شناسهٔ خبر: 33545305 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بزرگ‌ترین پرونده‌های غرامت زیست محیطی علیه استرالیا

همشهری آنلاین: بیش از ۱۵ هزار کشاورز تولیدکننده جلبک دریایی در مناطق ساحلی و دریایی اندونزی امروز دوشنبه مراحل قانونی شکایت جمعی علیه استرالیا برای گرفتن غرامت زیست محیطی به میزان ۲۰۰ میلیون دلار را آغاز کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رسانه‌های استرالیایی و اندونزیایی گزارش دادند: اندونزی به دلیل خسارت‌های گسترده اقتصادی وارده ناشی از ورود یک لکه نفتی عظیم که از استرالیا به سمت آب‌های این کشور در سال ۲۰۰۹ سرازیر شده بود، با آغاز روند شکایت رسمی قضائی از کانبرا، یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های غرامت زیست محیطی در جهان به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیون دلار را رقم زد.

شبکه اس بی اس استرالیا در این زمینه نوشت: هزاران کشاورز که معیشت خود را به دلیل آلودگی‌های شدید زیست محیطی ناشی از ورود لکه نفتی از استرالیا به آب‌های اندونزی از دست داده‌اند، شکایت خود را در دادگاهی فدرال در سیدنی ثبت کردند.

این اقدام جمعی قضایی اندونزیایی‌ها علیه استرالیا توسط یک وکیل بین‌المللی علیه شرکت نفتی PTTEP به ثبت رسید. کارشناسان می‌گویند در ۲۱ آگوست سال ۲۰۰۹ نشت ۷۰ روزه هزاران بشکه نفت از چاه‌های نفتی که این شرکت در دریای تیمور بر آن فعالیت داشت، به بزرگ‌ترین مشکل زیست محیطی دنیا تبدیل شد. میلیون‌ها تن نفت این چاه‌ها به سوی آب‌های اندونزی نزدیک‌ترین همسایه اندونزی زندگی و معاش هزاران تولیدکننده جلبک دریایی را نابود کرد.

وکلای این پرونده هنگام گشودن یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های قضایی زیست محیطی جهان به نقل از کارشناسان گزارش دادند: سهل‌انگاری و بی‌دقتی این شرکت نفتی در منطقه "چاه‌های نفتی موسوم به مونتارا در دریای تیمور " سبب بروز این حادثه عظیم نفتی در آب‌های جنوب شرق آسیا شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این حادثه کاملاً قابل پیشگیری بوده است.

چاه‌های نفتی مونتارا در ۲۵۰ کیلومتری شمال غرب استرالیای غربی و ۷۰۰ کیلومتری جزیره داروین قرار دارد.

طبق این گزارش، مخلوطی از نفت و آلاینده‌های شیمیایی سبب شد تا میلیون‌ها قطعه جلبک دریایی که یک از منابع بسیار مهم زیست محیط دریاها و اقیانوس‌ها برای حیات کره زمین است، طی یک دهه اخیر (۲۰۰۹ الی ۲۰۱۹) از بین بروند. علاوه بر این آلودگی نفتی براکو سیستم دریایی اثرات مخرب زیادی را از خود برجای می‌گذارد که از جمله نابودی انواع زیادی از ماهیان و حیات حیوانی و گیاهی را در پی دارد.

وکلای کشاورزان اندونزیایی می‌گویند: حقیقت قابل کتمان نیست. تحقیقات نشان می‌دهد نمی‌توان حجم واقعی نفت وارد شده به آب‌های اقیانوسی را محاسبه کرد اما برآوردها حاکی است بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ بشکه نفت در روزهای بحرانی حادثه سال ۲۰۰۹، به آب‌های منطقه نشت کرد و یک لکه عظیم نفتی به وسعت ۹۰ هزار کیلومتر مربع را ایجاد نمود و تمام جانداران دریایی در این منطقه را نابود کرد و یا در سال‌های بعد به سوی نابودی سوق داد.

به گفته این وکلا قرار است پروسه کامل شکایت در این پرونده مهم قضایی زیست محیطی در مدت ۱۰ هفته طی شود.

فاجعه نفتی خلیج مکزیک یکی از بزرگ‌ترین فجایع زیست محیطی دریایی بود که درسال ۲۰۱۰ به وقوع پیوست. بر اثر وقوع انفجار در محل حفاری‌های عمیق «هوریزون» در روز بیستم آوریل سال ۲۰۱۰ در آب‌های خلیج مکزیک ۱۱ نفر از کارکنان این حفاری‌ها کشته و ۱۷ نفر مجروح شدند. این انفجار باعث گسترده‌ترین مورد از نشت نفت در تاریخ آمریکا شد. مدت سه ماه نفت خام این چاه‌های زیردریایی به آب‌های خلیج مکزیک سرازیر شد تا این که بالاخره نشت نفت مهار شد.

این حادثه بزرگ‌ترین حادثه نفتی فراساحل آمریکا در جهان شناسایی شدکه اثرات منفی و مخرب زیاد زیست‌محیطی در پی داشت. در گزارش‌های این حادثه ذکر شده بود، عملیات اطفای حریق چاه نفت که زبانه‌های آن همچون گوی آتشین تا شعاع بیش از ۶۵ کیلومتری قابل مشاهده بود، ۸۷ روز طول کشید. در این مدت چهار میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت به دریا نشت کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما