شناسهٔ خبر: 33546379 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مربی تیم ملی کشتی فرنگی: رنکینگ حاصلی برای کشتی نخواهد داشت

تهران - ایرنا - مربی تیم ملی کشتی فرنگی با انتقاد از سیستم رنکینگ اتحادیه جهانی گفت: این روش در مجموع برای کشتی فرنگی جهان حاصلی نخواهد داشت چرا که رقابت در این رشته در سطح جهان بسیار نزدیک و فشرده است و نفرات برتر در حال تغییر هستند.

صاحب‌خبر -

«ناصر نوربخش» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشتی گیری که در جهانی سال قبل شرکت کرده و بتواند در تورنمنت های دارای سیستم رنکینگ نیز حضور یابد می تواند امتیازات خوبی بگیرد. برای مثال تیم ملی ایران در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۸ در بوداپست مجارستان مدالی نگرفتند و تنها «مهدی علیاری» موفق به کسب مدال برنز شد و در همین بدو کار نمایندگان کشورمان ۵۰ امتیاز نسبت به مدال آوران جهانی عقب هستند.
وی اظهار داشت: این سیستم بیشتر برای کشتی آزاد می تواند سودمند باشد چرا که نفرات اول تا سوم مشترک وزن های مختلف این رشته در پیکارهای جهانی معمولاً مشترک است اما در کشتی فرنگی یک کشتی گیر نفر نخست جهان است اما به دلیل نزدیک بودن رقابت در جدول رنکینگ جایگاهش را از دست می دهد و به همین دلیل نقش زیادی این سیستم در کشتی فرنگی ندارد.

مربی تیم ملی کشتی فرنگی خاطر نشان کرد: اینکه کشتی گیر را در تورنمنت های بین المللی که دارای سیستم رنکینگ است را شرکت دهیم براساس قوانین اتحادیه جهانی باید به سر وزن برسد و در نهایت در سیستم رنکینگ رتبه نهم یا دهم را کسب کند دردی از کشتی دوا نمی کند و سودی هم برای ما ندارد. فرزند خودم (محمد نوربخش) ۲ سال پیش در وزن خودش رتبه نخست را داشت اما برای حضور در پیکارهای قهرمانی جهان هم انتخاب نشد.
وی ادامه داد: اینکه کادر فنی برنامه های خود را تنها صرف چند کشتی گیر کند و فقط آنها را به تورنمنت های بین المللی ببرد و برای سایر نفرات برنامه ای نداشته باشد، توجیه ندارد. اینکه برای کسب امتیاز به سایر نفرات بی توجهی شود و فقط یک نفر را به تورنمنت های بین المللی برای کسب امتیاز ببریم، درست نیست.
نوربخش ادامه داد: برخی از سیستم رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی آگاهی لازم را ندارند و مغرضانه در مورد آن اظهار نظر می کنند. بسیاری از کشتی گیران عنوان دار روسیه همچون «رومن ولاسوف» و سایر قهرمانان جهان و المپیک از سایر کشورها در تورنمنت های دارای سیستم رنکینگ حضور پیدا نکردند و امتیازات لازم را ندارد.
وی تصریح کرد: کادر فنی نمی تواند برنامه تمرینات خود را برهم بزند و فقط یک نفر را به مسابقات بین المللی برد و با توجه به اینکه در رقابت های دارای سیستم رنکینگ کشتی گیر باید به سر وزن برسد و این موضوع سبب می شود که بعد از مسابقات افت زیادی داشته باشد و لطمه به اصل تمرینات وارد می شود.

مدیر بخش ورزش‌های اتحادیه جهانی در پاسخ شیوه گروه بندی ۴ کشتی گیر برتر طرح رنکینگ سیستم در مسابقات را با توجه به صفحه ۱۵ قوانین کشتی به شرح زیر اعلام کرد:

کشتی گیر شماره ۱ در گروه بندی در ابتدای جدول (نفر اول بالای جدول)
کشتی گیر شماره ۲ در گروه بندی در پایین جدول (نفر اول پایین جدول)
کشتی گیر شماره ۳ در گروه بندی در بالای جدول پایین
کشتی گیر شماره ۴ در گروه بندی در پایین جدول بالا

اگر در جدول مرحله مقدماتی داشتیم، کشتی گیران رنکینگ دار در آخر وارد جدول خواهند شد. اگر تعداد ورزشکاران به گونه‌ای بود که نفرات برتر رنکینگ مجبور به شرکت در مرحله شوند، کشتی گیر برتر شماره ۴ اول وارد جدول خواهد شد. سپس نفر برتر شماره ۳ و در پایان کشتی گیر برتر شماره ۲ وارد جدول خواهد شد. اگر مجبور باشیم نفر برتر شماره یک را وارد جدول کنیم، تنها از طریق عدد کامل کشتی گیران شرکت کننده (۳۲-۱۶-۸) می‌باشد.

رقابت‌های جهانی کشتی و گزینشی المپیک روزهای ۲۳ تا ۳۱ شهریورماه در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار می‌شود و ۱۰۸ کشتی گیر (نفرات اول تا پنجم آزاد، فرنگی و زنان) مجوز حضور در المپیک را در ۶ وزن المپیکی بدست می‌آورند.

بر اساس طرح سید بندی اتحادیه جهانی، کشتی گیرانی که در رقابت‌های اعلام شده، مسابقات جهانی، قاره‌ای و رقابت‌های بین المللی دارای طرح سیستم رنکینگ شرکت کنند با توجه به مقام بدست آورده امتیازاتی را بدست خواهند آورد که ۴ نفر برتر هر وزن (از لحاظ کسب امتیاز) در رقابت‌های جهانی و یا المپیک به ترتیب در بالا و پایین جدول (۲ نفر بالا و ۲ نفر پایین) قرار می‌گیرند.
بر اساس اعلام اتحادیه جهانی کشتی امتیازات بدست آمده مسابقات جهانی، جز طرح سیستم رنکینگ در رقابت‌های سال آینده کشتی گیران محسوب خواهد شد و این رقابت‌ها ارفاق وزنی ندارد.
نحوه امتیاز گیری کشتی گیران در مسابقاتی که جز طرح سیستم رنکینگ محسوب می‌شوند به شرح زیر است:

- قهرمانی جهان:
مقام اول: ۵۰ امتیاز
مقام دوم: ۳۰ امتیاز
مقام سوم مشترک: ۱۵ امتیاز
مقام پنجم مشترک: ۱۰ امتیاز
مقام هفتم: ۸ امتیاز
مقام هشتم: ۶ امتیاز
مقام نهم: ۴ امتیاز
مقام دهم: ۲ امتیاز

- قهرمانی قاره‌ای:
مقام اول: ۱۲ امتیاز
مقام دوم: ۱۰ امتیاز
مقام سوم مشترک: ۸ امتیاز
مقام پنجم مشترک: ۶ امتیاز
مقام هفتم: ۴ امتیاز
مقام هشتم: ۲ امتیاز

- مسابقات بین المللی دارای رنکینگ:
مقام اول: ۸ امتیاز
مقام دوم: ۶ امتیاز
مقام سوم مشترک: ۴ امتیاز
مقام پنجم مشترک: ۲ امتیاز

از دیگر مواردی که در این طرح لحاظ شده تعداد کشتی گیران در هر مسابقه است به طوری که برای گروه‌های وزنی با ۱۰ شرکت کننده و یا کمتر ۶ امتیاز اضافه، برای گروه‌های ۲۰-۱۱ کشتی گیر ۸ امتیاز اضافه و برای گروه‌هایی که بیش از ۲۰ شرکت کننده در آن حضور داشته باشند ۱۰ امتیاز اضافه داده خواهد شد.
امتیازات به ورزشکاری که در آن وزن کشتی می‌گیرد اختصاص داده خواهد شد و غیر قابل انتقال به سایر کشتی گیران و اوزان دیگر خواهد بود. امتیازات بعد از مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های المپیک و قهرمانی جهان‌های پیشین و بازی‌هایی که برای رنکینگ آن سال استفاده می‌شود صفر(reset (خواهد شد. به عنوان مثال، رنکینگ سال ۲۰۱۹ با نتایج مسابقات قهرمانی جهان بوداپست ۲۰۱۸ آغاز می‌شود.
همچنین اگر کشتی گیری وزن خود را تغییر دهد امتیازات وی در وزن جدید منتقل می‌شود و در پایان سال رتبه بندی بهترین ورزشکار سال از اول ژانویه تعیین خواهد شد و رتبه بندی جدید با آخرین مسابقه جهانی و یا بازی‌های المپیک محاسبه خواهد شد.

لیست مسابقات بین المللی کشتی که جز سیستم رنکینگ سال ۲۰۱۹ میلادی محسوب می‌شوند به شرح زیر است:

کشتی آزاد و زنان: ایوان یاریگین (کراسنویارسک- روسیه) / ‬ دانکولوف (روسه - بلغارستان) / ‬ ساساری (ساساری- ایتالیا) / یاشار دوغو (استانبول- ترکیه)

کشتی فرنگی: اوپن زاگرب (زاگرب - کرواسی) / ‬ جایزه بزرگ مجارستان (گیور- مجارستان) / ‬ ساساری (ساساری - ایتالیا) / ‬ اولگ کارایف (مینسک- بلاروس)

نظر شما