شناسهٔ خبر: 33549842 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر انرژی روسیه:

اعتماد متقابل دلیل افزایش همکاری ها بین ایران و روسیه است

اصفهان - ایرنا - وزیر انرژی فدراسیون روسیه گفت: اعتماد متقابل بین ایران و روسیه دلیل اصلی افزایش همکاری ها بین این 2 کشور است و این امر در آینده ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

الکساندر نوآک روز سه شنبه در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در هتل کوثر اصفهان افزود: اجلاس مشترک ایران و روسیه در اصفهان و تهران در سطح بالایی برگزار شد و خوشبختانه توسعه همکاری‌های همه جانبه بین دو کشور که از اهمیت بالایی برخوردار است، باز هم افزایش یافت.

وی اضافه کرد: ارتباط ۲ کشور به خصوص در خاورمیانه برای منافع آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و هیأت‌های متعددی در این دو روز جلسات مشترکی را با یکدیگر برگزار کردند.

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه گسترش همکاری‌ها برای روسیه اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: باید همکاری‌های تجاری و اقتصادی حتی از سیاسی بیشتر شود.

نوآک از برگزاری نشست مشترک بین کشورهای ایران روسیه و جمهوری آذربایجان خبر داد و ادامه داد: این اجلاس می‌تواند برای هر سه کشور از اهمیت بالایی برخوردار باشد و امیدواریم حجم ارتباطات بین آنها بیشتر شود.

وزیر انرژی فدراسیون روسیه با بیان اینکه ۱۴ ژوئن مذاکراتی بین رئیس جمهور دو کشور برگزار خواهد شد، گفت: این موضع از اهمیت بالایی برخوردار است و زمینه همکاری‌ها در موارد مختلف مانند انرژی حمل و نقل افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت گسترش ارتباطات علمی و فنی خاطرنشان کرد: برای ساخت نیروگاه‌های اتمی، توسعه حمل و نقل و هوافضا آمادگی داریم و به ویژه در زمینه علمی و فنی باید ارتباطات بین دو کشور افزایش یابد.

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه طرفین مواضع خود را اعلام کردند، گفت: حجم قبلی مبادلات ٢ کشور ۷۰۰ میلیون دلار بوده، اما میزان کنونی ٧.۴ درصد رشد داشته است.
نوآک با بیان اینکه ساخت نیروگاه بوشهر در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: تأسیس شرکت مشترک در زمینه خودروسازی و راه آهن را برنامه ریزی کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه امور بانکی و سرمایه گذاران بین دو کشور یک سوم افزایش پیدا کرد، اظهارداشت: این میزان ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بود.
نواک با بیان اینکه ارتباط مالی بین دو کشور بر اساس روبل و ریال انجام خواهد شد، گفت: این موضوع برای توسعه همکاری بین دو کشور اهمیت دارد.

مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه روز سه شنبه در هتل کوثر اصفهان آغاز شد.
رضا اردکانیان و الکساندر نوآک وزرای نیروی ایران و انرژی فدراسیون روسیه، رؤسا و دیگر اعضای پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و جمعی از فعالان اقتصادی ایران و روسیه در این مراسم حضور داشتند.
همکاری‌های متقابل بین ایران و روسیه، مبادلات اقتصادی، صنعت، انرژی، حمل‌ونقل، ICT و غیره در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت و ١٢ سند مرتبط به توافق ٢ طرف رسید.

اعضای این هیأت اقتصادی دوشنبه شب در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان مورد استقبال عباس رضایی استاندار و جمعی از مسؤولان و مدیران استانی اصفهان قرار گرفتند.
مراسم افتتاحیه دومین همایش تجاری و تاریخی، فرهنگی و علمی ایران و قفقاز شمالی با حضور «سرگئی ویکتوروویچ چباتاریف» وزیر قفقاز شمالی روسیه و «رضا اردکانیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه گذشته در تهران برگزار شد.
در چارچوب اجلاس پانزدهم کمیسیون مشترک اقتصادی ۹ کارگروه و سه کمیته تخصصی با حضور جمع زیادی از فعالان بخش خصوصی و دولتی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه همکاری‌های استانی، صنعت، انرژی، حمل‌ونقل، ICT و غیره برگزار خواهد شد که برقراری خط پرواز کارگو بین فرودگاه ژوکوفسکی مسکو با اصفهان، تولید مشترک واگن‌های باری، تولید مشترک توربین‌های کمتر از ۲۰ مگاوات، تولید مشترک خودروهای سنگین، صادرات گوشت از منطقه قفقاز شمالی به ایران برخی از پروژه‌های مورد علاقه شرکت‌های روس برای مذاکره با شرکت‌های ایرانی در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی است.
پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با حضور دبیران کمیسیون و اعضای کارگروه‌ها، مقام‌ها و فعالان بخش خصوصی و دولتی دو کشور پیش از ظهر یکشنبه گذشته در تهران شروع شد.
همچنین صبح دیروز (دوشنبه) سومین کارگروه همکاری‌های استانی ایران و فدراسیون روسیه با حضور وزرای نیرو ایران و قفقاز شمالی روسیه برگزار شد. در این نشست معاون نخست وزیر جمهوری داغستان و هشت وزیر منطقه‌ای (وزرای اقتصادی جمهوری‌های اوستیای شمالی، قره‌چای چرکسیا، کاباردینو بالکاریا، چواش، استاورپل، آستاراخان، اولیانفسک و اورلفسک) حضور داشتند.
ناحیه فدرال قفقاز شمالی متشکل از جمهوری‌های داغستان، اینگوشتیا، کاباردینا بالکاریا، اوستیای شمالی، چچن و قره چای چرکسیا و خطه استاورپل بوده که با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری، هفت درصد جمعیت روسیه را در بر می‌گیرد. این مناطق در حوزه‌های کشاورزی به ویژه غلات و گوشت صنایع شیمیایی، ساختمانی، ماشین‌سازی، انرژی و فلزات رنگی از ظرفیت خوبی برای همکاری با کشورمان برخوردار هستند.
۶۰۲۰/‌۶۰۲۶/‌

نظر شما