شناسهٔ خبر: 33549837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هند، قربانی تازه جنگ تجاری ترامپ

تهران- ایرنا- «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده در ادامه خط مشی های تهاجمی خود در حوزه تجارت، جنگ تعرفه ای را با هندوستان آغاز کرده است؛ دهلی نو نیز در اقدامی تلافی جویانه بر واردات ۲۸ قلم کالای آمریکایی تعرفه هایی سنگین را وضع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، پس از جنگ تجاری که دونالد ترامپ با کشورهای اروپایی، مکزیک و چین به راه انداخت گویا اکنون نوبت به هندوستان رسیده و رئیس جمهوری آمریکا تلاش دارد تا اقدامات مشابهی را علیه دهلی نو در پیش بگیرد. بدین منظور وی پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از پیمان تجارت ترجیحی با این کشور، جنگ تجاری را وارد عرصه تازه ای کرد. در مقابل، دهلی نو هم از افزایش تعرفه بر کالاها از مبدا ایالات متحده خبر داد. با این حال مقام‌های دولت هند امیدوارند بتوانند از طریق مذاکره تنش تجاری با آمریکا را رفع کنند.

حجم تجارت میان هند و آمریکا در سال گذشته میلادی بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار بود. رئیس جمهوری آمریکا چند ماه قبل اعلام کرد کاخ سفید دیگر به اجرای توافق تجاری موسوم به برنامه «نظام عمومی تجارت ترجیحی» (GSM) در مورد دو کشور ترکیه و هند ادامه نخواهد داد. این برنامه برای کشورهای در حال رشد شرایطی را ایجاد می‌کند تا با موانع کمتر، برخی اقلام را بدون پرداخت عوارض گمرکی به ایالات متحده صادر کنند.

تا پیش از این، هندوستان نزدیک به ۱۰ درصد از کالا و خدمات صادراتی خود به آمریکا را در قالب توافق فوق و بدون پرداخت تعرفه صادر می‌کرد. اکنون دهلی نو برای تلافی اقدام واشنگتن، بر ده‌ها قلم کالای آمریکایی به ویژه در حوزه کشاورزی و مواد غذایی تعرفه‌ای وضع کرد؛ کالاهایی همچون سیب و آجیل آمریکایی از دو روز گذشته مشمول افزایش تعرفه‌ها از ۳۰ تا ۵۰ درصد شدند.

اقدام متقابل دهلی نو

این جنگ تجاری در ادامه تنش تجاری سال گذشته میان دو کشور رخ داده است. ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تعرفه واردات فلزات به ویژه آلومینیوم از هند را افزایش داد و در مقابل هند نیز بر برخی کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه‌هایی را وضع کرد. گفته می‌شود تعرفه‌های تازه دهلی نو می‌تواند صدها میلیون دلار بر درآمدهای هندوستان اضافه کند که معادل با میزان تعرفه‌هایی است که ایالات متحده بر واردات فولاد و آلومینیوم از هند وضع کرده است.

روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی به افزایش تعرفه واردات ۲۸ قلم به هند پرداخت و نوشت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هند و آمریکا در کنار مشخص شدن نتیجه انتخابات در هندوستان موجب اعلام این خبر از سوی واشنگتن شد.

کاخ سفید مدعی است اختلاف بر سر صادرات موتورسیکلت و واردات لبنیات به خاک آمریکا از جمله شکاف‌هایی هستند که میان دو کشور رخ داده است. طیفی در کاخ سفید بر این باورند که هند محدودیت و موانع تجاری فراوانی را برای فعالیت تجار آمریکایی در این کشور به اجرا می‌گذارد که مانع سودآفرینی آنها می‌شود.

تارنمای نشریه «بیزینس اینسایدر» هم در این زمینه آورده است که پاسخ دهلی نو به خروج آمریکا از توافق تجاری با هند باعث شد تا تعرفه صادرات ۲۸ کالای ایالات متحده به این کشور افزایش یابد. اگرچه خبرها در مورد این اقدام متفاوت بود و حتی چندین بار اعلام زمان اجرای آن تغییر کرد اما در نهایت اعلام شد که به تلافی اقدام واشنگتن، تعرفه برخی از این اقلام حتی تا ۵۰ درصد افزایش یافت. در میان فهرست منتشر شده از سوی هند، ۱۸ قلم از مصنوعات فلزی و فولادی وجود داشت. در واقع همه این تحولات از وضع تعرفه ۲۵ و ۱۰ درصدی دولت ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور ناشی می‌شود. واشنگتن مدعی است خروج از توافق تجارت ترجیحی می‌تواند ۲۳۵ میلیون دلار به اقتصاد این کشور کمک کند.

به نوشته این نشریه یکی از مهمترین بهانه‌های دونالد ترامپ در جنگ تجاری با هندوستان، موانعی است که دهلی نو بر سر واردات موتورسیکلت‌های تولید شده در شرکت هارلی دیویدسون با حجم بالاتر از ۸۰۰ سی. سی. ایجاد می‌کند. این در حالی است که هندوستان در سال بیش از ۱۰ میلیون دلار دوچرخه از آمریکا خریداری و وارد می‌کند.

به نظر می‌رسد این قانون بر صنعت کشاورزی آمریکا به ویژه در زمینه تولیدات باغی همچون سیب و بادام تأثیرگذار خواهد بود و از هم اکنون موجب نارضایتی کشاورزان این کشور شده است زیرا بیشترین بادام تولید شده در آمریکا به هند صادر می شود.

«ویلبر رأس» وزیر تجارت آمریکا هند را سیزدهمین شریک تجاری بزرگ آمریکا دانست که برای تجار آمریکایی موانع بسیاری را ایجاد می‌کند. در مقابل، آمریکا بزرگترین بازار برای صادرات هند است که حدود ۲۰ درصد صادرات آن کشور را شامل می‌شود اما با شرایط تجاری متفاوتی در ایالات متحده روبرو است. در مقابل، هندوستان کاهش تعرفه واردات در حوزه فناوری اطلاعات و دارویی را در مذاکرات پیشنهاد داد اما تأثیری برای بهبود شرایط میان دو طرف نداشت.

طبق تحلیل این نشریه، دولت آمریکا به دهلی نو قول داده بود در شرایط خوب تجاری هند با آمریکا تا پایان انتخابات تغییری را ایجاد نمی‌کند تا بر نتیجه انتخابات تأثیری نداشته باشد. این اقدام تنها در مقابل افزایش نیافتن تعرفه واردات به هند صورت گرفت. کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تلاش دارد با راه اندازی جنگ تعرفه‌ای و تحمیل فشار بر اقتصادهای رقیب، آنها را وادار به عقب نشینی، کاهش موانع و موازنه تراز تجاری کند.

ترامپ و تراز منفی تجاری آمریکا

بنا بر اطلاعات اداره آمار ایالات متحده، حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۴۱ میلیارد دلار بوده است. از این مقدار، آمریکا ۸۳ میلیارد واردات و ۵۸ میلیارد دلار صادرات به هند داشت. کسری تجاری آمریکا در مقابل هند ۲۴ میلیارد دلار بود.

جنگ تجاری دونالد ترامپ با اقتصادهای جهان هم در راستای کاهش تراز تجاری منفی آمریکا با این کشورها صورت می‌گیرد. روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی آورده است که افزایش تعرفه‌های واردات باعث تشدید جنگ تجاری ترامپ با دیگر کشورها شده است. برخی تحلیلگران تنش کنونی میان واشنگتن و دهلی نو را «جنگ تجاری با دور کُند» (slow-motion trade fight) میان دو کشور ارزیابی می‌کنند. در این فرایند هند هم در چند روز اخیر بر حدود ۱.۵ میلیارد دلار کالای آمریکایی به ویژه در حوزه فلزات و کشاورزی تعرفه وضع کرده است.

نیویورک تایمز این خط مشی ترامپ را در ادامه همان سیاست‌های تجاری- تعرفه‌ای رئیس جمهوری آمریکا با چین ارزیابی کرد که با این امید انجام می‌گیرد با تحمیل فشار بر اقتصاد این کشورها آنها را وادار به عقب نشینی و کاهش موانع در نقابل ایالات متحده کند.

طبق تحلیل این روزنامه آمریکایی، سیاست اقدام متقابلی که هر دو کشور در پیش گرفته‌اند حکایت از آن دارد که آنها رویکرد سخت گیرانه ای را در حوزه تجاری در پیش گرفته‌اند. دهلی نو و واشنگتن این رویکرد را اندک زمانی قبل از دیدارهایی که قرار است در یک ماه آینده میان مقام‌های دو کشور برگزار شود، اتخاذ کرده‌اند. دیدار «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از هند و نشست سران دو کشور در حاشیه نشست جی ۲۰ در ژاپن از جمله دیدارها میان مقام‌های دو کشور در آینده نزدیک به شمار می آیند.

نویسنده تارنمای شبکه خبری «سی. ان. ان» هم اعتقاد دارد یکی از مهمترین اولویت‌های ترامپ در کاخ سفید کم کردن از کسری تجاری ایالات متحده با دیگر کشورهای جهان است. با وجود این و به گفته برخی تحلیلگران اتخاذ چنین رویه‌ای در مقابل پکن که بیشتر از ۳۰۰ میلیارد دلار تراز تجاری مثبت با آمریکا دارد منطقی به نظر می‌رسد اما در مورد دهلی نو چنین استدلالی صادق نیست. هند در چارچوب تجارت ترجیحی در سال ۲۰۱۸ تنها حدود ۵۰ میلیون دلار کالا به آمریکا فروخت و این اقدام کاخ سفید چندان موجه نیست.

نظر شما