شناسهٔ خبر: 33545315 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیانیه وزارت خارجه آلمان: همه باید به اندازه سهم خود در خاورمیانه قدم بردارند

تهران - ایرنا - وزیر خارجه آلمان پس از رایزنی با همتایان اروپایی خود در لوکزامبورگ بر لزوم در اولویت قرار گرفتن راه حل دیپلماتیک برای حل بحران خاورمیانه(آسیای غربی) تاکید کرده و افزود: همه طرف ها باید به اندازه سهم خود در جهت رفع این تنش ها گام بردارند.

صاحب‌خبر -

بنابر اعلام تارنمای وزارت خارجه آلمان، «هایکو ماس» درپایان نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ خواهان افزایش تلاش های دیپلماتیک برای حل اختلافات بین ایران و آمریکا در منطقه شد.
وی گفت: اتحادیه اروپا نقش مهمی در ارائه راهکار برای تثبیت اوضاع در خاورمیانه ایفا می کند.
وزیرخارجه آلمان با بیان اینکه تمام کشورها باید به سهم خود برای تنش زدایی در منطقه گام بردارند، افزود: اینکه همه بگویند خواهان جنگ نیستند اما در عمل کاری در این خصوص انجام ندهند درست نیست.
به گفته ماس اکنون زمان اولویت دادن به دموکراسی است و اتحادیه اروپا در این زمینه باید شفاف عمل کند.
بر این اساس نه تنها در خاورمیانه که در تمامی چالش های بین المللی از جمله بحران تغییرات اقلیمی، همکاری کشورها ضروری است.
آلمان به همراه فرانسه و کانادا و دیگر کشورهای اروپایی خواهان تشکیل اتحادی چندجانبه برای مقابله با چالش های جهانی است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز گذشته خود ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان را رد کرده و خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل در ارتباط با این مساله شدند.

رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ پس از ماه ها کش و قوس با مشاوران و حتی اخراج آنها از 'رکس تیلرسون' وزیر امورخارجه گرفته تا 'جیمز متیس' وزیر دفاع پیشین آمریکا سرانجام خروج واشنگتن از توافق بین المللی برجام را اعلام کرد.
این توافقنامه پس از دو سال و نیم مذاکره و در ۲۳ تیر ۱۳۹۴(۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به امضای ایران و گروه ۱+۵ رسید، همچون زمان مذاکرات پس از توافق نیز مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرد؛ مسیری که با وجود تاکید ۱۵ باره آژانس بین المللی و پشتوانه حقوقی- سیاسی قطعنامه ۲۲۳۱ بازهم دولت پیمان شکن ترامپ در چارچوب سیاست خروج از پیمان ها و توافق های بین المللی و فشار حداکثری بر ایران از آن خارج شد.
حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای ۶۰ روز» را به اعضای برجام اعلام کرد.
وی افزود: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز برمی‌گردیم؛ در غیر این صورت، ۲ اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.

نظر شما