شناسهٔ خبر: 33547053 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛

مابه التفاوت ارز ترجیحی با نیما را مستقیما به مردم بدهیم/ ارز ۴۲۰۰تومانی تاثیری در زندگی مردم نداشته است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته به کالاهای اساسی تاثیری در زندگی مردم نداشته است، گفت: بهترین راه‌حل این است که مابه التفاوت ارز ترجیحی با نیما را مستقیم به خود مردم بدهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدرضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص پرداخت مستقیم ارز ترجیحی کالاهای اساسی به صورت یارانه نقدی به مردم، گفت: ارز ترجیحی (4200 تومانی) اختصاص یافته به کالاهای اساسی تاثیری در زندگی مردم نداشته است. پیشنهادی در این خصوص در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شد مبنی بر اینکه اگر دولت نتواند نظارت و مدیریت لازم را در سیاست اختصاص ارز ترجیحی داشته باشد، مدل فعلی تغییر داده شود.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده بهترین راه‌حل این است که مابه التفاوت ارز ترجیحی با نیما را مستقیم به خود مردم بدهیم.

نماینده مردم کرمان در پاسخ به اینکه دلیل تعلل دولت برای تغییر سیاست خود چیست، گفت: ادامه سیاست اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی توسط دولت جای تامل دارد. باید از خود دولت در این زمینه سوال شود. ما معتقدیم سیاست اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی موفق نبود و باید تغییر کند.

وی ادامه داد: مسئله اصلی این است که منابع ارزی به صورتی تقسیم شوند که مردم سهمی از آن داشته باشند و از ظرفیت آن برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند. در همین راستا می‌توان کارت اعتباری به مردم داد و هر ماه آن را با منابع مالی آزاد شده از مابه التفاوت ارز ترجیحی با نیما شارژ کرد.

پورابراهیمی در پاسخ به اینکه آیا مدل مذکور اثرات مخربی در اقتصاد همچون گرانی کالاهای اساسی را در برنخواهد داشت، گفت: نه هیچ‌گونه اثرات مخربی نخواهد داشت چراکه جریان مالی آن از مبدا تا مقصد شفاف و کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: ما به التفاوت درکارت اعتباری قرار می‌گیرد و بر اساس یک برنامه زمان‌بندی ماهانه شارژ می‌شود. برای مثال مثلاً فرض کنید برنج در بازار کیلویی 10 هزار تومان است. قیمت واقعی آن باید چهار هزار تومان باشد. شش هزار تومان را از کارت اعتباری پرداخت می‌کنند چهار هزار تومان باقی مانده را خودشان می‌پردازند.کما فی السابق است.

برچسب‌ها:

نظر شما