شناسهٔ خبر: 33550265 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

‌مردی از تبار انقلاب

منطقه جنوب شرق تهران

‌آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی از جمله شخصیت‌ها و عالمانی محسوب می‌شود که امروز نام و یادش در اذهان بسیاری از علما و قدیمی‌های گلپایگان به نیکی یاد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی در سال ۱۳۰۵ در گلپایگان و در خانواده‌ای متدین و کشاورز به دنیا آمد و از همان سنین کودکی و نوجوانی به علوم دینی علاقه وافری نشان داد.

وی در سنین کودکی در مکتب‌خانه به تعلیم قرآن پرداخت و همین امر جرقه حضور این یار امام را در عرصه فراگیری علوم دینی و اسلامی فراهم آورد.

آیت الله سیدمرتضی محمودی در یک گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: منطقه گلپایگان همواره مهد پرورش عالمان و بزرگان دینی بوده است، انسان‌های توانمندی که در عرصه‌های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار بوده‌اند.

وی افزود: آیت الله العظمی سید جمال الدین گلپایگانی، آیت الله العظمی محمدرضا گلپایگانی، آیت الله العظمی شیخ علی و شیخ لطف الله صافی گلپایگانی از جمله مراجع تقلیدی بوده و هستند که از این منطقه پرورش یافته و منشأ خیرات و برکات فراوانی برای ملت ایران شدند.

آیت الله محمودی از همان ابتدای نوجوانی به رعایت مسائل دینی بسیار پایبند بود، به طوری که در قسمتی از خاطرات خود درباره اولین روزهای روزه داری بیان کرد: بنده در دوران نوجوانی علاوه بر تحصیل به کار نیز مشغول بودم و در فصل تابستان به خرمن کوبی می‌پرداختم و اگر چه گرفتن روزه در گرمای تابستان همراه با خرمن کوبی بسیار سخت و دشوار بود، اما توانستم تمام این روزه‌های خود را بگیرم.

وی ادامه داد: دوران کودکی و نوجوانی من در گوگد گلپایگان سپری شد و از آنجا که در خانواده‌ای متدین و مذهبی پرورش پیدا کردم، از همان ابتدا به گرفتن روزه مقید بودم.

از هم دوره بودن با مراجع تقلید امروز تا استفاده از دانش مراجع عظام دیروز

آیت الله محمودی تصریح کرد: در دوران نوجوانی که به سن تکلیف رسیده بودم، گرمای شدیدی در گوگد گلپایگان وجود داشت و در آن زمان علاوه بر روزه داری و خرمن‌کوبی نیز مشغول بودم و همین امر موجب تشنگی شدیدم می‌شد. برخی روزها از شدت عطش و تشنگی ناشی از گرمای هوا و کار و تلاش، شکم خود را بر روی شن‌های کنار رودخانه نزدیک محل کار خود قرار می‌دادم تا کمی از میزان تشنگی ام کاسته شود.

وی افزود: از همان دوران نوجوانی به گفتن اذان علاقه داشتم و به همین خاطر به عنوان اذان گوی محله‌مان انتخاب شده بودم و در هنگام اذان صبح بر پشت بام منزل خود حاضر شده و برای محله اذان می‌گفتم و این کار را دوست داشتم.

علاوه وافر آیت الله محمودی به علوم دینی سبب شد تا وی وارد حوزه علمیه اراک شود و پس از مدتی به قم مهاجرت کرده و از دروس اساتید برجسته آن زمان بهره لازم ببرد.

آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی و علمایی نظیر شهید آیت الله سعیدی، افتخاری گلپایگانی، ستوده، حرم پناهی، طاهری شمس و صلواتی از جمله شخصیت‌هایی بودند که با آیت‌الله محمودی هم دوره بودند.

حضور آیت الله محمودی در قم مصادف با تدریس شخصیت‌هایی نظیر آیت الله العظمی بروجردی، امام خمینی (ره)، آیت الله العظمی اراکی، آیت الله العظمی نجفی مرعشی و آیت الله العظمی محمدرضا گلپایگانی شد و به همین خاطر این عاشق علوم دینی از محضر اساتید برجسته جهان تشیّع بهره‌های لازم را برد.

از ممنوع المنبر شدن آیت الله محمودی تا ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به مردم

آیت الله محمودی در دوران تحصیل و طلبگی خود به دستور مراجع عظام تقلید برای تبلیغ به مناطق مختلف کشور، نظیر محلات و شهرهای شمالی ایران انجام شد و مردم این مناطق انس و الفت فراوانی با این پرورش یافته حوزه علمیه برقرار کردند.

حضور آیت الله محمودی در دهه ۴۰ در شهرستان محلات، منشأ خدمات مختلف فرهنگی و اجتماعی به این منطقه شد، به طوری که امروز قدیمی‌های محلات همچنان از امام جمعه ورامین به نیکی یاد می‌کنند.

سخنرانی‌های آتشین آیت الله محمودی در محلات سبب شد تا رژیم شاه، چندین بار به این یار امام اخطار دهد و پس از عدم توجه به تذکرات ساواک، آیت الله محمودی به همراه جمعی دیگر از شخصیت‌های برجسته کشوری ممنوع المنبر شد.

سخت‌گیری‌های رژیم شاه بر آیت الله محمودی پس از ممنوع المنبر شدن، افزایش چشمگیری پیدا کرد و به همین خاطر مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی، وی را به شهرستان فریدونکنار اعزام کرد و فعالیت‌های مبارزاتی آیت الله محمودی ادامه یافت.

محوریت آیت الله محمودی در قیام تاریخی مردم ورامین در سال ۱۳۵۷

در حوالی سال ۱۳۵۴ بود، که مردم ورامین از طریق آیت الله العظمی گلپایگانی از آیت الله محمودی دعوت کردند که برای انجام امور فرهنگی و تبلیغی به دیار ۱۵ خرداد سفر کند و امام جمعه فعلی ورامین با توجه به شناختی که از قیام تاریخی ۱۵ خرداد این منطقه داشت، دعوت مردم ورامین را پذیرفت.

آیت الله محمودی در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، محور فعالیت مبارزاتی در ورامین بود و نیروهای مذهبی حول محور شخصیت مبارز جمع شده و اقدام به مقابله با رژیم پهلوی می‌کردند.

آیت الله محمودی در آگاه سازی مردم ورامین در شناخت ماهیت دستگاه حاکمه نقش محوری را ایفا کرده و پرچمدار قیام تاریخی ۱۰ دی ماه ۱۳۵۷ در ورامین بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در آبان ماه ۱۳۵۸ آیت الله محمودی با حکم امام خمینی به عنوان امام جمعه ورامین منصوب شد و هم اکنون قریب به چهار دهه در کسوت امامت جمعه در این شهرستان، و منشأ برکات فراوانی برای دیار ۱۵ خرداد بوده است.

آیت الله محمودی مردم ورامین را عاشق دین و اهل به دانسته و به دلیل ماندگاری خود در این منطقه را عشق مردم این دیار با علما و روحانیت می‌داند.

امام جمعه ورامین در جنگ تحمیلی نیز محور خدمت‌رسانی مردم این منطقه به رزمندگان بود و شهدا و رزمندگان انقلاب اسلامی از مسجد صاحب الزمان (عج) به عنوان مکان حضور آیت الله محمودی به جبهه اعزام می‌شدند.

آیت الله محمودی یکی از فرزندان خود به نام سید مصطفی را نیز که عضو گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران بود، در هشت سال دفاع مقدس تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرد.

تأسیس درمانگاه خیریه حضرت ولیعصر (عج) و مؤسسه خیریه حمایت از ایتام به منظور توجه بیشتر به خانواده‌های بی‌سرپرست، اعزام مبلّغ و روحانی به روستای های منطقه پیش از تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی، تشکیل بسیج مردمی برای آموزش نظامی و بسیج جوانان به سوی جبهه‌های جنگ، ساخت و اداره مجتمع قرآن و عترت، توجه به نشر کتاب و تشویق مردم به کتابخوانی، ساخت خانه عالم در محلات و مسجد صاحب الزمان (عج) ورامین، راه‌اندازی مجتمع علمی فرهنگی و ده‌ها فعالیت دیگر از جمله خدمات اجتماعی آیت الله محمودی در دیار ۱۵ خرداد بوده است.

ساخت بنای حوزه علمیه امام صادق (عج) ویژه برادران، ساخت بنای حوزه علمیه کوثر ویژه خواهران، تشکیل ستاد مردمی کمک رسانی به جبهه‌های جنگ، تشویق مردم به تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه، تشکیل هیأت‌های حل اختلاف برای ایجاد صلح و تشکیل مؤسسه خیریه نیز از جمله اقدامات فرهنگی، مذهبی، اجتماعی آیت الله محمودی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.

آیت الله محمودی همواره مورد اعتماد علما و مراجع بوده و هست تا آنجا که مراجع تقلید، بسیاری از امور دینی و اجتماعی را به وی ارجاع داده و می‌دهد.

وی از حضرات آیات عظام امام خمینی (ره)، گلپایگانی، اراکی، مرعشی نجفی، خوئی، مقام معظم رهبری، فاضل لنکرانی، صافی‌گلپایگانی، نوری همدانی، بهجت، تبریزی، مکارم شیرازی و سیستانی دارای اجازه در امور حسبیه است و نمایندگی آنها را بر عهده دارد.

آیت الله محمودی در حال حاضر سه فرزند پسر و یک دختر دارند که در صحنه‌های مذهبی و انقلابی نقش‌های ارزنده‌ای دهی ایفا کرده‌اند.

حجت الاسلام سید محسن محمودی یکی از فرزندان ایشان رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران و امام جمعه موقت ورامین و استاد حوزه و دانشگاه بوده، حجت الاسلام سید مهدی محمودی، جانباز انقلاب، استاد برجسته خوشنویسی و دارای تألیفات متعدد در این زمینه است و اکنون مدیریت حوزه علمیه امام صادق (عج) شهرستان ورامین را بر عهده دارد. دکترسیدمحمد محمودی نیز داروساز بوده و دارای سوابق انقلابی و مذهبی در ورامین و تهران است.

گفتنی است یکی از فرزندان آیت الله محمودی به نام سید مصطفی در روز ۱۹ اسفند ماه ۱۳۵۹ به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام

نظر شما