شناسهٔ خبر: 33556522 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهم‌ترین برنامه وزارت علوم؛

سوق دادن علوم در جهت حل مشکلات کشور

وزیر علوم: سوق دادن علوم و امکانات دانشگاهی در جهت حل مشکلات کشور از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی صبح امروز در دیدار با آیت الله جعفر سبحانی در قم گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک مجموعه وسیع است و به نعمت انقلاب اسلامی مراکز متعدد دانشگاهی دولتی و غیر دولتی در سطح کشور دایر است.

وی افزود: طرح ساماندهی آموزش عالی در حال انجام است و بر همین اساس کیفی سازی دانشگاه‌ها و جلوگیری از گسترش دانشگاه‌ها دنبال می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پارسال دانشگاه‌هایی را که زیر نظر دستگاه‌های دولتی اداره می‌شدند تعطیل کردیم تا آموزش زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری به انجام برسد؛ نفس تحصیلات دانشگاهی تضمینی برای کسب شغل نیست و بر همین اساس در دو سال گذشته برگزاری دوره‌های مهارت افزایی دانشجویان در حال انجام است.

وی افزود: برای تأمین نیروی کارشناسی هیچ نیازی به نیروی خارجی نداریم، همچنین در تحقیقات و فناوری در جهان جایگاه خوبی داریم و در برخی رشته‌ها مانند نانو فناوری و زیست فناوری جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.

غلامی گفت: استادان را به سمت احصاء مشکلات اجتماعی و اقتصادی سوق داده و مشوق‌هایی برای آنان در نظر گرفته‌ایم؛ شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در حال فعالیت هستند که اغلب آن‌ها در کنار دانشگاه شکل گرفته و رشد پیدا کرده اند.

وی افزود: اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۷ مرکز رشد فعال هستند و از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند تا علوم دانشگاهی به سمت حل مشکلات جامعه سوق داده شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سطح روابط بین الملل در سال‌های اخیر فعالیت‌ها افزایش یافته است و طرح‌ها و تحقیقات علمی به صورت مشترک با کشور‌های خارجی به انجام می‌رسد که باعث حضور ایران در جوامع علمی جهانی می‌شود.

وی افزود: در صنایع دفاعی، تمامی طرح‌هایی که وزارت دفاع به انجام رسانده، یک بخش آن توسط دانشگاه صورت گرفته است و این نشان از شکوفایی علمی دانشگاه‌ها است.

غلامی تأکید کرد: در تلاش هستیم تا جوانانی که برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده بودند را به کشور بازگردانیم و بر همین اساس بنیاد ملی نخبگان سالانه تعدادی از نخبگان را در دانشگاه‌ها جذب و استخدام می‌کند.

وی افزود: دانشجویان بسیاری را از کشور‌های اسلامی به صورت بورسیه جذب کرده‌ایم و بر همین اساس ۳۵ هزار دانشجوی خارجی در ایران مشغول تحصیل هستند؛ همچنین تبادل استاد با دانشگاه‌های عراق و افغانستان انجام می‌شود که باعث افزایش ارتباطات علمی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دو سال اخیر با وجود اینکه دشمنان توطئه‌های بسیاری چیده بودند، ولی جو دانشگاه‌ها آرامش داشت، این در حالی است که برنامه‌ها، مناظرات و کرسی‌های آزاد اندیشی افزایش یافته و برنامه‌ها بدون تنش برگزار شده است.

وی افزود: پایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که دیانت و اعتقادات جوانان در سطح بالایی است و بیش از ۹۴ درصد دانشجویان به اسلام و مباحث اعتقادی، ایمان کامل دارند.

غلامی گفت: در کشور تعداد زیادی دانشگاه و مجموعه مستقل علمی ویژه دختران داریم و به دنبال تقویت و زیرساخت‌های این دانشگاه‌ها هستیم تا بانوان با آرامش و راحتی بیشتری به تحصیل بپردازند.

وی افزود: دانشگاه و دانشگاهیان در سال‌های اخیر بیشتر مورد اعتماد قرار گرفته‌اند که این موضوع ثمرات بسیاری برای کشور دارد و باعث افزایش انگیزه دانشگاهیان نیز خواهد شد؛ همچنین به دنبال آن هستیم تا علوم دانشگاهی در خدمت حل مشکلات جامعه به کار گرفته شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با وجود مشکلات مالی دانشگاه‌ها درتأمین نیاز‌های اولیه و پرداخت‌های ضروری مشکل چندانی نداشتند، ولی در توسعه مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با افزایش منابع، این مشکلات نیز رفع شود؛ ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی به صورت منطقه‌ای در حال انجام است تا امکانات به صورت متمرکز به کار گرفته شود و در خدمت محققان قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه جمعی از معاونان و مسؤولان این وزارتخانه برای دیدار و گفتگو با مراجع عظام تقلید صبح امروز به شهر قم سفر کرد.

نظر شما