شناسهٔ خبر: 33549472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر کل اتاق بازرگانی اکو:

دبیر کل اتاق بازرگانی اکو: مخالف تحریم علیه ایران هستیم

اردبیل-ایرنا-دبیر کل اتاق بازرگانی و صنعت سازمان همکاری های اقتصادی اکو گفت: مخالف تحریم اقتصادی کشورهای عضو این سازمان علیه ایران هستیم و معتقدیم که به جای تحریم باید کشورها در راستای توسعه تعاملات گام بردارند.

صاحب‌خبر -

آدام کولا روز سه شنبه در همایش گردشگری سلامت کشورهای اکو که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، افزود: کشور اسلامی ایران که دارای ظرفیت‌های بزرگ گردشگری در بین کشورهای اکو است در سال ۲۰۲۱ مقر اکو خواهد بود.
وی اظهار داشت: در این همایش نمایندگانی از کشورهای گرجستان، عمان، آمریکا، کانادا و یونان شرکت دارند و برگزاری چنین همایشی در این وسعت ثابت کرد که ایران و استان اردبیل توانایی برگزاری کنفرانس‌های بین المللی دیگر را دارد.
او بیان کرد: اکو به لحاظ میراث فرهنگی و غنایی که دارد در حوزه بهداشت و ردمان موفق عمل نکرده و به رغم اینکه دولت‌ها و سازمان اکو برنامه‌هایی در حوزه سلامت اجرا کردند ولی هنوز در این زمینه پیشرفت شایسته ای را شاهد نیستیم.
وی گفت: جمعیت اکو ۴۸۰ میلیون نفر است که این جمعیت در تمام شاخص‌ها دارای توانمندی‌های ویژه است ولی در سال‌های اخیر جمعیت کشورهای عضو اکو کاهش یافته است.
کولا به چالش های پیشرو عضو اکو اشاره کرد و گفت: مقررات حمایتی گردشگری سلامت، ایجاد مدل‌های کسب و کار و تعریف حقوق مالکیت معنوی از چالش های عمده در این سازمان است.
وی ادامه داد: این همایش فرصتی را فراهم می‌کند که بر مشکلات موجود اقتصادی و گردشگری در کشورهای عضو اکو فایق بیاییم.

او با اشاره به اینکه اکو مرجع بزرگی برای همه کشورهای عضو برای افزایش همکاری هاست، ادامه داد: در نظر داریم کمیته‌های اجرایی را در تاشکند ازبکستان برگزار کنیم و در سال ۲۰۲۰ هم نشست‌های مهمی در ترکمنستان و ازبکستان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دومین اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو صبح روز دوشنبه با استقبال رسمی از ۱۵۰ میهمان داخلی و خارجی در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی در اردبیل آغاز شد.

در این اجلاس که با هدف معرفی توانمندی‌های ایران و استان اردبیل در زمینه اقتصادی و گردشگری و با محوریت گردشگری سلامت و توریسم درمانی برگزار می‌شود، میهمانانی از هشت کشور خارجی حضور یافته‌اند.

دومین اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اکو به مدت سه روز در شهر اردبیل و سرعین برنامه ریزی شده و در آن میهمانان و صاحب نظران، مسئولان و سرمایه گذاران حوزه گردشگری سلامت از کشورهای مختلف و ایران شرکت کرده‌اند.

در مدت سه روز برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در اردبیل، ۳۰ نفر از استادان دانشگاه، مسئولان و سرمایه گذاران به سخنرانی می‌پردازند.

در این اجلاس قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه و موجود استان اردبیل در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، صنعتی، کشاورزی، بهداشت و درمان و به خصوص گردشگری سلامت معرفی شده و بسته‌های سرمایه گذاری در این عرصه‌ها برای شرکت کنندگان داخلی و خارجی ارائه می‌شود.

برای معرفی جاذبه‌ها و توانمندی‌های استان اردبیل در حوزه گردشگری و به خصوص گردشگری سلامت، نمایشگاهی جنبی در محل دائمی نمایشگاه‌های اردبیل با ۴۰ غرفه دایر شده است.

استان اردبیل با تعداد ۱۱۸ چشمه آبگرم و معدنی با خواص درمانی متعدد قطب چشمه‌های آبگرم ایران محسوب می‌شود و مسئولان استان با تشویق به سرمایه گذاری و احداث مجتمع‌های آبدرمانی و مراکز اقامتی و پذیرایی در صدد معرفی این استان به عنوان قطب گردشگری سلامت هستند.

سالانه بیش ار یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان عمدتاً با هدف استفاده از مزایای درمانی استان اردبیل از مرز بیله سوار مغان و نیز از استان‌های همجوار وارد استان اردبیل می‌شوند.

کشورهای عضو اکو با جمعیت بیش از ۳۳۰ میلیونی فرصت مغتنمی برای استان اردبیل به شمار می‌رود که می‌توان با معرفی قابلیت‌های درمانی و به ویژه طبیعت درمانگر استان، پای گردشگران این کشورها را به استان باز کرد.

ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) می‌باشند.
۷۱۱۰/‏‬ ۱۲۵۷

نظر شما