شناسهٔ خبر: 33549387 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شدت یافتن تحرکات انتخاباتی در روزهای اخیر

تهران - ایرنا-  پیام محمد باقر قالیباف در ارتباط با دعوت جوانان برای حضور و فعالیت در عرصه های مختلف به خصوص انتخاباتی، توسط رسانه های داخلی مورد بررسی قرار گرفته است . این رسانه ها از این پیام به عنوان  اصرار برتحقق شعار نواصولگرایی  از سوی وی تعبیر کرده اند.

صاحب‌خبر -

محمد باقر قالیباف در تاریخ ۲۶ خردادبا انتشار پیامی تصویری در کانال اطلاع رسانی خود، خطاب به جوانان، اظهاراتی را بیان داشت که در بخشی از آن آمده است: کشور در وضعیت سختی به سر می‌برد و راه برون رفت از این وضعیت اعتماد به جوانان است. دو سال پیش هم در نامه‌ای به شما نوشتم و عرض کردم سیاست ورزی جریان انقلابی ضمن حفظ مبانی بایستی متحول شود تا چهره‌های نو حرکت در مسیر «نواصولگرایی» را هرچه زودتر آغاز کنند.

بررسی امروز برخی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و تارنماهای کشور از سوی گروه نشریات خبری نشان می‌دهد، رسانه‌های اصلاح طلب با اعلام اینکه قالیباف هوای بهارستان در سر دارد نوشتند: با این فراخوان انتخاباتی، قالیباف نشان داد که بر تحقق شعار نواصولگرایی اصرار دارد و می خواهد به آن در انتخابات مجلس شورای اسلامی جامه عمل بپوشاند. قالیباف هوای بهارستان در سر دارد تا اگر از قبل اصولگرایان به ریاست جمهوری نرسید از درون نواصولگرایی و با نرده‌بان جوانان به ریاست مجلس برسد.

رسانه‌های اصولگرا هم در این باره عنوان داشتند: قالیباف قصد داشت با این فراخوان بحث گام دوم انقلاب و دعوت از جوانان را عملی کرده باشد.

رسانه های اصلاح طلب

برخی از گزاره‬ های‬ به کار رفته درمطالب‬ این جریان رسانه‌ای عبارتند از: آمادگی قالیباف برای بازی در زمین دیگری غیر از اصولگرایی؛ قالیباف که در رسیدن به پاستور ناکام بوده و دیگر نمی‌خواهد شانس خود را برای این عرصه امتحان کند؛ پیشنهاد کم‌فروغ قالیباف؛ پیشنهاد «مجلس نو» آن‌طور که از شواهد امر پیداست، چندان به مذاق اصولگرایان قالیباف در عمر سیاسی خود راه های گوناگونی را برای حضور در انتخابات امتحان کرده؛ پرونده او در شهرداری تهران هنوز در نزد افکار عمومی بسته نشده؛ قالیباف خود را برای پوشیدن ردای ریاست مجلس آماده می‌کند. این بار با شعار جوانگرایی؛ فراخوان انتخاباتی قالیباف یک پیام مهم خطاب به تصمیم گیران جریان اصولگرایی داشت؛ پاشنه آشیل جریان اصلاح‏طلبی؛ اصولگرایان امیدوارند بتوانند تا از ناامیدی به‏وجود‏آمده از عملکرد اصلاح‌طلبان، ۲ کرسی را از آن خود کنند؛ قالیباف که حالا خود را پرچمدار جریان تازه نئواصولگرایی در سپهر سیاسی کشور می‌داند؛ آنچه باعث سرخوردگی پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان شده، عدم تحقق وعده‌های جسته گریخته‌ای است؛ همان مردمی که بعد از اعلام نتیجه انتخابات مجلس‌دهم سرمست و خوشحال بودند، این روزها ناراضییند.

دعوت قالیباف از جوانان برای حضور در انتخابات

روزنامه آرمان نوشت: ویدئوی اخیر قالیباف که از جوانان خواسته به صحنه بیایند، نشان می‌دهد که او خود را برای بازی در زمین دیگری غیر از اصولگرایی آماده کرده که نشانه‌های آن را می‌توان در اظهاراتش مشاهده کرد. قالیباف که در رسیدن به پاستور ناکام بوده و دیگر نمی‌خواهد شانس خود را برای این عرصه امتحان کند هوای بهارستان در سر دارد تا اگر از قبل اصولگرایان به ریاست جمهوری نرسید از درون نواصولگرایی و با نرده‌بان جوانان به ریاست مجلس برسد.

روزنامه اعتماد با تیتر «پیشنهاد کم‌فروغ قالیباف» عنوان داشت: پیشنهاد «مجلس نو» آن‌طور که از شواهد امر پیداست، چندان به مذاق اصولگرایان خوش نیامده است. دست‌کم رسانه‌های آنها به جز یکی، دو روزنامه که اتفاقاً نزدیک به جریان قالیباف هستند، از پیشنهاد این «نواصولگرا» استقبال نکردند. روزنامه‌های کیهان، وطن‌امروز و جوان به انتشار خبر کوتاهی از این اقدام بسنده کردند و حتی عبدالله گنجی، مدیر مسوول روزنامه جوان ترجیح داد در روزی که هم‌جناحی‌اش بحث انتخابات مجلس دهم را پیش کشیده در سرمقاله این روزنامه به یادداشت اخیر سعید حجاریان بپردازد. روزنامه‌های «صبح نو»، «رسالت» و «خراسان» که تاحدودی قرابت‌های معنایی با قالیباف دارند، اما خبر «مجلس نو» را در صفحه اول خود دیده و به آن بیش از یک خبر پرداخته‌اند اما روزنامه‌های «حمایت» و «فرهیختگان» و «جام‌جم» ترجیح داده‌اند در صفحه اول خود هیچ رد و نشانی از قالیباف وجود نداشته باشد. در میان خبرگزاری‌های اصولگرا اما «فارس» بیش از روزنامه‌های این جریان به ایده جدید قالیباف پرداخت و در همین زمینه گزارش و مصاحبه‌ای منتشر کرد.

«دهه‌ات گذشته مربی» عنوان گزارش سایت انتخاب است. در بخشی از آن آمده است: قالیباف در عمر سیاسی خود راه های گوناگونی را برای حضور در انتخابات امتحان کرده است. در سال ۸۴ با لباس خلبانی و گفتمان رضاخان حزب الهی به میدان آمد و شکست را با خود به خانه برد. در سال ۹۲ با کت و شلوار و گفتمان یکی به نعل و یکی به میخ به میدان آمد و سعی می کرد از پیشینیان از باکری و همت تا حتی مهندس موسوی و … استفاده کند که دوباره چیزی بهتر از شکست نصیبش نشد. در سال ۹۶ هم با گفتمان انتحاری احمدی نژاد و پیراهن روی شلوار و چفیه به میدان آمد و بهره ای نبرد. ویژگی مشترک تمام حضورهای قالیباف شکست های پی در پی او در عرصه انتخابات بوده. حال بعد از احتمال عدم حضور لاریجانی در دوره بعد مجلس خود را برای پوشیدن ردای ریاست مجلس آماده می‌کند. این بار با شعار جوانگرایی. این سایت افزود: قالیباف باید به دلایل عدم اقبال مردم به او توجه کند. اول اینکه مردم از کپی های او خسته شده اند او همواره سعی می‌کند در قالب یک شخص دیگر خود را نمایان کند. نکته دوم خاستگاه اوست. او چه بخواهد و چه نخواهد دارای پیشینه نظامی است؛ مردم پیش از او به دریادار شمخانی و سردار رضایی هم روی خوش نشان نداده اند و قالیباف هر چه این راه را تکرار کنند نتیجه نخواهند گرفت. سردار بهتر است خود را برای منصب های دیگری آماده کند نه اینکه در پی کسب قدرت از طریق صندق رای باشد. از طرفی پرونده او در شهرداری تهران هنوز در نزد افکار عمومی بسته نشده است.

در بخشی از مطلب نامه نیوز آمده است: فراخوان انتخاباتی قالیباف یک پیام مهم خطاب به تصمیم گیران جریان اصولگرایی داشت، او نشان داد که بر تحقق شعار نواصولگرایی اصرار دارد و می خواهد به آن در انتخابات مجلس شورای اسلامی جامه عمل بپوشاند.

مهدی چمران رییس شورای شهر سابق در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: آنطور که پرسیدم گویا ایشان خواسته‌اند جوانان را جلب و جذب کنند چون در استان‌هایی که رفته بودند جوانان نسبت به او روی باز نشان داده اند و از او استقبال کرده اند. به هر حال هرچیزی که بتواند وحدت ایجاد کند و جوانان را جذب کند امر پسندیده‌ای است و هر کسی باشد از او حمایت می‌کنیم.

عدم تحقق وعده اصلاح طلبان باعث کاهش جذب رای

«پاشنه آشیل جریان اصلاح‏طلبی» عنوان گزارش روزنامه ابتکار است که‬ در بخشی از آن می خوانیم: تنها چند ماه دیگر به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و جریان‌های سیاسی کشور از همین حالا در‏صدد به کار بردن تمهیداتی برای کسب کرسی‌های بیشتر در انتخابات پیش‏رو هستند. طی روزهای گذشته، محمد‏باقر قالیباف که حالا خود را پرچمدار جریان تازه نئواصولگرایی در سپهر سیاسی کشور می‌داند، فراخوانی جهت حضور جوانان انقلابی در جبهه جدید خود داده است. اصولگرایان امیدوارند بتوانند تا از ناامیدی به‏‬ وجود‏آمده از عملکرد اصلاح‌طلبان طی سال‌های گذشته در پایگاه اجتماعی‌شان هم مجلس و هم کرسی ریاست‏جمهوری را از آن خود کنند. با این همه اما اصلاح‌طلبان جز پاره‌ای اظهار‏نظرهای جسته گریخته هنوز استراتژی مشخصی برای حضور در عرصه انتخابات برای افکار عمومی ترسیم نکرده‌اند. آن‌چه که می‌توان به عنوان پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی کشور به آن اشاره کرد، نبود یک گفتمان واحد و مانیفست واضح و عینی برای حضور موفق در عرصه سیاسی کشور است. جریان اصلاح‏‬ طلبی بی‏‬ تردید در گرداب تشتت افکاری قرار گرفته که هیچ چشم‏‬ انداز دقیقی برای بعد از به‏‬ قدرت‏‬ رسیدن ندارد. در واقع آنچه باعث سرخوردگی پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان شده است، عدم تحقق وعده‌های جسته گریخته‌ای است که نه در قالب یک مانیفست واقع‌گرایانه که تنها در اظهار‏نظرهای افراد تجلی پیدا کرده است. بی‏شک مشکلات کشور که در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر دوش مردم سنگینی می‌کند، در عملکرد اصلاح‏طلبان و البته اعتدال‏گرایان بدون هیچ چشم‏انداز روشنی مبهم باقی مانده است.

نارضایتی از عملکرد اصلاح طلبان

روزنامه همدلی عنوان داشت: اصلاح‌طلبان باید به خوشحالی‌شان بابت نتیجه انتخابات هفتم اسفند ۹۴ پایان بدهند و شرایط را طوری مدیریت کنند تا بتوانند تا در پایان سال جاری و موعد برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، مردم را از پشیمانی به‌دلیل رای‌هایی که دادند، دور کنند. واقعیت این است همان مردمی که بعد از اعلام نتیجه انتخابات مجلس‌دهم سرمست و خوشحال بودند، این روزها ناراضی و البته نگران‌اند.»

آمادگی وزارت کشور برای حضور در انتخابات

به گزارش خبرگزاری ایلنا، "جمال عرف"معاون سیاسی وزیر کشور در آئین تودیع و معارفه استانداران کهگیلویه و بویراحمد در سالن کنعانی تاکیدکرد که ما در انتخابات بی طرف هستیم و بر اساس فرمایشات‌رهبری انقلاب که تاکید بر مشارکت و امنیت در انتخابات و سلامت و رقابت سالم کرده اند، عمل می‌کنیم. وی گفت: بخشی از مشارکت در انتخابات تابع نشاط و شور است که این نشاط و شور مستلزم حضور همه سلایق و علایق سیاسی در داخل خانواده انقلاب اسلامی است و ما معتقدیم همه کسانی که انقلاب اسلامی و ارزش های این انقلاب را قبول دارند از نظر ما جزو خانواده انقلاب اسلامی بوده و باید زمینه مشارکت و رقابت آنها فراهم شود.

فعالیت احزاب برای حضور در انتخابات

به گزارش نامه نیوز، قاسم میرزانیکو عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به آخرین اخبار انتخابات پیش رو بیان کرد: در حال حاضر هر کدام از احزاب و بخش‌ها در حال انجام فعالیت‌های اولیه و سازماندهی آنها هستند. برخی از احزاب که شرایط آنها منطبق با قوانین نیست به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مراجعه کرده و مشکلات را برطرف می‌کنند. احزاب اطلاعات مورد نیاز را ارائه داده تا مجوزهای رسمی دریافت کند و در زمان انتخابات با مشکلی روبرو نباشیم. وی در ادامه اظهار کرد: در داخل نیز در حال تقسیم بندی‌های استانی و فرااستانی هستند تا متناسب با شاخص‌ها و چهارچوب‌هایی که دارند بتوانند به انتخابات ورود داشته باشند. نماینده مردم دماوند در مجلس تصریح کرد: فعلاً برای ارزیابی انتخابات پیش رو زود است بلکه باید صبر کنیم تا کمی فضا بازتر شود و پاسخ مسئولان به مردم واضح‌تر باشد و سپس با بررسی تغییرات در امیدواری مردم نسبت به تجزیه و تحلیل انتخابات پیش رو اقدام کرد.

رسانه های اصولگرا

سردرگمی در چرایی فراخوان قالیباف؛ قالیباف یک کنش‌گر سیاسی است؛ هر کوششی در جهت اجتماعی تر شدن سیاست در جریان انقلابی را باید ستایش کرد؛ این اطمینان را می‌دهم که آقای قالیباف در مسیر وحدت قدم بر می‌دارد؛ نامزدهای انتخاباتی در شعارهای خود شفافیت داشته باشند؛ جریانات سیاسی نباید یکدیگر را تخریب کرده و به صورت هم چنگ بزنند، برخی از عبارات کانونی استفاده شده در این طیف از رسانه‌ها است.

دعوت قالیباف از جوانان برای حضور در انتخابات

روزنامه جوان با تیتر «سردرگمی در چرایی فراخوان قالیباف» می نویسد: قالیباف یک کنش‌گر سیاسی است و صرف‌نظر از آنکه در کدام سوی موافق و مخالف او ایستاده باشیم، اینکه برای پرشور کردن انتخابات طرح و برنامه دارد، اینکه به فکر استفاده از ظرفیت جوانان برای مدیریت کشور است، اینکه کنش گری سیاسی را از مسیر عقلایی و سیاست‌ورزانه آن طی می‌کند، باید مخاطب را به تحسین وا دارد. اصلاح‌طلبان که همواره خود را حامی افزایش شور و نشاط سیاسی و مشارکت اجتماعی نشان می‌دهند، چرا باید از حضور سیاسی یک فعال سیاسی و یک مدیر اجرایی اینگونه برآشفته شوند؟! آیا قرار است جوانانی که مخاطب قالیباف هستند، سهم آنان را بگیرند و جای آنان را تنگ کنند؟ مگر سهم هر حزب و جناح را رأی مردم تعیین می‌کند؟

به گزارش مشرق نیوز، مهدی محمدی تحلیلگر مسائل سیاسی در توئیتر نسبت به فراخوان انتخاباتی محمدباقر قالیباف واکنش نشان داد. در این توئیتر می خوانیم: ما به سیاست ورزی از بیخ و بن جدیدی نیاز داریم. حس می کنم حرکت اخیر، گامی است در آن مسیر. هر کوششی در جهت اجتماعی تر شدن سیاست در جریان انقلابی را باید ستایش کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با اشاره به فراخوان انتخاباتی محمدباقر قالیباف، اظهار کرد: من این اطمینان را می‌دهم که آقای قالیباف در مسیر وحدت قدم بر می‌دارد، منتها قصد داشت با این فراخوان بحث گام دوم انقلاب و دعوت از جوانان را عملی کرده باشد. وی با تاکید بر اینکه این فراخوان نافی سازوکارهای انتخاباتی موجود در جریان اصولگرا نیست، هرگونه قصد قالیباف برای سرلیستی در انتخابات مجلس و ارائه لیست جداگانه را رد کرد. چمران افزود: امروز یک حزب و تشکیلات سیاسی منتسب به آقای قالیباف وجود دارد که وی در چارچوب برنامه‌های آن حزب فعالیت می‌کند و در عین حال به انسجام و وحدت نیروهای انقلاب هم معتقد است. عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: امروز احزابی همچون موتلفه و برخی جبهه‌ها هم فعالیت‌های مجزایی برای انتخابات دارند ولی در نهایت برای تحقق وحدت در انتخابات تلاش می‌کنند.

شفافیت نامزدهای انتخاباتی در شعارهای خود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گنبدکاووس، حمیدرضا چوبداری در جلسه شورای اداری شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: نامزدهای انتخاباتی در شعارهای خود شفافیت داشته و مسیر مشخص و صحیحی برای تبلیغات انتخاب کنند تا بتوانند پاسخگوی مردم باشند. وی افزود: برگزارکنندگان انتخابات مانند دستگاه‌های اجرایی و نظارتی بی‌طرفی را سرلوحه کار خود قرار دهند و فرصت برابر، سالم و آرام برای همه گروه‌ها به عنوان مجری ایجاد کنند. رعایت قانون و تاکید بر قانون‌گرایی را مورد توجه قرار دهند. وی ادامه داد: مناصب سیاسی و اجتماعی پیچیده، متغیر و زمینه‎‌مند هستند، بنابراین رویدادها از قطعیت کامل در آینده برخوردار نیستند. نیاز است از تحولات شناخت داشته و تصمیم‌گیری به موقع داشته باشیم. چوبداری گفت: انتخابات در درون خود فرصت‌ها و چالش‌هایی را به دنبال دارد. تقویت امید و نشاط سیاسی در بحبوحه انتخابات، افزایش حس وفاداری و ترزیق رروح جدید در کشور از جمله فرصت‌های انتخاباتی است. وی خاطرنشان کرد: تشدید شکاف‌های سیاسی از چالش‌های انتخابات است. جریانات سیاسی نباید یکدیگر را تخریب کرده و به صورت هم چنگ بزنند.

برچسب‌ها:

نظر شما