شناسهٔ خبر: 33545797 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

فدراسیون فوتبال ۱۰ماه مانده به پایان دوره چهارساله مهدی تاج، بحران شدید مالی دارد؛

چرادولت برای وصول دلار‌های‌فوتبال ازفیفا، کمک نمی‌کند؟ / آیا هدف وزارت‌ورزش، انتقالِ طلب ۶میلیون دلاری به رئیس‌ِ بعدی است؟ / شاید تاج‌درانتخاباتِ‌99، رقیبِ‌دولتی داشته‌باشد

شاید با رسیدن به ماه‌های پایانی دوره جاری ریاست تاج بر فوتبال، برخی دولتی‌ها ترجیح می‌دهند، این پول هنگفت در فیفا، در دوره رئیس احتمالی بعدی وصول شود و فعلا به حساب فدراسیون وارد نشود! گروهی هم می‌گویند اگر رئیس فیفا حرف و درخواست مستقیم تاج در پاریس را اجابت نمی‌کند، چگونه ممکن است به پیام رئیس جمهور، معاون اول، وزیر خارجه یا وزیر ورزش جواب مثبت و اجرایی بدهد؟

صاحب‌خبر -

مواضع اخیر مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نشان داد که رابطه او با وزیر ورزش و جوانان چندان حسنه و عالی نیست و فدراسیون انتقادات زیادی به عملکرد وزارت ورزش و مدیران ارشد آن در قبال فوتبال دارد.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ یکی از دلایل تیره شدن روابط دو نهاد مهم ورزشی ایران، تنها گذاشتن فدراسیون فوتبال برای وصول مطالبات هنگفتش از فدراسیون جهانی فوتبال است که گفته می شود بالغ بر 6 میلیون یوروست و وصول این مبلغ قابل توجه در شرایط اقتصادی کنونی می تواند روح تازه ای بر پیکر خموده و بحران زده فوتبال بدمد. هزینه های فدراسیون فوتبال که اغلب برون مرزی است با افزایش چند برابری نرخ ارز، افزایش عجیب و غریبی داشته اما درآمدهای این مجموعه به شکل عجیبی ثابت مانده و یا حتی رو به کاهش گذاشته است!

با این پول البته مهدی تاج در ماه های پایانی دوره چهار ساله ریاستش، قدرت چشمگیری پیدا خواهد کرد و علنا این وصول ارزی از فیفا می تواند شانس ابقای تاج را با توجه به رفع مشکلات اقتصادی فدراسیون فوتبال افزایش دهد. تاج که در ماجرای اختلاف وزارت ورزش و جوانان با کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی پیشین تیم ملی فشار زیادی را در چندماه آخر فعالیت مرد پرتغالی تحمل کرد، بعد از آن تصور می کرد که با لبخند سلطانی فر و نزدیکانش مواجه خواهد شد و در پروسه استخدام مربی خارجی نامدار، از حمایت وزارتخانه بهره خواهد برد؛ اما این تصور تا امروز باطل بوده و قسط اول قرارداد ویلموتس نیز بعد از دو بازی دوستانه موفقیت آمیز، هنور جور نشده است.

Image result for ‫سلطانی فر + تاج‬‎

شش میلیون دلار، دوای درد امروز فوتبال

باشگاه های بزرگ ایران و تیم های لیگ برتری نیز میلیاردها تومان از درآمد تبلیغات محیطی شان را طلبکار هستند و حق پخش نیز به رغم تهدید جدی فیفا و ای اف سی در هاله ای از ابهام است. در این حال، مدت هاست که فدراسیون فوتبال با فیفا در حال مکاتبه و رایزنی است که پول‌های بلوکه شده که بالغ بر ۶ میلیون دلار است، به طریقی دست خود فدراسیون فوتبال برسد تا بخشی از مشکلات مالی این فدراسیون و باشگاه‌هایی که پول هایشان بلوکه شده برطرف شود. تحقق این درآمد به کمک سفارت‌خانه های اروپایی و ورود وزارت خارجه و به کارگیری دیپلماسی رده بالا بستگی دارد که فدراسیون مدعی است تا امروز چنین حمایتی ندیده است.

گفته می شود، با وجود رایزنی‌های متعدد فدراسیون فوتبال و حتی صحبت حضوری مهدی تاج در پاریس با اینفانتینو رئیس فیفا هنوز هم این مشکل پابرجاست. همین امروز هم سایت فدراسیون فوتبال نسبت به این معضل واکنش نشان داده و ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال که دوره سرپرستی اش هم مدت هاست تمام شده و ادامه کارش برخلاف قوانین است، بابت این موضوع توضیحاتی داده و اشاره به همین نکته داشته که فدراسیون به شدت درپی دریافت این مبالغ است.

آیا کمک ها برای رئیس بعدی فوتبال می ماند؟

اینجا ابهامی پدید آمده است که نیاز به بررسی و تحلیل بیشتر دارد. چرا دولتمردان و حتی وزارت ورزش و جوانان تلاشی برای کمک به فدراسیون فوتبال نمی‌کنند؟ فوتبالی که بار‌ها اعلام شده طبق مصوبه مجلس و قانون رسمی کشور نباید از بودجه دولتی بهره ببرد، وقتی نتواند از پول‌هایی که در حوزه های مختلف متعلق به خودش است استفاده کند، چطور می‌تواند در این شرایط اقتصادی از پس هزینه های روزمره خودش بربیاید؟ چرا کسی از زمین ماندن پرونده قدیمی حق پخش حرفی نمی زند؟ آیا وزیر در این مورد هم نمی تواند کمکی به فدراسیون بکند و در مذاکرات با صداوسیما و مجلس، حق مسلم فوتبالی ها را پیگیری کند؟

Related image

اگر از سوی وزارت ورزش و دولتمردان، کمکی به فدراسیون فوتبال شده، چرا شفاف اعلام نمی‌شود و اگر نشده، چرا مسئولان ورزشی و حتی سیاسی ما این چنین مهمترین فدراسیون ورزشی را رها کرده اند؟ فدراسیون برای پرداخت قسط اول ویلموتس در فشار است. عده ای بر این باورند با توجه به رسیدن به ماه های پایانی دوره جاری ریاست تاج بر فدراسیون فوتبال، برخی دولتی ها ترجیح می دهند این پول هنگفت در فیفا، در دوره رئیس احتمالی بعدی وصول شود و فعلا به حساب فدراسیون وارد نشود.

صندلی ریاست فوتبال همیشه برای چهره های سیاسی و دولتی ها در ایران رشک برانگیز بوده و خیلی ها در پی تصاحب آن بوده اند. با توجه به سوابق در دولت های قبلی، به خصوص ماجراهای معروف دولت احمدی نژاد، هیچ بعید نیست که وزارت ورزش برای جانشینی تاج هم گزینه ای در آستین داشته باشد و اگر هم توان کمکی در خود ببیند، سعی کند آن را تا زمان جلوس آن فرد، به تأخیر بیندازد. اگر علی آبادی، تلاش ناموفقی برای رئیس شدن در فوتبال داشت، حالا دولتی ها برای قرار گرفتن در این پست، تجربه بیشتری پیدا کرده اند و شاید بتوانند ترفندهای لازم برای دوری از حساسیت فیفا را به کار بگیرند.

آیا تیغ ظریف یا سلطانی فر در فیفا برش دارد؟

البته گروهی از کارشناسان، نظری مخالف عقیده مقامات فدراسیون دارند و می گویند، وقتی فوتبالی ها مدعی هستند دولت نباید هیچ دخالتی در این رشته داشته باشد و همچنین فیفا نیز رئیس فدراسیون را بالاترین مقام رسمی فوتبال می شناسد، دلیل ندارد که وزیر ورزش یا وزیر امورخارجه به امورات داخلی و فی مابین فدراسیون جهانی و ملی ورود کند و هر چه هست باید مستقیم بین اینفانتینو و تاج حل شود. آنها می گویند، اگر رئیس فیفا حرف و درخواست تاج را اجابت نمی کند، چگونه ممکن است به پیام رئیس جمهور، معاون اول، وزیر خارجه یا وزیر ورزش جواب مثبت و اجرایی بدهد؟

نویسنده: امید صبوری

Image result for ‫ظریف + فوتبال‬‎

 

نظر شما