شناسهٔ خبر: 33556861 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

قنادباشی در گفتگو با آنا:

مرسی با 3 مؤلفه حسنی مبارک یعنی آمریکا، ارتش و سعودی مبارزه نکرد

کارشناس مسائل مصر تصریح کرد: سه مؤلفه قدرت حسنی مبارک یعنی ارتش، رابطه با آمریکا و وابستگی به کشورهای خلیج فارس باید در ابتدای دولت مرسی از بین می‌رفت.

صاحب‌خبر -

جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، با اشاره به درگذشت محمد مرسی، رئیس جمهور فقید و مخلوع مصر، اظهار کرد: «محمد مرسی مسئولیت‌هایی از گذشته در گروه اخوان‌المسلمین داشت و به همین دلیل این گروه درصدد بود کسی را بر مسند ریاست جمهوری قرار دهد که با سیاست خارجی هم آشنا باشد و بعد از حذف نامزد اصلی اخوان در انتخابات ریاست‌جمهوری وی را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری اعلام کرد».

وی افزود: «اخوان‌المسلمین قصد داشت آرای بیشتری را با حضور محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ مصر به دست بیاورد و انتخاب وی به همین دلیل صورت گرفت».

سفیر اسبق ایران در لیبی با بیان اینکه قرعه اخوان‌المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری به نام محمد مرسی افتاد گفت: «اشتباه بزرگ اخوان‌المسلمین شکست سیاست‌های آنها در زمان مرسی بود».

قنادباشی با بیان اینکه استراتژی اخوان‌المسلمین در مصر نادرست بود، ادامه داد: «در زمان ریاست جمهوری مرسی هنوز ارتشی‌ها و مسئولان سابق دولت حسنی مبارک بر مسند کار بودند که این اشتباهی بزرگ بود».

وی تأکید کرد: «ابتدا باید خانه نیمه‌کاره انقلاب به سرانجام می‌رسید و بعد از آن اخوان‌المسلمین به درون انتخابات می‌رفت».

کارشناس مسائل مصر با بیان اینکه برخی از جریان‌ها و افراد وابسته در ایران اعلام می‌کنند که اخوان‌المسلمین درصدد سازش با رژیم صهیونیستی بوده است، تصریح کرد: «عربستان سعودی با ایران و اخوان‌المسلمین در منطقه در تعارض شدید قرار دارد، به همین علت ما باید طرف اخوانی‌ها را به‌عنوان یک گروه قدیمی بگیریم».

قنادباشی ضمن تأکید بر اینکه اخوان باسابقه‌ترین تشکیلات اسلامی در منطقه است، خاطرنشان کرد: «عربستان همواره با این گروه مشکل داشته است و کودتای مصر نیز با همکاری این کشور به سرانجام رسید».

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در سودان، مصر و الجزایر، عربستان در تلاش است دولتی غیر اخوانی بر مسند کار حاکم شود، عنوان کرد: «عربستان و برخی از کشورها قصد دارند که رابطه ایران با اخوان‌المسلمین تیره و تار شود».

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برخی قصد ضربه زدن به رابطه ایران با اخوان‌المسلمین را داشتند، تأکید کرد: «در ایران عکس‌هایی از محمد مرسی با یک خواننده لبنانی منتشر شد و گفتند که وی همسر اوست، ولی این شایعه کاملاً دروغ بود، چراکه قصد ضربه زدن به رابطه دو کشور را داشتند». 

وی با اعلام اینکه هیچ وقت اخوان‌المسلمین خواهان رابطه با رژیم صهیونیستی نبوده است، یادآور شد: «اخوان‌المسلمین از زمان‌های گذشته، حکومت اسلامی را بر اساس انتخابات مردم قبول داشت که  این ایده، همان سبک و مشی جمهوری اسلامی در تعیین مقدرات کشور از طریق آراء عمومی است».

قنادباشی با اشاره به اشتباهات استراتژیک محمد مرسی در مصر افزود: «سه مولفه قدرت دوران حسنی مبارک یعنی ارتش مصر، رابطه با آمریکا و وابستگی به کشورهای خلیج فارس باید در ابتدای دولت مرسی از بین می‌رفت».

وی تأکید کرد: «مرسی اشتباه کرد که با منسوبان و مسئولان وقت حسنی مبارک کار کرد و باید ابتدا آنها را از کار معزول می‌کرد تا بنای جدیدی در مصر پدید می‌آمد».

به گزارش آنا، شب گذشته تلویزیون رسمی مصر از فوت محمد مرسی در دادگاه خبر داد. وی هنگام محاکمه در پرونده مربوط به اتهام جاسوسی در هنگام پاسخ به دادگاه ناگهان بی‌هوش شد و درگذشت.

انتهای پیام/4106/4082/

نظر شما