شناسهٔ خبر: 33548524 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشف غار زیر بافت مسکونی برزک کاشان

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان از کشف غار زیر بافت مسکونی برزک کاشان خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  اصفهان،محمد مشهدی نوش آبادی رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان ضمن اشاره به کشف غار در زیر بافت مسکونی برزک کاشان اظهار داشت: این غار دارای راهرو‌ها و فضا‌های مختلف است و تاکنون حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از این غار شناسایی شده است، دسترسی به فضا‌های دیگر به‌واسطه وجود مسیر‌های تنگ و باریک فعلاً میسر نیست.

وی با بیان اینکه این غار دارای چهار مسیر مختلف به طول تقریبی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر است، افزود: این مسیر‌ها عمدتاً به‌طرف کوه مَرِجنان برزک کاشان امتداد دارد.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان بیان داشت: از فضا‌های کشف شده می‌توان به چهار سالن اشاره کرد به نحوی که هرکدام حدود چهار تا پنج‌متر طول و عرض دارد و ارتفاع تقریبی یکی از این سالن‌ها به ۱۰ متر می‌رسد.


وی از وجود آب در برخی از قسمت‌های این غار در منطقه برزک کاشان خبر داد و ابراز داشت: وجود غار سنگ‌ها در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع و چشم‌نواز به ویژه استالاکتیت و استالاگمیت‌ها زیبایی‌های این غار را دو چندان کرده است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هیچ پدیده و آثار انسانی که حکایت از استفاده انسان از این غار در گذشته‌های دور باشد، وجود ندارد.

مشهدی نوش آبادی ضمن اشاره به نحوه کشف غار گفت: در اسفند ۹۶ در اثر نشت ناشی از ترکیدگی لوله آب در حیاط منزل مسکونی یکی از اهالی برزک کاشان، فرورفتگی ایجاد شده و کنکاش بیشتر باعث پدیدار شدن گودالی می‌شود که در عمق حدود هفت تا هشت متری آن، اولین سالن غار نمایان شده و از این نقطه به مرور زمان فضا‌های جدید پدیدار شده است.


وی با بیان اینکه این غار هنوز امکان بازدید عمومی ندارد، افزود: شهردار برزک کاشان پس از بازدید کارشناسان محلی از این غار و توصیف فضا‌های آن، از آمادگی شهرداری برای طراحی و ایجاد ورودی برای این غار به شرط برطرف شدن مشکلات حقوقی و قضائی خبر داده است.

انتهای پیام/م
 

کشف غار زیر بافت مسکونی برزک کاشان

نظر شما