شناسهٔ خبر: 33552048 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

برگزاری بزرگترین مراسم سالیانه زرتشتیان جهان در یزد "چک‌چک" میعادگاه پیروان آیین زرتشت

چک چک یا زیارتگاه پیر سبز یکی از مهمترین زیارتگاه‌های زرتشتیان جهان است که در ایام پایانی خردادماه بزرگترین

صاحب‌خبر -

چک چک یا زیارتگاه پیر سبز یکی از مهمترین زیارتگاه‌های زرتشتیان جهان است که در ایام پایانی خردادماه بزرگترین مراسم مدهبی زرتشتیان جهان در آن برگزار می شود.

به گزارش ایلنا، آیین جهانی زرتشتیان با حضور تعدادی از پیروان کیش « آشو زرتشت » در زیارتگاه چک چک اردکان از توابع استان یزد آغاز شد و به مدت چهار روز ادامه دارد.

چک‌چک یا زیارتگاه پیر سبز یکی از مهمترین زیارتگاه های زرتشتیان جهان است که در 43 کیلومتری شرق اردکان در استان یزد واقع شده است.

زرتشتیان در استان یزد زیارتگاه های متعددی دارند و همه این زیارتگاه ها برای آنها حائز اهمیت است اما زیارتگاه چک چک به دلیل موقعیت جغرافیایی و شکل منطق از معروفیت بیشتری برخوردار است و هر سال در ایام مختلف سال نه تنها میزبان تعداد زیادی از زرتشتیان بلکه میزبان گردشگران مسلمان نیز هست.

اما در روزهای 24 تا 28 خرداد این مکان اختصاصا در اختیار زرتشتیان قرار دارد و پیروان این آیین از شهرها و استان‌ها و کشورهای مختلف در این مراسم شرکت می‌کنند.

برخی معتقدند؛ این گردهمایی زرتشتیان در روزهای یاد شده در دین زرتشت همانند گردهمایی مسلمانان در موسم حج است و به همین اندازه برای زرتشتیان قداست دارد اما عده دیگری نیز معتقدند این دو قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.

در آیین یادشده که تعدادی از زرتشتیان ایران و سایر کشورهای حضور دارند، آنها با قرائت بخشی‌هایی از اوستا کتاب مقدس پیروان این کیش با « اهورامزدا» (خدا) به راز و نیاز پرداختند.

پیروان آیین زرتشتی در کشورهای مختلف حدود 150 هزار نفر تخمین‌زده می‌شود که 30 هزار نفر آنان در ایران زندگی می‌کنند. از این تعداد حدود 6 هزار تن در شهرستان های یزد، تفت و اردکان سکونت دارند. 

آتشکده و دخمه، 2 اثر مهم زرتشتیان استان یزد است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اقلیت زرتشتی یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارند. 

حضور در این مراسم نوعی آیینی اجتماعی - مذهبی است، زرتشتیان ابتدا در محل زیارتگاه با روشن کردن شمع و عود به پرستش پروردگار یکتا و بی همتای خود می‌پردازند و سپس در جمع‌های چند نفره در فضای باز زیارتگاه با یکدیگر دیدار و گفت‌و گو می‌کنند. 

 زنان و مردان زرتشتی طبق سنت خود هنگام ورود به محل عبادتگاه پوششی بر سر قرار می‌دهند و انواع شیرینی و خوراکی را نیز در میان هم کیشان خود به عنوان نذری توزیع می‌کنند. 

گفته می‌شود نام «چک‌چک» یا «چک‌چکو» از صدای قطره‌های آبی گرفته شده که از صخره‌ای می‌چکد و اکنون به درون یک منبع ذخیره هدایت می‌شود. نیایشگاه پیر سبز امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق دارد که برای استراحت ساخته شده که به آن‌ها «خیله» می‌گویند. در داخل یکی از اتاق‌ها چاهی به ژرفای بیش از ۵۰ متر وجود دارد.

بنا به اعتقاد زرتشتیان زمان حمله اعراب به ایران که با سقوط پادشاه ساسانی وقت (یزدگرد) انجامید، نیک بانو دختر شاه از دست اعراب فرار کرد و به سمت اردکان آمده و در میان کوه مخفی و ناپدید شد و این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان قرار گرفت. یکی از کنیزان نیک بانو به نام گوهر بانو (مروارید) نیز در چند کیلومتری وی مدفون است که با نام پیر هریشت معروف است.

هر سال جشن مهرگان در این زیارتگاه جشن برگزار می‌شود و زرتشتیان بسیاری در این مکان گرد هم می‌آیند.

انتهای پیام

نظر شما