انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران و با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین با حضور برخی مدیران سازمان‌ها و بانک ها در محل استانداری تهران برگزار شد.

در این جلسه بررسی شد که استان تهران در زمینه شناسایی و معرفی طرح ها ۲۳۵ درصد رشد داشته و همچنین ۴۸۱ طرح را منعقد کرده است.

تهرام/‏۷۲۴۳/‏/‏۶۱۳۹

برچسب‌ها:

نظر شما