شناسهٔ خبر: 33546300 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

تامین امنیت غذایی در دستور کار دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا

برنامه ۴ ساله اتیوپی برای خودکفایی در تولید گندم

مهدی سروی

اتیوپی دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا، به منظور کاهش واردات و بهبود وضعیت امنیت غذایی، برنامه‌ای چهارساله را باهدف خودکفایی در تولید گندم در دستور کار قرار داده‌است. خرید تضمینی، ممنوعیت صادرات، افزایش بهره‌وری، تولید و توزیع بذور مقاوم به شرایط آب و هوایی این کشور، توسعه مکانیزاسیون و سرمایه‌گذاری در امر تولید از جمله برنامه‌های مهم دولت اتیوپی برای خودکفایی در تولید گندم به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز اتیوپی دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و صنایع مدرن دارد که در شمال این قاره قرار گرفته است. سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی اتیوپی به بیش از ۴۰ درصد می رسد.

دولت اتیوپی از اوایل دهه ۹۰ میلادی برنامه های متعددی برای رشد تولید محصولات کشاورزی آغاز کرده است تا بتواند علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی وضعیت شاغلین این بخش را بهبود بخشد. افزایش بهره وری مزارع کوچک و پشتیبانی از مزارع تجاری بزرگ دو برنامه مهم وزارت کشاورزی این کشور اعلام شده است.

اتیوپی بیش از ۵۱ میلیون هکتار زمین زراعی در اختیار دارد که تنها ۲۰ درصد از آن زیر کشت می رود و ۸۰ درصد از جمعیت نیروی کار اتیوپی در بخش کشاورزی فعالیت دارند. قهوه، چای، غلات، شیلات و دامداری مهم ترین تولیدات کشاورزی این کشور پرجمعیت قاره آفریقا محسوب می شوند.

نقش پررنگ غلات در سبد مصرفی خانوارهای اتیوپی

تولید غلات پس از محصولات پروتئینی نقش مهمی در تولیدات کشاورزی اتیوپی دارد به نحوی که بیش از ۸۰ درصد از زمین های زراعی در این کشور تحت کشت غلات قرار دارد. از سویی دیگر غلات سهم ویژه ای در سبد مصرفی خانوارهای اتیوپی دارد و بیش از ۵۰ درصد از کالری روزانه هر خانواده را تامین می کند.

دولت اتیوپی به منظور تامین نیاز بازار مصرفی خود سیاست های مختلفی را برای افزایش زمین های زراعی اجرا کرده است اما محدودیت های جغرافیایی یکی از مشکلات بزرگ کشاورزان این کشور در سال های اخیر به شمار می رود. طبق بررسی های صورت گرفته مناطق مستعد کشاورزی در این کشور با توجه به شرایط جغرافیایی با پدیده خردشدگی اراضی کشاورزی مواجه هستند.

در حال حاضر هر کشاورز در این کشور به صورت میانگین کمتر از ۱ هکتار زمین کشاورزی در اختیار دارد که این موضوع در کنار نوسان در بارندگی ها و درجه پائین مکانیزاسیون باعث کاهش میزان تولید و افزایش هزینه های تولید محصولات شده است.

سیاست های حمایتی دولت اتیوپی به منظور افزایش تولیدات کشاورزی

دولت اتیوپی با توجه به محدودیت های موجود در این کشور و برای افزایش تولید سیاست هایی همچون خرید تضمینی، ممنوعیت صادرات، سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های تولید و صنایع تکمیلی اجرا می کند. از سویی دیگر دولت به منظور مدیریت واردات محصولات کشاورزی خود تنها واردکننده این محصولات به شمار می رود.

گندم یکی از محصولات مهم در سبد غذایی خانوارهای اتیوپی است. سرانه مصرف گندم در اتیوپی به بیش از ۶ میلیون تن می رسد که بخشی از نیاز مصرفی گندم از طریق تولیدات داخلی و مابقی از طریق واردات تامین می شود. دولت به منظور حمایت از تولیدات داخلی قیمت خرید گندم های داخلی را همواره بیشتر از گندم های وارداتی تعیین می کند.

طبق بررسی های صورت گرفته قیمت هر تن گندم وارداتی در اتیوپی بین ۲۹۹ تا ۳۰۹ دلار در هر تن تعیین شده است. به عبارتی دیگر قیمت هرکیلوگرم از این محصول با توجه نرخ ارز سامانه نیما «۸۵۰۰ تومان» بیش از ۲۶۰۰ تومان می شود.

برنامه ۴ ساله اتیوپی برای خودکفایی در تولید گندم

دولت اتیوپی به منظور خودکفایی در تولید گندم و نیز کاهش واردات طی سال های اخیر اقدام به تدوین و اجرای برنامه هایی برای افزایش تولید و سطح زیرکشت این محصول اساسی کرده است. برنامه چهارساله افزایش میزان تولید گندم در اتیوپی تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت و انتظار می رود در پایان این برنامه اتیوپی به خوکفایی در تولید این محصول اساسی دست پیدا کند.

افزایش بهره وری تولید گندم، تولید و توزیع بذور مقاوم به شرایط آب و هوایی اتیوپی، توسعه مکانیزاسیون و سرمایه گذاری در امر تولید از جمله مهم ترین اقدامات دولت اتیوپی برای افزایش تولید گندم طی این ۴ سال به شمار می رود که در کنار سایر برنامه های عمومی دولت برای افزایش تولید محصولات کشاورزی انجام خواهد شد.

کشاورزان اتیوپی در حال حاضر بیش از ۴.۵ میلیون تن گندم تولید می کنند که حدود ۱.۵ میلیون تن کمتر از نیاز مصرفی مردم این کشور است.

منابع:

تجارت غذای آفریقا yon.ir/K0k39

وزارت امور خارجه آمریکا yon.ir/7wFlK

ای پی ای نیوز yon.ir/5XIhg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما