شناسهٔ خبر: 33548250 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

طادی در گفتگو با آنا:

مناظرات علوم انسانی اسلامی اقدامی متمایز در فضای دانشجویی بود

دبیر انجمن علمی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: برگزاری اولین دوره مناظرات علوم انسانی اسلامی اقدامی متمایز در فضای دانشجویی کشور بود.

صاحب‌خبر -

محمدباقر طادی در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: این دوره از مناظرات علوم انسانی- اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با مناظرات دانشجویی که توسط دانشگاه‌های دیگر یا جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود متفاوت است. تفاوت اول در سنخ گزاره‌هایی است که برای این دوره از مناظرات انتخاب شده است؛ گزاره‌های این دوره برخلاف مناظرات دیگر که به مسائل سیاسی و اجتماعی پرداخته می‌شود، صرفاً مربوط به علم دینی و مباحث تمدنی است.

وی افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری معمولاً از دانشجویان فنی و مهندسی یا سایر رشته‌ها ابراز رضایت می‌کنند اما از دانشجویان علوم انسانی تاکنون اقدام قابل‌تقدیری ذکر نکرده‌اند؛ بنابراین به فکر انجام اقداماتی افتادیم که مؤثر باشند، برگزاری اولین دوره مناظرات علوم انسانی اسلامی اقدامی متمایز در فضای دانشجویی کشور بود.

دبیر انجمن علمی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: هدف مناظرات علوم انسانی اسلامی این است که دانشجویان با مسائل مطرح‌شده آشنا شوند همچنین فرآیندی نیز وجود داشته باشد تا خارج از مباحث روزمره دانشگاهی، دانشجو و استاد روی مباحث عینی جامعه بحث و تبادل‌نظر کنند و بتوانند مباحث را به‌صورت مستدل بیان کنند.

طادی عنوان کرد: در مناظرات معمول دانشجویان بعضی گزاره‌ها انتخاب می‌شود که شاید مشکلی از کشور را حل نکند و تمرکز بر روی نحوه استدلال دانشجویان باشد ولی در اولین مناظرات علوم انسانی اسلامی به محتوا نیز توجه می‌شود؛ ویژگی دیگر این مناظرات حضور اساتید داوری است که روی مباحث علوم انسانی اسلامی فعالیت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌‌های مناظرات علوم انسانی اسلامی مشارکت دانشگاه مذاهب اسلامی است که رویکرد تقریبی دارند و گروه‌هایی نیز متشکل از دانشجویان اهل سنت حضور داشتند فرصتی شد تا گفتگویی بین مذاهب مختلف اسلامی نیز شکل بگیرد و تفاوت‌های نگاه‌های مذاهب مختلف در این گفتگوها بیان شد.

دبیر انجمن علمی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: از منظر اجرایی نیز باید گفت 23 گروه متقاضی شرکت داشتیم و با توجه به مصاحبه و گزینش اولیه 9 گروه برای شرکت در مناظرات دعوت شدند. هر گروه متشکل از چهار دانشجو بوده و یک استاد مشاور از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور  باید در کنار آن‌ها باشد.

طادی اشاره کرد: 150 گزاره علوم انسانی و اسلامی انتخاب و به اساتید معرفی شد تا نظرات خود را اعلام کنند و درنهایت بر اساس نظر اساتید گزاره‌های نهایی مسابقات انتخاب شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: در اولین دوره از این مناظرات صرفاً از دانشجویان دو دانشگاه ثبت‌نام شد اما دانشکده فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، حوزه‌های علمی مشکات و دارالحجج و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برای شرکت در دور دوم مناظرات علوم انسانی اسلامی اعلام آمادگی کردند.

انتهای پیام/4107/4115/ن

نظر شما