شناسهٔ خبر: 33556706 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قوانین بازدارنده عامل موفقیت در مبارزه با مواد مخدر است

سنندج - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: قوانین بازدارنده از جمله عوامل موفقیت در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر است و قوانین موجود در این حوزه باز دارنده نیست.

صاحب‌خبر -

رحمان حریری عصر سه شنبه در نشست خبری روسای کمیسیون‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان اظهار داشت: طبق تحقیقات انجام یافته حدود ۶۹ درصد معتادان و ۶۳ درصد زندانیان مواد مخدر از قوانین آگاه هستند که نشان می‌دهد عمده مافیایی مواد مخدر خود با پیش آگاهی از قوانین وارد این عرصه غیر قانونی شده‌اند.
وی اضافه کرد: می‌توان با بازدارنده کردن قوانین موجود این آمار را کاهش داد چرا که علاوه بر بررسی آگاهی مافیایی مواد مخدر روزانه بر تنوع انواع مخدرها بویژه صنعتی اضافه می‌شود.
حریری افزود: هم اکنون در جهان حدود ۸۰۳ نوع ماده مخدر صنعتی و سنتی شناخته شده که برای بسیاری از آنها درمانی نیست.
وی همچنین در خصوص هماهنگی مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: برای موفقیت بیشتر در مبارزه با این آسیب، شورایی تشکیل شده که در آن بیش از ۳۰ دستگاه اجرایی و نهاد حاکمیتی عضو هستند.
دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر کردستان در بخش دیگری تاکید کرد: این شورا در صدد است برای تثبیت دوران بهبود معتاد و کاهش اتلاف تسهیلات اشتغال بهبود یافتگان با جهاد دانشگاهی یک طرح اشتغال آفرینی اجرا کند.
حریری گفت: در این طرح پیمانکاران و افراد سالم کار آفرین در ازای بکارگیری هر فرد بهبود یافته تسهیلاتی می‌گیرند و در قبال آن نیز دولت یک سال بیمه فرد بهبود یافته را پرداخت و به مدت پنج سال نیز پیمانکاران را از تخفیفاتی بهره مند می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت پیشگیری در مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: حدود ۶۵ درصد هزینه مبارزه با مواد مخدر در بخش درمان است و اعتبارات بخش پیشگیری نیز به صورت قطره چکانی تخصیص داده می‌شود.
حریری افزود: با تقویت اعتبارات حوزه پیشگیری می‌توان بسیاری از هزینه‌ها را کاهش داد و در این راستا برخی از اقدامات این شورا برای جذب هزینه‌های پیشگیری معطوف شده است.

بیش از ۱۰ هزار نفر در کردستان متادون درمانی شدند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این نشست گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار و ۷۹۸ نفر بیمار مبتلا به مصرف مواد مخدر این استان در مراکز بخش خصوصی و دولتی متادون درمانی شده‌اند.
دکتر هومن قصری اضافه کرد: هم اکنون در این استان هشت مرکز دولتی و ۶۸ مرکز خصوصی متادون درمانی وجود دارد که ۶۲۳ نفر در مراکز دولتی و ۱۰ هزار و ۱۷۵ نفر نیز در مراکز خصوصی تحت پوشش قرار دارند.
وی اضافه کرد: همچنین در این استان ۱۷ مرکز میان مدت اقامتی شامل ۱۶ مورد برای مردان و یک مورد برای زنان وجود دارد و در سال گذشته پنج هزار و ۳۱۳ نفر در این مراکز پذیرش شده‌اند.
دکتر قصری افزود: تخصیص تخت‌های ویژه روانشناسی در بیمارستان قدس و حداقل پنج تخت دیگر در بیمارستان‌های استان از دیگر خدمات این دانشگاه برای درمان بیماری اعتیاد بوده است.

۳۹۴ معتاد متجاهر در کردستان پذیرش شدند
مدیرکل بهزیستی کردستان نیز در این نشست گفت: در سال گذشته ۳۹۴ معتاد متجاهر در کمپ‌های این استان پذیرش شدند و سازمان بهزیستی برای درمان و بهبود این افراد چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه کرده است.
صباح قریشی اظهار داشت: از پنج هزار و ۳۱۳ نفر پذیرش شده در ۱۷ مرکز اقامتی میان مدت استان کردستان طی سال گذشته، ۸۰ نفر را زنان تشکیل داده بودند.
وی با بیان اینکه تلاش در زمینه پیشگیری از دیگر اقدامات این اداره کل است، افزود: سال گذشته ۱۲۳ دوره پیش آگاهی در مناطق مختلف استان برگزار شد که ۱۹۳ هزار نفر در این دوره‌ها آموزش دیدند.
قریشی یادآور شد: همچنین در اقدامی دیگر در ۵۰ مهد کودک دوره آموزشی در حوزه‌های آموزش‌های اولیه برگزار شد و حدود ۲ هزار کودک از این طرح بهره مند شدند.
وی به اشتغال زایی بیماران بهبود یافته از دام اعتیاد نیز اشاره کرد و گفت: در سال گ ذشته ۴۰۰ نفر از این افراد در کردستان بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اند.
قریشی بر مشارکت خیران در پیشگیری و درمان معتادان تاکید کرد و اظهار داشت: با جذب خیران در بخش‌های مختلف از جمله ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد بانوان می‌توان آسیب‌های ناشی از این معضل اجتماعی را کاهش داد.

در این نشست همچنین از پوستر هفته مبارزه با مواد مخدر از تولیدات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان رونمایی شد.

هفته مبارزه با مواد مخدر از ۳۱ خرداد تا ۶ تیر ماه و شعار این هفته یاریگر هم باشیم، تعیین شده است.
۳۰۳۴/‌۹۱۰۲

نظر شما