شناسهٔ خبر: 33555559 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زاکانی: برادران خاتمی درباره انتخابات ۸۸ با هم به توافق برسند/ تاج‌زاده: اصلاح‌طلبان موافق شهرداری نجفی بودند

مناظره مصطفی تاج‌زاده فعّال سیاسی اصلاح‌طلب و علیرضا زاکانی نماینده ادوار مجلس با موضوع «وقایع ۸۸ و مفاسد اقتصادی» عصر امروز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مناظره مصطفی تاج‌زاده، فعّال سیاسی اصلاح‌طلب و علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس هشتم و نهم با موضوع «وقایع ۸۸ و مفاسد اقتصادی» عصر امروز (سه‌شنبه ۲۸ خرداد) برگزار شد، که در ادامه مشروح این مناظره آمده است.

علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس در این مناظره گفت: علت مناظره بنده با آقای تاج‌زاده این است که وی، نماینده جریانی است که دشمن دل به آن بسته و نیاز است که ماهیت این جریان برای مردم روشن شود.

زاکانی ادامه داد: سوال اصلی من در این مناظره از آقای تاج‌زاده این است که چرا از ابتدای انقلاب ـ به‌جز ۲ مقطع ابتدای انقلاب ـ هرگاه آمریکا به مشکل و انسداد برخورده است، وی و دوستانش در جریان اصلاحات راه را برای آمریکا باز کرده‌اند؟

* برای سیاست‌های تعدیل اقتصادی تجهیزات ضد شورش خریدند *

وی با اشاره به رفتار اصلاح‌طلبان پس از جنگ تحمیلی گفت: در سال ۷۱ بودجه زیادی برای خرید وسایل ضدشورش اختصاص دادند و وقتی مجلس دلیل آن را پرسید، گفتند برای اینکه سیاست‌های تعدیل اقتصادی موفق شود، باید مردم شورشی را سرکوب کنیم.

وی ادامه داد: آقای هاشمی و دوستانش مانند آقایان خاتمی و مهاجری تلاش کردند که قانون اساسی را تغییر دهند که مقام معظم رهبری جلوی آنان ایستادند. سال ۷۶ هم آقای فلاحیان و دوستانش مطرح کردند که انتخابات باید ابطال شود و باز هم رهبری از حقوق مردم صیانت کردند.

* خسات کرسنت ۵۳۰ هزار میلیارد تومان است *

نماینده مردم تهران در مجلس نهم، فسادهای دولت خاتمی را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از این فسادها، قرارداد «کرسنت» بود که چیزی حدود ۵۳ میلیارد دلار هزینه روی دست ملت گذاشت، که با دلار ۱۰ هزار تومانی، معادل ۵۳۰ هزار میلیارد تومان است، که با آن می‌شود ۱۰ بار پروژه مسکن مهر را ساخت.

زاکانی با بیان اینکه در دهه ۸۰ ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار داشت و تاجزاده و دوستانش درخواست تحریم ایران را دادند، اظهار داشت: آمریکا هفت تریلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد، اما شکست خورد؛ خوب است آقای تاجزاده بگوید که چرا در کِشتی ایران نشسته اما برای شکستن آن تلاش می‌کند؟

* اگر موسوی سر کار می‌آمد، زنگنه، آخوندی و جهانگیری وزیر می‌شدند*

وی موضوع خصوصی‌سازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: افرادی مانند آقایان زنگنه، آخوندی و جهانگیری در این زمینه به کشور ضربه زدند؛ ممکن است بگویند اینها اصلاح‌طلب نیستند، اما اینها همان‌هایی هستند که اگر آقای موسوی سر کار می‌آمد، وزیر می‌شدند؛ فقط چهار سال دیرتر سر کار آمدند.

زاکانی تصریح کرد: نهایتِ انتخاب آقای تاج‌زاده و دوستانش آقای نجفی است که هم فساد اخلاقی دارد هم فساد مالی.

وی در ادامه مناظره در پاسخ به تاج‌زاده که گفته بود آیا گزارش شورای امنیت مبنی بر مقصر بودن نیروی انتظامی در حوادث ۷۸ را قبول دارید؟ گفت: بنده در مناظره قبل، با پنج نوع سند ثابت کردم که گزارش هیئت هفت نفره شورای امنیت ملی غلط است. نویسنده‌ آن گزارش، خود تاج‌زاده و دوستانش بوده‌اند.

* چگونه در ساختمان ۳ طبقه، کسی را از طبقه چهارم به پایین پرت کردند؟ *

نماینده مردم تهران در مجالس هشتم و نهم با بیان اینکه تعجب می‌کند که چرا تاج‌زاده حرف‌های غلط گذشته را تکرار می‌کند، تصریح کرد: می‌گویید فردی را از طبقه چهارم به پایین پرت کرده‌اند، در حالی که آن ساختمان ۳ طبقه بیشتر نداشته است. زشت است که اینطور بد دفاع می‌کنید.

زاکانی با اشاره به قتل‌های زنجیره‌ای گفت: من سعید امامی را محکوم می‌کنم و او را قبول ندارم، اما شما چرا نسبت به مسبب اصلی این ماجرا که آقای یونسی است، اعلام برائت نمی‌کنید؟ بروید از او و علی ربیعی سوال کنید که در قتل‌های زنجیره‌ای چه شد.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سخن تاج‌زاده که رهبری در سال ۸۸، پیشنهاد موسوی مبنی بر تشکیل حکمیت را قبول نکرد، گفت: این سخن واقعیت ندارد و در کتاب فتنه تغلب به صراحت آمده که کمیته‌ای که قرار بوده تشکیل شود و هاشمی و دیگران هم قبول کرده‌اند اما در نهایت موسوی بود که قبول نکرد.

زاکانی در واکنش به تاج‌زاده که گفته بود «جعبه سیاه انتخابات دست من هستم»، گفت: این داستان‌های قشنگ چیست که می‌بافید؟ جعبه سیاه هرچه هست، آن را شفاف باز کنید.

وی در واکنش به درخواست تاج‌زاده مبنی بر انجام یک مناظره دیگر درباره انتخابات آزاد، گفت: حتماً حاضر به این کار هستم، چرا که انتخابات آزاد، آنقدر فضاحتش بالاست که نمادش فردی مثل نجفی است و به راحتی نمی‌توانید آن را از چهره اصلاح‌طلبان پاک کنید.

در بخشی از مناظره، تاج‌زاده دستش را به سوی زاکانی دراز کرد و گفت حاضر هستید یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهیم تا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است؟ که زاکانی در واکنش، با تاج‌زاده دست داد و گفت من حاضر هستم یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود تا همه وقایع از اول انقلاب تاکنون از جمله قتل‌های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه، فتنه ۸۸ و سایر وقایع را مشخص کند؛ این سخن با تشویق حضار مواجه شد.

بنابر این گزارش، زاکانی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم آقای تاج‌زاده با سردار نظری مناظره برگزار کند تا برخی دیگر از حقایق سال ۷۸ مشخص شود.

وی در پاسخ به ادعای تقلب ۸ میلیونی توسط محمدرضا خاتمی گفت: این مایه خجالت است که نمی‌دانیم حرف‌های «محمد خاتمی» را قبول کنیم یا حرف‌های برادرش «محمدرضا خاتمی» را؟ چرا که محمد خاتمی در جلسه‌ای گفت در انتخابات تقلب نشده است. این ۲ برادر، ابتدا به توافق برسند بعد سر مردم کلاه بگذارند.

نماینده سابق مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه کشور دچار نوعی نفاق جدید شده است، گفت: امروز بخشی از مسئولین ما منافق هستند و من تعارف ندارم و این را صریح می‌گویم، چرا که در خفا می‌گویند تقلب نشده است، اما علناً نمی‌گویند.

زاکانی در پاسخ به این سوال تاج‌زاده که قبول قطع‌نامه ۵۹۸ از سوی امام(ره) کار درستی بوده یا نه؟ گفت: قبول قطعنامه مثل صلح امام حسن(ع) است و امام بهترین کار را کرد. اما آیا یاران امام(ع) مقصر هستند یا نه؟ من ناظر به تقصیرها صحبت می‌کنم، نه تصمیم امام.

وی با اشاره به دیدار خود با رهبر انقلاب، پس از مناظره ۱۴ خرداد ۸۸  میان احمدی‌نژاد و موسوی گفت: رهبر انقلاب فرمودند به احمدی‌نژاد گفتم در مناظره اسم کسی را نبَرَد اما او خطا کرد.

زاکانی ادمه داد: اینکه شما می‌گویید احمدی‌نژاد حرف مشایی را گوش کرد که در مناظره، اسم افراد را آورد، ربطی به من ندارد، بلکه شما از سیدحسن خمینی بپرسید که چرا ساختمان جنت آباد را در اختیار احمدی‌نژاد قرار داده تا  مشایی آنجا مستقر شود؟ سیدحسن خمینی مشخص کند که چه رابطه‌ای با احمدی‌نژاد و مشایی دارد؟

وی افزود: من حامی مشایی هستم که با شکایت او دادگاه رفته‌ام؟ یا شما که یک سیلی هم نخورده‌ای‌؟

* ۱۵۰ هزار میلیارد ناشی از حذف کارت سوخت به جیب قاچاقچی‌ها رفته است *

زاکانی در ادامه با بیان اینکه تصمیمات این دولت پیر و خسته، پدر مردم را در آورده است، افزود: اکثریت اعضای دولت اصلاح‌طلب هستند. ۱۵۰ هزار میلیارد ناشی از حذف کارت سوخت به جیب قاچاقچی‌ها رفته است. زنگنه چه نسبتی با شما دارد؟ آیا تاکنون یک نقد به او وارد کرده‌اید؟

* با استدلال روحانی ما به عصر پارینه‌سنگی برگشته‌ایم *

وی افزود: شما فقط حرف سیاسی می‌زنید. مشکل ما معیشت مردم است که دولت شما جیب‌شان را خالی کرده‌ است. روحانی قبلاً گفت ارز، سه هزار تومان شده و کشور به دوره قاجار برگشته است. حالا با استدلال روحانی ما به عصر پارینه‌سنگی برگشته‌ایم.

زاکانی با اشاره به پرونده نجفی گفت: به جهانگیری گفته‌ بودند که وزارت اطلاعات اعلام کرده نجفی مشکل دارد این چه ربطی به اطلاعات سپاه دارد؟

وی با اشاره به انتقادات تاج‌زاده از قوه قضاییه گفت: اتفاقا ما معترض قوه قضاییه هستیم که چرا با امثال فریدون و خود معاون اول رئیس‌جمهور برخورد نمی‌کند؟ چرا با زنگنه برخورد نمی‌کند؟

وی با بیان اینکه ملاکش سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است است و دسته‌بندی‌های سیاسی را قبول ندارد، گفت: معیشت، استقلال، استکبارستیزی، حمایت از مستضعفین، تدین و موضوع فلسطین، کلید واژه‌های اصلی گفتمان امام هستند و شما (تاج‌زاده) بگویید کدام یک از این‌ها در وجود شماست؟ سرتا پای شما را اگر بگردیم، گَردی از این‌ها در وجود شما نیست‌.

زاکانی با بیان اینکه اینطور نیست که صداوسیما دست جریان انقلابی باشد، گفت: ۹۰ درصد رای صندوق رأی صداوسیما در انتخابات سال ۸۸ متعلق به موسوی بوده است.

* لایه اصلی صدا و سیما دست اصلاح طلبان است *

وی افزود: صداوسیما چند لایه دارد که لایه اصلی‌اش دست دوستان شماست. رهبری بارها خواستار ادامه مناظرات شدند، اما چون به ضرر شماست ادامه پیدا نکرد.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه معتقدم هرکس در جریان انقلاب خطا یا فساد کرد باید ۲ برابر چوب بخورد، گفت: در پروژه «ایران‌مال» این بنده بودم که اعتراض کردم.

زاکانی درباره انتخابات آزاد گفت: شما در مقابل ۱۱ میلیون اختلاف رای در سال ۸۸ تمکین نکردید، اما ما در مقابل ۳۰۰ هزار اختلاف رای در سال ۹۲ تمکین کردیم. شما باید خجالت بکشید یا ما؟

* شورای نگهبان خود را اصلاح کند *

وی با بیان اینکه اتفاقاً منتقد شورای نگهبان است، گفت: شورای نگهبان اشتباه می‌کند، که با هر کسی که فساد مالی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی دارد برخورد نمی‌کند. ما می‌گوییم شورای نگهبان خود را اصلاح کند.

زاکانی با بیان اینکه سران دنیا در برابر تدبیر رهبری زانو می‌زنند و اگر ایشان نبود لباس از تن همه در می‌آوردند، گفت: ما از قوه قضاییه تحقیق و تفحص در زمان مرحوم هاشمی شاهرودی و تنها کسی که حمایت کرد، مقام معظم رهبری بود. این در حالی بود که دوستان شما نظیر آقای جبارزاده، علیخانی و شجاع پوریان در صحن علنی آبستراکسیون کردند تا گزارش ما در صحن علنی خوانده نشود.

نماینده سابق مجلس در واکنش به اظهارات تاج‌زاده مبنی بر پاک بودن دولت خاتمی گفت: اگر دولت خاتمی، پاک‌ترین دولت بود، پس کرسنت که ۵۳ میلیارد دلار عدم نفع به ما تحمیل کرد و خسارات فراوانی به‌بار آورد، در دولت چه کسی رخ داد؟ استات اویل و توتال، زمان ما بوده یا خاتمی؟

زاکانی با بیان اینکه کشور ۳۰ سال است از زمان هاشمی در دست دوستان تاج‌زاده است، اما باز هم مدعی هستند، تصریح کرد: صرافی‌ها و بانک‌هایی مثل خاورمیانه و سامان در دست چه کسانی است؟ و امثال حسین فریدون، دوست چه کسانی هستند؟

* مشکل ما با اصلاح‌طلبان این است که نمی‌‌گذارند قانون اساسی اجرا شود *

وی ادامه داد: مشکل ما با جریان آقای تاج‌زاده این است که نمی‌‌گذارند قانون اساسی اجرا شود. قانون اساسی می‌گوید هر ایرانی یک شغل باید داشته باشد، اما امثال آقایان آخوندی و زنگنه نمی‌گذارند. چه کسی هفت هزار میلیارد دارایی دارد؟

زاکانی در واکنش به این سخن تاج‌زاده که ایران بارها مذاکره کرده است و الان هم باید با آمریکا مذاکره کند، گفت: دوستان شما، مذاکره بلد نیستند. در زمان آقای بهزاد نبوی، کلاه گشادی بر سر ما رفت و اموال ما مثل بنیاد علوی را غارت کردند.

وی افزود: همزمان که برجام در حال انعقاد بود، یک مذاکره دیگر با آمریکا انجام شد در موضوع جیسون رضاییان و یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول نقد وارد کشور شد و ۲۸ نفر هم آزاد شدند. مشکل این است که شما‌ مذاکره بلد نیستید.

زاکانی تصریح کرد: مذاکره با اقتدار انجام می‌شود نه ذلّت و خواری؛ تنها مذاکراتی که صورت‌جلسه ندارد برجام است. در کمیسیون ویژه برجام از آقای شمخانی پرسیدیم که جواب داد من چیزی ندیده‌ام.

زاکانی با بیان اینکه تاج‌زاده در این سه مناظره، یک کلمه درباره فساد نگفت‌، تصریح کرد: شما درباره کرسنت، واقعیت را نگفتید و به زودی در مستندی، واقعیات این پرونده را نشان خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که آیا اصلاح‌طلبان باید از عرصه حذف شوند؟ گفت: اصلاح‌طلبان باید باشند، اما با مردم صادق باشند. اینطور نباشد که در پستو یک طور حرف بزنند اما جلوی مردم، طوری دیگر.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان با بیان اینکه هیچ جریانی نباید از عرصه سیاسی حذف شود و به مصلحت هم نیست، تصریح کرد: حرف این است که اصلاح‌طلبان شفاف بگویند به دنبال چه هستند؟ و چه می‌خواهند؟

وی ادامه داد: فضای کشور، نوید جریانی را می‌دهد که خاستگاه اصلی آن، انقلاب و شعارهای اصیل آن است.؛ جریانی خدوم و معتقد به مکتب امام و ملتزم به رهبری.

زاکانی افزود: مردم به‌تدریج به سمت این جریان می‌روند و پرونده جریان‌هایی که سیاست‌بازی برای آن‌ها اولویت دارد، نه مسائل مردم، بسته می‌شود.

زاکانی در پاسخ به سوالی درباره پرونده کرسنت گفت: ۱۳ خلاف آشکار در کرسنت وجود داشت که جنبه‌های امنیتی و مختلف دارد. چهار گروه دلال در پرونده کرسنت نقش داشتند؛ یک گروه، یک تا یک و نیم درصد اصل قرارداد را به خودش اختصاص داد. گروه دوم، هشت سنت به ازای هر پنجاه سنت، گروه سوم مهدی هاشمی و یزدان‌پناه بودند.

وی با اشاره به نامه منتسب به روحانی درباره کرسنت گفت: بعدا گفته شد که این نامه، نامه مهدی هاشمی بوده، آن هم در زمانی که با گروه دیگر دلال، به اختلاف خورده بود.

نماینده سابق تهران در پاسخ به سوالی دیگر گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی، درست توزیع می‌شد یارانه‌ها به ۲۰۰ هزار می‌رسید امّا به عده‌ای خاص رسید.

* زاکانی به ۲ سوال جواب دهد

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در این مناظره اظهار داشت: 20 سال از 18 تیر و شش ماه از مناظره قبلی گذشته است و امیدوارم آقای زاکانی به دو نکته جواب دهد. اینکه آقای زاکانی کار درستی کرد که به کوی حمله و دانشجویان را سرکوب کرد؟ دوم اینکه نیروهای لباس شخصی همراه یگان ویژه جنایت کردند و دانشجویان را از بالا به پایین پرت کردند و اینکه کسی نتوانسته اثبات کند حادثه کوی، خودجوش نبوده و با برنامه‌ریزی قبلی بوده است.

وی افزود: خواهش کردم آقای زاکانی درستی این ادعای آقای نظری که گفتند من با دستور وارد کوی شدم را بپرسند و اینکه پشت بی سیم نیروی انتظامی اعلام شد که اگر دانشجویان مقاومت کردند با سلاح گرم آنها را برخورد کنید. سوالم این است که این دستور را چه کسی داده است؟

تاجزاده با بیان اینکه در مورد قتل های زنجیره ای هم ۲ سوال دارم گفت: چه کسی بالای سر شهید امامی نوشته «شهید سعید امامی» ؟ دوم اینکه در همان جنایت دو نفر هم کشته شدند که همین تیم جنایت کرده بود و چرا پرونده آن دو نفر دیگر باز نشد؟

* قطعنامه ۵۹۸ به نفع یا ضرر ایران بود؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن اشاره به جنگ تحمیلی با طرح سوالی از زاکانی تصریح کرد: قطعنامه 598 به نفع ایران یا به ضرر ایران بود؟ و آیا خائنانه بود یا خادمانه بعد ببینیم که کار چه کسی است؟ تیم مذاکره کننده تحت مدیریت آقای ولایتی بود که از جناح ما نبود ولی هرگز انتقاد نکردیم چون نگاه ملی داریم.

وی با بیان اینکه چند سند می خوانم و می خواهم نشان دهم که چرا هرگز در جمهوری اسلامی به شکایت ها علیه آقای جنتی رسیدگی نشد؟ و چرا انتخابات 88 را کودتا می‌دانم و چرا به پیشنهاد حکمیت تن ندادند؟ و چرا وقتی از سردار مشفق شکایت کردیم قوه قضاییه توجه نکرد؟ و چرا کمیته حقیقت یابی بعد از 10سال تشکیل نمی شود؟ اظهار داشت: موسوی در این مدت یک خواسته داشته و آن این بوده که مشروح مذاکرات من با رهبری را باز کنید و البته جعبه سیاهی هست و آن دیدار رهبری با احمدی نژاد است که به آن هم اشاره خواهم کرد.

تاجزاده ادامه داد: سردار مشفق از ماه ها قبل اتاق جنگی با نام اتاق جنگ دشمن درست می کنند و هر حرکت غیر قانونی اعم از شنود و تعقیب و مراقبت را وظیفه خود می دانستند و تلاش جناح رقیب را برای شکست احمدی نژاد توطئه آمیز می خواند و با هر منتقد احمدی نژاد برخورد می کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: این دوستان نه تنها برای انتخابات ریاست جمهوری بلکه برای انتخابات مجلس هشتم هم رسما اعلام می کنند که مهندسی انتخابات کردیم و این ستاد در واقع ستاد اداره کشور است.

وی افزود: آیا در این ۹ سال آقای زاکانی کمترین گامی برداشتند که بدانند این ستاد چه بوده؟ و با چه سلسله مراتبی تلاش کرده که احمدی نژاد را پیروز انتخابات کند؟

* از دانشجویان عذرخواهی کنید

تاجزاده خطاب به زاکانی و در پاسخ به اظهارات وی تصریح کرد: ۲۰ سال است همه دستگاه های اطلاعاتی کشور در دست شماست و اگر سندی ندارید بگویید 18 تیر کار دانشجویان نیست. از پیشگاه دانشجویان عذرخواهی کنید. سردار نظری 15 سال قبل اعتراف کرد که من به دستور رفتم و اگر راست می گوید، بگویید به دستور چه کسی بوده است؟ چرا وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به سمت این قضیه نرفته است؟

این فعال اصلاح طلب در مورد پاسخ زاکانی درخصوص اقدامات سردار مشفق خاطرنشان کرد: آقای زاکانی! آقای مشفق سخنگوی ستادی است که می توانسته اس ام اس‌‌ها قطع را کند و سایت ها را فیلتر کند. از کجا معلوم سردار مشفق ستاد انتخابات امسال را تشکیل نداده است؟ حکم ما را از مرتضوی گرفته و ما و اعضای اصلی ستاد موسوی را بازداشت کرده اند.

وی افزود: از آقای زاکانی و جنتی بپرسید می گویند انتخابات مجلس ششم تقلب شده ولی محمدرضا خاتمی که یک کلام گفت در انتخابات 88 تقلب شده دادگاهی اش کردند. می خواهید تکلیف انتخابات 88 مشخص شود؟ کمیته حقیقت یاب ملی تشخیص دهید تا بفهمیم چه اتفاقی افتاده است؟ حاضر هستید؟ مگر نمی گویید در سال 88 دست رقیبتان خالی است؟ من در مورد همان سال 88 می‌گویم که شما اظهار می‌دارید دستتان پر است.

* به شرطی با سردار نظری مناظره می‌کنم

تاجزاده در پاسخ به این اظهارات زاکانی که سردار نظری حاضر به مناظره با وی (تاج‌زاده) است، خاطرنشان کرد‌: من حاضرم با آقای نظری 18 تیر مناظره کنم به شرط اینکه ایشان به ۲ سوالی که در مورد 18 تیر مطرح است پاسخ دهند،

وی خاطرنشان کرد: آقای زاکانی و دوستانشان، تَهِ ذهنشان این است که پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط امام(ره) اشتباه بود و جنگ باید ادامه می یافت و به همین جهت به هاشمی و موسوی می گویند خائن هستند.

وی درباره قطعنامه 598 و نگاه اصولگرایان به آن اظهار داشت: شما معتقدید پذیرش قطعنامه در آن مقطع درست بوده؟ اگر درست است چرا می گویید هاشمی و رضایی و موسوی خائنند؟

تاجزاده با اشاره به انتخابات سال 88 تصریح کرد: وقتی قرارگاه ثار الله این کارها را دنبال می کند، در 12 خرداد آرای احمدی نژاد به زیر 50 درصد می رسد و اینجاست که سردار جعفری می گوید اگر انتخابات به دور دوم برود خطرناک است و خبرگزاری فارس 12 خرداد اعلام می کند قرار است یک سونامی رای علیه موسوی اتفاق بیفتد.

وی در ادامه عنوان کرد: شما آنقدر دست‌تان خالی است که می‌خواستید یک راننده اسنپ را تبدیل به کاندیدای ریاست‌جمهوری کنید.

* آمریکا می‌خواهد مردم را جان هم بیاندازد

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه مناظره گفت: آقای علم الهدی رسما می گوید مال مردم خوری جنگ با خدا نیست چون پنهان است، اما بی‌حجابی چون آشکار است جنگ با خداست؛ در حالی که امریکا فشار می آورد ۲ قطبی «با حجاب» و «بی حجاب» ایجاد می‌کند و مردم را به جان هم می‌اندازد. اگر قوه قضاییه، یک پنجم زوری که برای بی‌حجابی گذاشت برای فساد می‌گذاشت وضعیت اینطور نبود.

تاجزاده با بیان اینکه انتخابات، گرفتار نظارت استصوابی سه مرحله ای شده است، اظهار داشت: یک لایه استصوابی متعلق به سپاه است که اگر شورای نگهبان هم رد نکند این‌ها رد می کنند. یک لایه هم این است که ما این را در نظر می‌گیریم که افرادی که سابقه زندان دارند، را به میدان انتخابات نفرستیم و نتیجه همین شورای شهر تهران می شود.

وی با بیان اینکه سه نفر مرعشی، نجفی و صفایی فراهانی کاندیداهای اصلاح طلبان برای شهرداری بودند، تصریح کرد: به ۲ دلیل خواستیم صفایی و مرعشی را کنار بگذاریم. اولا چون این ۲ سابقه زندان دارند و دفتر رهبری نمی گذارد و دوم اینکه نجفی علاوه بر نداشتن سابقه زندان در دوران روحانی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شده و طبیعتاً مورد قبول سپاه است. از روزی که نجفی شهردار شد غیر از کرباسچی همه اصلاح‌طلبان موافق او بودند.

* صدا و سیما ناکارآمدترین دستگاه است

تاجزاده با بیان اینکه رهبری اشراف بالایی بر رادیو و تلویزیون دارند و ۳۰ سال است انتخاب رئیس آن در دست رهبری است، اظهار داشت: صدا و سیما ناکارآمدترین دستگاه است و از یک شبکه ۷۰ نفری آن طرف آبی شکست خورده است و نمی فهمم مسئولیت ناشناسی در این حوزه به چه معناست؟

وی افزود: قوه قضاییه سه دهه است که در اختیار شماست و بعد شما می‌گویید به قوه قضاییه انتقاد دارید؟ ما بحث اصلی را باید به سمت انتخابات آزاد ببریم.

فعال سیاسی اصلاح طلب ناظر به جمله زاکانی که گفته بود انتخابات ایران آزاد گفت: من در مورد آمریکا و سوییس صحبت نمی کنم. در عراق و افغانستان بی حجاب و باحجاب و مسلمان و کمونیست کاندیدا می‌شوند و چند نماینده کمونیست الان در پارلمانشان دارند. از دوم خرداد که انتخابات آزاد شد این برچسب ها شروع شد و هردفعه باخته اند چیزی گفته اند.

* می‌گویید من دیکتاتورم؟

تاجزاده با طرح این سوال که آیا ملتی که سلطنت 2500 ساله را ساقط می کند شایستگی این را دارد که خود نمایندگان خود را انتخاب کند یا نه؟ گفت: شما می گویید من دیکتاتورم؟ من دیکتاتور می گویم انتخابات را آزاد کنیم و شمای دموکرات می گویید آزاد نباشد.

وی با تاکید بر اینکه زاکانی قبول ندارد که قطعنانه خوب است چون معتقد است جامعه دائم باید در جنگ داخلی یا خارجی باشد، اظهار داشت: فساد در این کشور زمانی نهادینه شد که تحریم ها به نفت و گاز رسید و این در زمان آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد. اگر جنگ یا تحریم در کشور باشد اینها به راحتی می توانند کاسبی کنند و اتفاقا اینها باهم همصدا هستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه دولت خاتمی تنها دولتی است که دولت دومش بهتر از دولت اولش بود، گفت: آمار فساد در دولت خاتمی کاهش یافت و در دنیا اعتبار پیدا کردیم برخلاف اجماع جهانی در زمان دولت احمدی نژاد، اجماع جهانی به نفع ما بود.

تاجزاده در بخش دیگری از این مناظره تأکید کرد: ما دیر یا زود با آمریکا مذاکره خواهیم کرد و نمی توانیم مذاکره نکنیم، چون منافع و دشمنان مشترک و تضاد منافع مثل هسته ای و اسراییل داریم؛ در این تقابل محکومیم که روزی بنشینیم و صحبت کنیم و چهار بار هم اتفاق افتاده و هرچهار بار هم با توصیه رهبری بوده که خیلی از این توصیه ها بجا بوده است.

* از مذاکره، لولو نسازیم

وی با بیان اینکه نباید از مذاکره، خیانت و «لولو» درست کرد، افزود: هنر ما این است که در این چارچوب بیشترین امتیاز را بگیریم و کمترین هزینه را بپردازیم. جنگ مشکل است ولی تنها مشکل نیست و تحریم برای ما مشکلات فزاینده ای ایجاد کرده و همچنان که سایه جنگ را دور می کنیم باید سایه تحریم را هم از کشور دور کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما