شناسهٔ خبر: 33557417 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

مهران رجبی "خانه‌نشین" شد

خبرگزاری تسنیم

«از کجا شروع کنم» برنامه جدید صداوسیماست که نگاهی تازه به کارآفرینی دارد؛ امشب فیلم تلویزیونی «خانه‌نشین» از شبکه پنج سیما پخش می‌شود و شبکه جهانی سحر به یاد محمد مطیع، سریال «باغ سرهنگ» را با زبان آذری روی آنتن می‌برد.

صاحب‌خبر -
امروز رویداد‌های مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

«سربداران» پخش می‌شود

سریال تاریخی «سربداران» به کارگردانی محمدعلی نجفی از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. هم‌اکنون سریال «کیف انگلیسی» ساخته زنده یاد ضیاءالدین دری در کنداکتور پخش شبکه چهار سیما قراردارد که آخرین قسمت از این مجموعه تلویزیونی پنجشنبه ۳۰ خردادماه پخش می‌شود و از روز جمعه سی و یکم خردادماه هر شب ساعت ۱۲ سریال هجده قسمتی «سربداران» روی آنتن می‌رود.

سربداران سریالی تاریخی است که بر اساس قیام سربداران خراسان به رهبری شیخ حسن جوری علیه استیلای مغول در سال ۱۳۶۲ تولید شده است. گوشه‌هایی از این فیلم هم مربوط به رهبری پیشین شیخ خلیفه مازندرانی مؤسس این جنبش است. کارگردان این مجموعه محمدعلی نجفی بوده و کیهان رهگذار نویسندگی و مشاور کارگردانی آن را بر عهده داشته است.

امین تارخ، سوسن تسلیمی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، فیروز بهجت محمدی، جمشید لایق، افسانه بایگان، محمد ابهری، عنایت الله بخشی، جهانگیر صمیمی فرد، سعید اویسی، فتحعلی اویسی، حسین محجوب، اسماعیل محرابی، محمدعلی ساربان، بهروز بقایی، آتش تقی پور، حسین محب اهری، حسین خانی بیک، محمدرضا عالی پیام، اصغر ضرابی، پرویز شاهین خو و، ولی الله مومنی از جمله بازیگران این سریال تاریخی هستند.

موسیقی متن این سریال را که یکی از موسیقی‌های ماندگار است، فرهاد فخرالدینی ساخته است. سریال «سربداران» از سی و یکم خردادماه هر شب ساعت ۱۲ از شبکه چهارسیماپخش و روز بعد ساعت ۱۸ بازپخش می‌شود.

ایجاد انگیزه و تشویق به ایجاد یک کسب و کار موفق از اهداف تولید میان برنامه‌هایی با نام «از کجا شروع کنم» است که از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شود. سیدامیر سیاح دبیر ستاد رسانه‌ای رونق تولید صدا وسیما درباره پخش میان برنامه‌های کوتاه «از کجا شروع کنم» و دیگر برنامه‌های تولیدی این ستاد گفت: این ستاد، میان برنامه‌های دو دقیقه‌ای را تولید کرده که از تمامی شبکه‌های تلویزیون در حال پخش است. در هر یک از این میان برنامه‌ها که با عنوان «از کجا شروع کنم» موضوعات مختلفی را مد نظر قرار داده است؛ برخی انگیزشی است که بینندگان را تشویق به ایجاد یک کسب وکار و حرکت اقتصادی می‌کند و بعضی دیگر نیز با محوریت افزایش اطلاعات و بالا بردن بینش اقتصادی مخاطبان است.

وی ادامه داد: «از کجا شروع کنم»، در ۳۰ قسمت تولید شده است که به مرور از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود؛ هر برنامه به مدت دو دقیقه است و در هر قسمت با یک کسب و کار آشنا می‌شویم و اطلاعات لازم شروع این کسب وکار ارائه می‌شود. در ادامه ۳ نفر از خبره‌ترین فعالان آن کسب و کار معرفی می‌شوند. در این میان برنامه‌ها، بخشی مستند گونه به نام «قهرمانان» را داریم که خبره‌ترین کارآفرینان کشور که بیش از ۱۰۰۰ نفر را جذب واحد تولیدی خود کرده‌اند به بینندگان معرفی می‌شوند.

مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما، با اشاره به راه‌اندازی سایت میدان با هدف فراهم کردن محیطی که مخاطبان بتوانند مستقیما با کارآفرینان موفق آشنا شوند، ادامه داد: ستاد رسانه‌ای رونق تولید، حضور پررنگی در فضای مجازی دارد و این سایت، ویژه این برنامه طراحی شده است. در سایت میدان، تعدادی از خبرگان کسب و کار به عنوان مشاور حضور دارند که از چگونگی کسب مجوز و یا تهیه مواد اولیه و چگونگی فروش محصولات به کاربران مشاوره می‌دهند و خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده‌ایم.

ستاد رسانه‌ای رونق تولید صدا و سیما با رویکرد‌های تبیینی، آگاهی بخشی، ترویجی، مطالبه‌گری، حمایتی و گفتمان‌سازی موضوع «رونق تولید» تشکیل شده است. تأکید بر طراحی نظام کارآمد به منظور استفاده از همه ظرفیت‌های رسانه ملی و سایر نهاد‌ها برای برنامه‌سازی مطلوب و کیفی در راستای ارتقای رونق تولید در تراز یک رسانه توسعه محور و پیشرفت‌مدار، بصیرت‌افزایی و جریان‌سازی مستمر و شورآفرینی برای افزایش حمایت ملت از کالای ایرانی برای رونق تولید، افزایش اشتغال و کاهش واردات و هزینه‌های ارزی با بهره‌گیری از ظرفیت برنامه‌های شاخص و آثار فاخر نمایشی، معرفی کارآفرینان برتر کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ترویج روحیه کار و تلاش سازنده در جامعه و گسترش فرهنگ تلاش و تحرک در بین جوانان، استفاده از برترین کارشناسان و خبرگان اقتصادی و هنرمندان، از اهداف این ستاد در سال رونق تولید است.

اعلام ویژه برنامه‌های شبکه قرآن برای وفات حضرت عبدالعظیم (ع)

همزمان با ایام وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع)، شبکه قرآن و معارف سیما ضمن تسلیت به مسلمین جهان به ویژه دوستداران اهل بیت (س)، برنامه‌هایی را به مناسبت گرامیداشت این ایام به روی آنتن خواهد برد.

بر این اساس، مراسم تعویض پرچم بارگاه مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) امشب و در شب وفات ایشان و از ساعت ۱۹:۳۵ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد. ضمن اینکه مداحی سیدمهدی میرداماد در این مراسم نیز امشب از ساعت ۲۳:۴۵ به روی آنتن می‌رود.

مستند «یاقوت ری» که سبک زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را به تصویر می‌کشد، در روز‌های ۲۸ و ۲۹ خرداد و از ساعت ۹ صبح تقدیم مخاطبان خواهد شد.

همچنین پخش فیلم سینمایی «مسافر ری» در روز جمعه ۳۰ خرداد ساعت ۱۷:۳۰ در جدول پخش این شبکه قرار گرفته است.

محفل انس با قرآن کریم که در حرم مطهر آن حضرت برگزار شده است، در ساعت ۱۳:۴۵ روز ۲۹ خرداد به روی آنتن خواهد رفت. همچنین روایت گری استاد سید محسن میرباقری در خصوص واقعه جنگ احد و حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) با عنوان «نشان نزول» از ساعت ۱۷:۳۰ این روز پخش می‌شود.

پخش سخنرانی‌های حجج اسلام والمسلمین فرحزادی و حسینی قمی نیز به همین مناسبت در روز چهارشنبه ۲۹ خرداد به ترتیب در ساعت‌های ۱۴:۳۰ و ۲۳:۴۵ از دیگر برنامه‌های این شبکه در این ایام است.

«باغ سرهنگ» آذری شد

با اتمام دوبله مجموعه تلویزیونی «باغ سرهنگ» به زودی شاهد پخش این سریال از کانال آذری شبکه سحر خواهیم بود. این سریال طنز اجتماعی که جایگزین مجموعه «آوای باران» خواهد شد، توسط نادر حمیدی شفیق در استودیو شفیق تبریز به زبان آذری دوبله شده است. خلاصه داستان مربوط به پسری به نام هادی است که با دختری به نام سمیرا عقد می‌کند، این در حالی است که در شب خواستگاری از سمیرا مادرهادی موافق و پدر هادی با این ازدواج مخالف است. برادر سمیرا به نام سهراب ماشینش را در اختیار هادی قرار می‌دهد تا با آن کسب درآمد کند. از طرف دیگر ۱۰ سال قبل هادی از شادی دختر عمویش خواستگاری کرده، ولی شادی ضمن رد این درخواست برای تحصیل به خارج از کشور رفته و حالا با بازگشت شادی. بازیگران این سریال عبارتند از: زنده یاد محمد مطیع، فرهاد آئیش، مجید صالحی، نیما فلاح، مریم سعادت، آناهیتا همتی، سحر ولد بیگی، فاطمه هاشمی، افسر اسدی، فرهاد بشارتی، نعیمه نظام‌دوست.

زمان پخش مجموعه تلویزیونی «باغ سرهنگ» به کارگردانی فلورا سام از کانال آذری شبکه سحر متعاقبا اعلام می‌شود.

مهران رجبی خانه‌نشین شد

فیلم تلویزیونی «خانه نشین» به تهیه‎کنندگی جمشید سهرابی‎زاده و کارگردانی کمال مقدم، سه‎شنبه ۲۸ خرداد، از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. این تله فیلم که توسط فهیمه سلیمانی و مریم قنبری نوشته شده است، روایتگر داستان دو خانواده است که بر سر خرید و فروش یک خانه به توافق نمی‎رسند و همین مسئله لحظاتی طنز و موقعیت‎هایی کمیک را رقم می‎زند. در این تله‌فیلم بازیگرانی همچون میرطاهر مظلومی، مهران رجبی، مینا نوروزی، ساقی زینتی، هیلدا خسروی، سهیل تاکی، غلامرضا اصانلو، داریوش سلیمی، احسان‌الله ویلان، بهنام خدایاری، متین ابهر چایی، هستی خدارحمی، سعید نورالهی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم تلویزیونی «خانه نشین» امشب سه‎شنبه ۲۸ خرداد، از شبکه پنج سیما، ساعت ۲۱، پخش می‌شود.

دل‌نوشته سیدمهدی شجاعی برای ابراهیم سلطانی‌فر

سیدمهدی شجاعی، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار ایرانی برای ابراهیم سلطانی‌فر، مدیر اسبق دوبلاژ و تأمین برنامه خارجی شبکه یک سیما و کارگردان فیلم «تویی که نمی‌شناختمت» دلنوشته‌ای نوشت.

«بسم الله الرحمن الرحیم

و انّا الی ربّنا لمنقلبون

که‌ای صوفی شراب آنگه شود صاف

که در شیشه بماند اربعینی

امسال -سال ۱۳۹۸- رفاقت من با ابراهیم سلطانی‌فر از مرز چهل سال گذشت. از ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷.

در طول این چهل سال گاه بوده است که چندین شبانه‌روز -در سفر یا حضر- با هم زیسته‌ایم و گاه بوده است که ماه‌ها از هم بی‌خبر بوده‌ایم، اما هرگز نه آن فاصله‌ها و بی‌خبری‌ها از رفاقتمان کاسته و نه معیّت و هم‌زیستی‌ها بر آن افزوده، همچنان که رسم رفاقت‌های عمیق و ریشه‌دار همواره این‌چنین بوده است. بخصوص آن رفاقت‌ها که در کوره حوادث سخت و طاقت‌سوز، آب‌دیده شده و جوهر و عیار آن به خلوص تمام و کمال رسیده.

هنوز روشن و شفاف پیش چشم من است تصاویر و حضور ابراهیم در شب‌های پرالتهاب انقلاب و پاسداری از حریم دانشگاه. اگرچه نگاتیو‌های موجود در تاریک‌خانه حافظه‌ام، دوستان متعددی را ثبت کرده است: عبدالرضا فریدزاده، حسین جعفری، تاجبخش فنائیان، مرحوم سعید کشن فلاح و…، اما در برخی از فریم‌ها تنها تصویر دو مرد جلوه‌گری می‌کند؛ که یکی از آن دو ابراهیم است، سلطانی‌فر؛ و دیگری شیوا دوستانی؛ که مثل دو بال از دو سو گسترده می‌شدند و هرکدام با چهارچشم تمام مرز‌ها و حریم‌ها را پوشش می‌دادند. نصیب اولی غفران و رحمت باد و دیگری طول عمر با عزت و عافیت.

اکنون و در چشم نسل امروز اگرچه ممکن است که سکه آن خاطرات از اعتبار افتاده باشد و جای خود را به افتخارات دیگر سپرده باشد، اما کودک همواره برای پدر و مادر عزیز است -اگرچه از اصل خود دور افتاده باشد و اسیر دست اجانب شده باشد؛ و انقلاب برای ما به مثابه کودکی است که برای رشد و بالندگی‌اش برخی جانمان را، بعضی جوانمان را و بسیاری جوانی‌مان را فدا کردیم- پس یاد آن عزیزان همدل و همراه، در حیات و مماتشان همواره گرامی‌ست؛ و پاداش انگیزه‌های الهی‌شان نزد خداوند شکور، محفوظ.

برگردیم به رفاقت با ابراهیم. همان کاری که در طول این چهل سال می‌کردیم.

دست روزگار و حوادث و وقایع بی‌شمار در ایجاد فراق و فاصله، کوتاهی نمی‌کرد، اما دل‌هایمان مدام موانع را پشت سر می‌گذاشت و فاصله‌ها را در می‌نوردید و پیوند و پیمانمان را تمدید و تجدید می‌کرد.

همه این حرف‌ها مقدمه بود برای بیان یک کلام و آن این‌که: من در طول چهل سال رفاقت با ابراهیم، کمترین و کوچک‌ترین خطا و جفایی از این رفیق شفیق ندیدم. چهل سال زمان کمی نیست. به زبان آسان می‌آید؛ و احتمال لغزش و گناه، از پر قنداق همراه آدمی است؛ و مگر می‌شود که از دیکته چهل‌ساله، هیچ غلطی نتوان گرفت؟! به حقِ حق که ابراهیم در رفاقت فی ما بین چنین بوده است؛ و من در محضر خداوند متعال با همه دلم شهادت می‌دهم که: اللهم انی لا اعلم منه الا خیرا؛ و گمان می‌کنم که رفیقان دیگر نیز در این شهادت با من همدل و همنوایند؛ و این بهترین ره‌توشه مسافر است به هنگام سفر و گمان نمی‌کنم که از این کاروانسرا و منزل فانی، سوغاتی آسمانی‌تر از این بتوان با خود برد.

فقدان ابراهیم اگرچه برای همه ما، از همسر ارجمند تا فرزند دلبند تا رفیقان دربند، بسیار دشوار است. اما آنچه این جراحت هجران را مرهم و درمان می‌شود، سکنای او در دارالامان و از آن مهم‌تر، مهربانی بی‌بدیل میزبان است.

طوبی له و حسن مآب»

سیدمهدی شجاعی

محمد ابراهیم سلطانی‌فر، مدیر اسبق دوبلاژ و تأمین برنامه خارجی شبکه یک، روز شنبه (بیست و یکم اردیبهشت ۹۸) دارفانی را وداع گفت.

گفتگو با امیر اشرف آریان‌پور در تلویزیون

قسمت جدید برنامه موسیقایی «نغمه‌ها» به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله ذوالفقاری که روز جمعه (سی و یکم خردادماه) ساعت ۱۶ به روی آنتن می‌رود، به تقدیر و بزرگداشت امیر اشرف آریان‌پور اختصاص یافته است. کتاب «موسیقی ایران؛ از انقلاب مشروطیت تا انقلاب جمهوری اسلامی ایران» با پژوهش و نگارش امیر اشرف آریان‌پور، هنرمند و مدرس پیشکسوت موسیقی منتشر شده است و به همین بهانه برنامه موسیقیایی «نغمه‌ها» به سراغ امیر اشرف آریان‌پور موسیقی‌دان، پژوهشگر و استاد دانشگاه رفته است و ضمن تقدیر از این هنرمند به بهانه سال‌ها فعالیت و تحقیق و پژوهش در زمینه موسیقی با وی درباره تألیفاتش و موسیقی به گفتگو پرداخته است.

امیر اشرف آریان‌پور، از مدرسان، پژوهشگران و مدیران موسیقی در ایران است. وی یکی از نخستین مروجان هنر اپرا در ایران است و سابقه سال‌ها مدیریت در تالار وحدت (رودکی سابق) را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

آریان‌پور از سال‌های دهه ۲۰ شمسی تاکنون در بطن مهم‌ترین جریان‌ها و رویداد‌های هنر موسیقی در ایران قرار داشته است. بر اساس همین سوابق این مدرس پیشکسوت کتاب «موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب جمهوری اسلامی ایران» را به رشته تحریر درآورد.

«نغمه‌ها» برنامه تخصصی شبکه چهار سیما در حوزه موسیقی است که با هدف معرفی بزرگان عرصه موسیقی تهیه و تولید می‌شود. این برنامه روز‌های جمعه ساعت ۱۶ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

«محصور شده» روی آنتن شبکه افق می‌رود

مستند «محصور شده» با موضوع پروژه ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در میان جوامع از سوی آمریکایی ها، در ۲ قسمت از شبکه افق پخش می‌شود. «محصور شده» عنوان مجموعه‌ای مستند درباره همین پروژه آمریکایی صهیونیستی است که در اولین قسمت خواهیم دید در ریو شهری در برزیل هم این کار توسط آمریکا صورت گرفته است و مردم آمریکای لاتین هم مانند مسلمانان، درگیر طرح‌های ضد بشری آمریکایی شده‌اند.

در دومین قسمت، سیاست‌های آمریکا برای ایجاد دودستگی در عراق و سایر کشور‌ها به تصویر کشیده شده است. این مستند کاری از پریمرز لاینز به عنوان تهیه کننده و پائول موریرا به عنوان کارگردان، روز‌های بیست و هشتم و بیست و نهم خرداد ساعت ۱۷ از شبکه افق پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت‌های ۰۷:۳۰ و ۱۳ روز بعد روی آنتن می‌رود.

نظر شما