شناسهٔ خبر: 33556361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار:

لرستان نیازمند ردیف اعتباری ویژه آبخیزداری است

خرم آباد - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و کوهستانی باید ردیف اعتباری ویژه ای برای اجرای طرح های آبخیزداری برای این استان در نظر گرفته شود.

صاحب‌خبر -


به گزارش ایرنا احمد مرادپور روز سه شنبه در نشست هم اندیشی برنامه اقدام مشترک توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه زاگرس افزود: ۷۵ درصد مساحت لرستان کوهستانی با شیب تند است که با توجه به نفوذپذیری کم خاک و بارش های سیل آسا باید برنامه ویژه ای برای این استان تدوین شود که تخصیص اعتبار از ضروریات این برنامه است.
وی با بیان اینکه سیل نوروز امسال با خسارت سیل اخیر با خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی نقطه ضعف ها را برملا کرد ادامه داد: از مساحت ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار هکتاری لرستان ۲ میلیون و ۱۰۲ هزار هکتار معادل ۷۴ درصد منابع طبیعی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اضافه کرد: از حجم ۷۴ درصدی منابع طبیعی استان نیز یکهزار و ۲۱۷ هکتار معادل ۴۳ درصد جنگل است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه ۲۵ درصد آب های سطحی زاگرس از لرستان سرچشمه می گیرد گفت: با این شرایط و توپوگرافی خاص لرستان اما اعتبارات آبخیزداری و احداث سدها به شکل قطره چکانی تخصیص یافته و اجرای طرح ها نیز روند لاک پشتی دارد.
مرادپور افزود: از سال ۷۷ تاکنون اقدام خاصی در زمنیه آبخیزداری لرستان صورت نگرفته اما سال گذشته طرح های خوبی اجرا شد در حالیکه اگر این طرح ها به صورت مستمر بود این همه خسارت سیل به لرستان وارد نمی شد.

** خاک مرغوب لرستان پشت سدهای خوزستان / زمین لغزش در۲هزار نقطه لرستان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اضافه کرد: خاک مرغوب و مناسب لرستان به دلیل شدت سیلاب از استان خارج و پشت سدهای دز و کارون در خوزستان جمع شده که از کارایی این سدها نیز می کاهد.
مرادپور تاکید کرد: علاوه بر نجات لرستان باید برای نجات پایین دست نیز اعتبار آبخیزداری و سدسازی لرستان تامین و مجوزهای تخصیص آب نیز صادر شود.
وی گفت: لرستان ۲۸۶ زیرحوزه مستقل و ۸۱ زیرحوزه مشترک با استانهای همجوار برای اجرای عملیات ابخیزداری و آبخوان داری دارد در حالیکه به دلیل نبود اعتبار تنها ۹۱ زیرحوزه مطالعه شده است.
وی تاکید کرد: اعتبار استان ها در خصوص طرح های آبخیزداری و احداث سد باید با توجه به وضعیت توپوگرافی و سطح پوشش منابع طبیعی هر منطقه باشد در حالیکه لرستان علیرغم دارا بودن مقام نخست از این مهم بی بهره بوده که باید جبران شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: با توجه به فرسایش خاک لرستان سدهای دز و کرخه در پایین دست پر می شوند که پیشنهاد می شود از محل اعتبار همین سدها به استان های بالادست اختصاص دهند که با انجام طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از پر شدن پشت این سدها جلوگیری شود.
مرادپور اضافه کرد: همچنین با توجه به بروز پدیده بیابان زایی در مرزهای لرستان؛ خوزستان و ایلام باید اقدام مشترکی در این زمینه انجام شود.
وی گفت: در سیل اخیر۲ هزار نقطه از جنگل ها و مراتع لرستان دچار زمین لغزش شده اند که برای جلوگیری از بروز خسارات بیشتر باید اعتبار مناسب برای مطالعه و تثبیت این مناطق تخصیص یابد.

**جذب مشارکت مردم نجات دهنده جنگل و مراتع / عقب ماندگی آبخیزداری لرستان با اعتبارات جهشی برطرف می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان همچنین در خصوص حفظ جنگل ها و مراتع گفت: جلب مشارکت مردم بهترین روش برای این مهم است.
مرادپور متوسط سرانه فضای سبز لرستان و ایران را به ترتیب ۶ هزار و ۹۰۰ و یکهزار و ۷۰۰ متر مربع عنوان کرد و اظهار داشت: جوامع محلی تلاش می کنند با تغییر کاربری منابع طبیعی به کشاورزی و زغال گیری از درختان کسب درآمد کنند.
وی ادامه داد: باید فرهنگ سازی درست و اقدامات ترویجی گسترده انجام شود و مدلی طراحی کنیم که ایجاد ثروت بیشتر و پایدارتری از کشت گندم و جو و زغال گیری داشته باشد.
وی تصریح کرد: چنانچه این مهم برای مردم نهادینه شود به بهترین محفاظ های جنگل ها و مراتع تبدیل خواهند شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: متوسط آتش سوزی منابع طبیعی لرستان در سال های گذشته یکهزار و هکتار بود که سال گذشته علاوه بر اقدامات پیشگیرانه؛ با مذاکرات موثر با مردم و جوامع محلی به ۱۲۵ هکتار کاهش یافت.
مرادپور عامل تمام اتش سوزی ها را انسانی عمدی و سهوی دانست و افزود: امسال ۴۰۰ میلیارد ریال به آبخیزداری لرستان تخصیص داده شده که با این رقم عقب ماندگی های اجرا نشدن بندهای آبخیزداری جبران نمی شود.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز سیل های مخرب و تکرار نشدن حوادث امسال باید اعتبار جهشی به لرستان اختصاص یابد.
وی همچنین تاکید کرد: نباید در سال های تر یا خشک سالی فقط برای همان سال برنامه ریزی کرد بلکه باید برنامه جامعی برای تغییر وضعیت ناگهانی شرایط جغرافیایی داشته باشیم.
۷۲۶۹/۶۰۶۰

نظر شما