شناسهٔ خبر: 33553328 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتقال آب خزر به سمنان مخرب‌ترین تصمیم/ سنگسار توله خرس به دلیل عدم توجه به آموزش محیط زیستی

یک نماینده مجلس با بیان اینکه مسأله انتقال آب خزر به سمنان مخرب‌ترین تصمیم زیست محیطی برای کشور است، گفت: دلیلی ندارد ما محیط زیست را قربانی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست، علی‌محمد شاعری نماینده مجلس و محمد درویش فعال محیط زیست شب گذشته در برنامه تیتر امشب به هانه حمله چند متخلف به یک توله خرس در منطقه سوادکوه و کشته شدن این خرس تحلیل چالش‌های محیط زیست و عل و عوامل آن پرداختند.

*توله خرس به دلیل نبود دانش محیط زیستی در میان مردم سنگسار شد

در ابتدای این بحث شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: به عقیده من حمله یه این توله خرس ناشی از فرهنگ غلطی است که ما نسبت به حیات وحیش داریم که از نبود دانش ومعلومات در این حوزه نشأت می‌گیرد. یک توله خرس در ملاء‌عام سنگسار شده و این مسئله موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم شده است.

وی مهمترین دلیل این مسئله را عدم شناخت از محیط زیست وندانستن رابطه محیط زیست و انسان عنوان کرد و گفت: زمانی می‌توانیم زندگی پیشرفته و امنی در سرزمین‌مان داشته باشیم که روابط مناسبی میان مثلث انسان، حیوان و گیاه برقرار کنیم.

* چرا سازمان محیط زیست مدارس طبیعت را تعطیل کرد؟

محمد درویش با تائید سخنان این نماینده مجلس تعطیلی مدارس طبیعت و عدم صدور مجوز برای این مدارس را از جمله دلایل رشد نکردن فرهنگ محیط  زیستی در میان مردم دانست و گفت: مطابق بند 14 منشور 15 ماده‌ای مقام معظم رهبری که صراحتا بر آموزش‌های جذاب و مؤثر و غیرتحمیلی تاکید داشته است، می‌گوید که تنها با این روش می‌توانیم در رفتار مردم تغییر ایجاد کنیم.

وی ادامه داد:‌اما سازمان محیط زیست به جای پرداختن به این مسئله مهم به سراغ حرف‌های کلی و قانونگذاری رفته است، به این ترتیب نمی‌توانیم به آینده طبیعت ایران امیدوار باشیم.

این فعال محیط زیست خطاب به شاعری گفت: فراکسیون محیط زیست سه نامه به محیط زیست نوشته و گفته است شما موظفید مدارس طبیعت را حفظ کنید اما به هیچ عنوان این سازمان زیر بار نرفته است. اگر می‌خواهیم شاهد خشونت علیه حیات وحش و پوشش گیاهی نباشیم باید آموزش را از مهدهای کودک آغاز کنیم و کاری کنیم که فرزندان این سرزمین عاشق طبیعت باشند.

ظهرابی در واکنش به صحبت‌های درویش گفت: زیرساخت قانونی برای اجرای طرح مدارس طبیعت دیده نشده، هر چند فلسفه بودن مدارس طبیعت، آموزش کودکان در محیط زیست از ضروریات است.

درویش گفت: رئیس سازمان محیط زیست حمایت از مدارس طبیعی را موضوعی سطحی و روبنایی می‌داند و حرفی از زیرساخت‌ها نمی‌زند.

ظهرابی در پاسخ به درویش گفت:‌اینکار نیازمند تامین زیرساخت است و آمدن پیشوند مدرسه برای این مراکز باعث اختلاف میان سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش شده است چرا که مسئولان این وزارتخانه معتقدند عنوان مدرسه باید در آموزش و پرورش دنبال شود.

وی ادامه داد: با این وجود سازمان محیط زیست برای آموزش کودکان ونونهالان فعالیت می‌کند و آموزش مسائل محیط زیستی در مدارس و مقاطع ابتدایی ومتوسطه تحصیلی هم دنبال می‌شود ضمن اینکه در رایزنی‌های روزهای گذشته درباره ورود مسائل محیط زیست به دروس دانشگاهی نیز صحبت کردیم. هر چند موفق نشدیم یک درس اجباری در این مقطع تحصیلی تعریف کنیم اما وزارت بهداشت با توجه به علاقمندی وزیرش به محیط زیست به ما قول داده دروس مربوط به محیط زیست را در میان دروس تحصیلی علوم پزشکی بگنجاند.

معاون طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه اعتبارات آموزش و فرهنگسازی این سازمان با توجه به اعتبارات محدودش رقم ناچیزی است، گفت: سال گذشته این حوزه نزدیک 6 میلیارد تومان اعتبار داشت اما امسال سعی کردیم این اعتبار افزایش یابد در نتیجه اعتبار بخش آموزش به حدود 16 میلیارد تومان رسیده است.بنابراین نمی‌توانیم با این اعتبار ناچیز توقع تغییر فرهنگ را داشته باشیم.

*شعار ۸۰ میلیون ایرانی را سر می‌دهید اما فعالان محیط زیست را احساسی و سیاسی و نادان می‌خوانید

درویش درباره شعار 80 میلیون محیط بان که از سوی سازمان محیط زیست دنبال می‌شود اظهار داشت: کدام شناسه وشاخص وجود دارد که نشان دهد  شما در حال تحقق این شعار هستید. وقتی فعالان محیط زیست سال گذشته در اعتراض به قتل یک خرس در استان گلستان خواستند مقابل سازمان اعتراض کنند، حراست این سازمان به دستور رئیس سازمان اجازه نداد حتی 4 نفر با پلاکارد جلوی این سازمان به اعتراض بپردازند شما چطور از 80 میلیون محیط بان صحبت می‌کنید وقتی رئیس سازمان فعالان محیط زیست را احساسی، سیاسی و نادان می‌خوانند.

وی ادامه داد: این چه شعاری است که رئیس یک سازمان حاضر نشد بعد از یک سال از شروع فعالیتش با فعالان محیط زیست گفت‌وگو داشته باشد در واقع تفکر حاکم بر محیط زیست به دنبال پیاده سازی طرح‌های توسعه‌ای به هر شرایط و قیمتی است حتی آموزه‌های این سازمان را زیر پا می‌گذارد چگونه این سازمان راضی می‌شود مرجعیت تنوع زیستی را با چراغ سبز به وزارت جهاد واگذار کند تا این وزارتخانه به دنبال حمایت از گونه‌های در معرض انقراض باشد.

این فعال محیط زیست افزود: باید پرسید این سازمان برای اینکه تشکل‌های مردم نهاد دستی در قدرت داشته باشند و برای پرورش نسلی که نگاهش به حیات وحش این کشور تغییر کند، چه کرده است. می‌گویید مجلس باید شرایط را فراهم کند؟ مجلس تاسیس مدارس طبیعت را مشمول وظایف سازمان محیط زیست دانسته است و می‌گوید ما هیچ حساسیتی روی اسم مدرسه نداریم اما سازمان محیط زیست زیر بار نمی‌رود. حتی معاون آموزش سازمان محیط زیست می‌گوید ما حرفی برای اجرای این طرح نداریم رئیس سازمان باید رضایت دهد.

وی به صدور مجوزهای شکار از سوی این سازمان اعتراض کرد و گفت:‌ چرا تا زمانی که ابتکار رئیس این سازمان بود گفته می‌شد طبیعت ظرفیت شکار ندارد و با تغییر این شخص ظرفیت حیات وحش کشور افزایش یافته است؟

ظهرابی در پاسخ به صحبت‌های درویش با تاکید بر اینکه مدرسه طبیعت مانع قانونی دارد وسازمان به دنبال آموزش محیط زیست است، گفت: در دولت قبل و قبل‌تر هم مجوز  شکار صادر می‌شد بنابراین طرح این موضوعات به این شکل باعث سردرگمی افکار عمومی می‌شود و باید بگویم ما در این دوره توانستیم حداقل اعتبارات محیط زیست را دوبرابر کنیم.ما برای آموزش جوامع بومی محلی و رفع تعارضات کار می‌کنتیم. به نظر پلاکارد در دست گرفتن چند نفر در تهران مشکلی را حل نمی‌کند.

*سازمان محیط زیست اقتدار ندارد

شاعری گفت:‌چیزی که در محیط زیست در حال اتفاق است این است که حال محیط زیست ما هر روز بدتر می‌شود. قتل عام پرندگان در فریدونکنار اتفاق می‌افتد اما محیط زیست نمی‌تواند جلوی این فاجعه را بگیرد چون این سازمان اقتداری ندارد.

این نماینده مجلس تشکیل وزارتخانه محیط زیست را یکی از راهکارهای اقتدار بخشیدن به این سازمان دانست و گفت: بیش از ۱۰۰ کشور دنیا وزارت محیط زیست دارند.ما برای اینکه بتوانیم رفتار شهروندی صحیح و برخورد مناسب با محیط زیست را آموزش دهیم همچنین ضوابط دقیق و قوانین سختگیرانه‌ای داشته باشیم نیازمند تشکیل یک وزارتخانه هستیم.

وی با اشاره به ماده 2 برنامه ششم توسعه که مهمترین مسئله کشور رامحیط زیست و آب عنوان کرده است، اظهار داشت: نیازمند تهیه و تدوین برنامه عمل برای حفاظت از مناطق چهارگانه وحیات وحش هستیم. قرار بر این بود این برنامه عمل از سوی سازمان محیط زیست تدوین و در دولت به تصویب برسد و در نهایت اجرا شود که این اتفاق نیفتاد.

شاعری ادامه داد: سازمان محیط زیست باید سیاست‌های کلی محیط زیست که به حفاظت از تنوع زیستی آب و خاک پرداخته بود؛ توجه می‌کرد. اما این سازمان بدون توجه به این سیاست‌ها تمرکزش را بر روی مسائل دیگر مثل صدور مجوزهای شکار گذاشته است در حالی که جمعیت حیات وحش ما که پیش از انقلاب یک میلیون برآورد می‌شد به کمتر از 80 هزار کاهش یافته است.

درویش با تائید سخن این نماینده مجلس گفت: 1.3 میلیون مجموع کل و بزهای سرشماری شده در ابتدای تشکیل سازمان محیط زیست در پیش از انقلاب بوده اما ظهرابی این اطلاعات را نادرست خواند.

شاعری گفت: چرا سازمان محیط زیست مسئله انتقال آب خزر به سمنان را که مخرب‌ترین تصمیم زیست محیطی برای کشور است در این دوره دنبال کرد؟ دلیلی ندارد ما محیط زیست را قربانی کنیم.

درویش خاطرنشان کرد: دفتر ارزیابی محیط زیست انتقال آب خزر به سمنان را رد کرده بود.

شاعری گفت: نمی‌توان با محیط زیست شوخی کرد. مگر می‌توانید خزر را مثل اورمیه خشک کنید.

*سازمان محیط زیست را قانونگذاران ضعیف کردند

ظهرابی در پاسخ به انتقادات این دو کارشناس اظهار داشت: شما می‌گویید سازمان محیط زیست ضعیف شده من می‌گویم سازمان محیط زیست را ضعیف نگه داشته‌اند آن هم با قوانین و مقرراتی که شما در مجلس وضع می‌کنید. قانون معادن را مجلس مصوب کرده است و قدرت تصمیم گیری را از محیط زیست گرفته و به بخش معدن واگذار کرده است. چه کسی 5 درصد اعتبارات این سازمان را گرفته؟ ما در اجرای ماده 38 قانون برنامه جامعی برای حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض تهیه کرده‌ایم. اما برای اجرای این برنامه‌ها نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار بودیم اما تنها 5 درصد از این رقم درخواستی در اختیار محیط زیست قرار گرفته است.

شاعری بیان داشت: محیط زیست در ایران اقتدار، اعتبار و نیروی مناسب در اختیار ندارد.

درویش خطاب به ظهرابی گفت: چرا این سازمان 77 هزار از سطح مناطق حفاظت شده‌اش کاسته و از محصولات تراریخته حمایت می‌کند؟ اینها که به کمبود اعتبار ربط ندارد. اگر در راستای اصل 44 قانون اساسی حرکت می‌کردیم باید از ظرفیت مردمی برای حمایت از مدارس طبیعت سود می‌جستیم که اصلا نیازی به پول نداشت.

ظهرابی گفت: من قبول دارم سازمان محیط زیست باید قوی‌تر باشد و کارشناسان بهتری در اختیار بگیرد اما برای مثال در موضوع فریدون کنار وقتی تخلف صورت می‌گیرد و سازمان محیط زیست می‌خواهد برخورد کند مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

شاعری اظهار داشت: به همین دلیل می‌گویم این سازمان اقتدار ندارد.

ظهرابی پاسخ داد: دوستان شما اجازه برخورد نمی‌دادند. سازمان زمانی موفق به اجرای قانون است که نیروی انتظامی و دستگاه‌های حاکمیتی در کنارش قرار بگیرد. موضوع شکار هم علمی و فنی است و گاهی از این ابزار برای مدیریت حیات وحش استفاده می‌کنند.

درویش از ظهرابی پرسید چرا به صورت شفاف این سازمان نمی‌گوید هر منطقه چقدر حیات وحش دارد؟

ظهرابی گفت: وقتی از کاهش وسعت مناطق حفاظت شده صحبت می‌‌کنید چرا نمی‌گویید مجلس سازمان را موظف کرد که از سطح مناطقش کاسته شود اما کمتر از 1.10 درصد از سطح مناطق کاسته شده است.

درویش در واکنش به این ادعای معاون طبیعی سازمان محیط زیست ابراز داشت: سطح مناطق سازمان محیط زیست 77 هزار متر مکعب کاسته شده و تنها 5 هزار متر به این مناطق افزوده شده است.

ظهرابی پاسخ داد:‌ افزایش نزدیک به یک میلیون هکتار به سطح مناطق تحت مدیریت در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار گرفته است.

انتهای پیام/

 

نظر شما