شناسهٔ خبر: 33555835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

میر‌تاج‌الدینی: لیبرال‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای به دنبال زمینه‌ا‌ی برای مذاکره مجدد بودند

معاون رئیس جمهور سابق با بیان اینکه لیبرال‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای به دنبال زمینه‌ا‌ی برای مذاکره مجدد بودند، گفت: شینزو آبه هدف میانجیگری داشت تا پیام آمریکا و ایران را برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عصر امروز در جلسه مجمع نیروهای انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به تصمیم نظام برای مدیریت شرایط جدید در مورد برجام اظهار داشت: بعد از خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی تصمیماتی گرفت تا به تدریج تعهدات ایران را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه وقتی برای ایران اثبات شد که از اروپا هم آبی گرم نمی‌شود و در حال زمان خریدن است، از اروپا هم در حال قطع امید کردن است، گفت: ایران خوشبختانه از حرکت انفعالی خارج شده و فعال حرکت می‌کند که آثارش در حال آشکار شدن است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه اروپا در صدد حفظ برجام است تصریح کرد: آمریکا زمانی از برجام خارج شد که مطمئن شد، برجام حفظ خواهد شد چراکه عده‌ای از داخل پالس "ماندن در برجام در صورت خروج آمریکا" فرستاده بودند.

وی با اشاره به اینکه غرب در برجام به دنبال برد-برد نبود، تاکید کرد: آمریکا و اروپا به دنبال برد-باخت بود چرا که امتیازات را نقد گرفت و وعده‌های نسیه داد.

میرتاج‌الدینی با انتقاد از اینکه برخی مدعی هستند که با برجام سایه جنگ را دور کردند، افزود: مقام معظم رهبری بارها به آن ادعا جواب دادند که اگر سایه جنگی وجود داشت، آن با مقاومت دور شد نه با مذاکرات و برجام.

وی هدف افرادی که اینگونه مسایل را مطرح می‌کنند، به حاشیه بردن مشکلات اقتصادی در سایه بی‌تدبیری و سوءمدیریت خود و اصل قرار دادن جنگ دانست و خاطرنشان کرد: در مذاکرات هم به دلیل توانمندی هسته‌ای ایران بود که باعث شد امتیازاتی را بگیریم، چراکه وقتی غنی‌سازی 20 درصد را داشتیم، طرف مقابل 3 درصد را پذیرفت، وگرنه توانمندی هسته‌ای ایران را به کلی انکار می‌کردند. در مجموع معتقدم قدرت مردمی و توانمندی دانشمندان کشورمان پشتوانه مذاکرات بود.

این عضو اسبق هیئت دولت ادامه داد: بعد از برجام فروش نفت افزایش یافته بود ولی بعد از تحریم به قبل برجام رسید، لذا اگر کاهش بیشتری یابد، تصمیم جدی دیگری گرفته می‌شود.

‌میرتاج‌الدینی به تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران اشاره کرد و گفت: تهدید ایران، تحرکات بین المللی را افزایش داد تا پازل برجام به نفع غرب خاتمه یابد و به مذاکره جدید منتهی شود اما پس از سفر نخست وزیر ژاپن به ایران به نمایندگی از آمریکا که با پاسخ قاطع مقام معظم رهبری مواجه شد، معادلات به نفع ایران تغییر یافت و ایران به کشور فعال و قدرتمند تبدیل شد. 

وی با تاکید بر اینکه شینزو آبه هدف میانجیگری داشت تا پیام آمریکا و ایران را برساند، ابراز داشت: برخی سیاسیون حرکت سازشکارانه را قبل از این سفر آغاز کردند که با شیطنت‌هایی همراه بود، روزنامه‌های زنجیره ای هم مذاکره مجدد را زمینه سازی می‌کردند که بیانیه اصلاح‌طلبان خارج‌نشین هم دلیل دیگری بر این مدعاست.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه برخی در پی القای هراس از جنگ بودند که تصمیم کشور را به زعم خود تحت الشعاع قرار دهند، خاطرنشان کرد: رهبری آنچنان این سفر را مدیریت کردند که نه تنها مواضع ایران را گفتند، بلکه برای نخست وزیر ژاپن هم در جهت استقلال و عزت، ارائه راهکار داشتند. این مواضع برای جهان الگو و پیام بالایی داشت که همچنان نیازمند تفسیر است.

وی شیطنت دیگر برخی لیبرال‌ها و غربگرایان وطنی را شرطی کردن اقتصاد ایران برای تحت فشار قرار دادن نظام جهت مذاکره مجدد دانست و افزود: تغییرات قیمت‌ها همزمان با برخی از تصمیمات، نشان از این حرکت عوامل درونی دشمن بود.

‌میرتاج‌الدینی، انفجار در کشتی‌های عبوری از دریای عمان و خلیج فارس را هم نقشه دشمن علیه ایران عنوان کرد و افزود: دشمن با ایجاد این حوادث عمدی می‌خواهد با سوژه سازی علیه ایران در خلیج فارس، برای حضور آمریکا و یا نیروهای بین‌المللی در تنگه هرمز و خلیج فارس زمینه‌سازی کند.

انتهای پیام/ش

نظر شما