شناسهٔ خبر: 33556788 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

جزئیات پرداخت وام نوسازی اعلام شد

صاحب‌خبر -

وزارت راه و شهرسازی روز گذشته از آغاز پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مطابق با جزئیات این خبر اعتبارات لازم برای پرداخت این وام، در اختیار بانک عامل قرار گرفته و متقاضیان می‌توانند از طریق ثبت‌نام الکترونیکی درخواست خود برای اخذ این نوع تسهیلات را ثبت کنند. مطابق با اعلام وزارت راه و شهرسازی نرخ سود وام نوسازی تا سقف ۵۰ میلیون تومان در تهران و تا سقف ۴۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها و سایر شهرها معادل ۹ درصد تعیین شده است.

در عین حال وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در صورتی‌که متقاضیان خواهان دریافت وام بیش از این سقف باشند در شهر تهران برای سازندگان غیرحرفه‌ای تاسقف ۷۰ میلیون تومان، برای سازندگان حرفه‌ای تاسقف ۹۰ میلیون تومان و برای سازندگان حرفه‌ای که در پروژه‌های نوسازی از تکنولوژی‌های نوین استفاده می‌کنند تا سقف ۱۱۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد قابل پرداخت است. به این معنا که بخشی از وام تا سقف ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد و مابقی با نرخ سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

همین‌طور در سایر کلان‌شهرها سقف وام نوسازی به ترتیب معادل ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر نیز که سقف وام نوسازی با نرخ سود ۹ درصد معادل ۴۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است در صورت درخواست متقاضی برای سازندگان غیرحرفه‌ای تاسقف ۶۰ میلیون تومان، برای سازندگان حرفه‌ای تاسقف ۸۰ میلیون تومان و برای سازندگان حرفه‌ای که در پروژه‌های نوسازی از تکنولوژی‌های نوین استفاده می‌کنند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد قابل پرداخت است. در سایر شهرهای کشور نیز وام نوسازی تا سقف ۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد تعلق خواهد گرفت و در صورتی که سازندگان خواهان دریافت وام بیش از این تا سقف ۵۰، ۷۰ و ۹۰ میلیون تومان به ترتیب برای سازندگان غیرحرفه‌ای، برای سازندگان حرفه‌ای و برای سازندگان حرفه‌ای که از تکنولوژی نوین استفاده می‌کنند با نرخ سود ۱۸ درصد قابل پرداخت است. علاوه بر این، تسهیلات ودیعه مسکن حمایتی برای کلان‌شهرها تا سقف ۲۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد و برای سایر شهرها معادل ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد در نظر گرفته شده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد با اعلام این خبر، ظاهرا بخشی از گره وام نوسازی رفع شده است. به این صورت که بخشی از منابع موردنظر برای پرداخت وام نوسازی از طریق منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک عامل قرار داده شده است به همین دلیل بخشی از تسهیلات پیش‌بینی شده با نرخ سود ۹درصد و بخشی دیگر با نرخ سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. به این ترتیب همچنان رفع کامل گره نوسازی در گرو اختصاص منابع جدید در اختیار بانک عامل خواهد بود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما