شناسهٔ خبر: 33545291 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

برگزیدگان بهره‌وری معدن و صنایع معدنی معرفی شدند

ستاره‌های بهره‌وری بر دوش ژنرال‌های بخش معدن

صاحب‌خبر -

گروه معدن: آیین گشایش ششمین همایش بهره‌وری معدن و صنایع معدنی در سالن همایش‌های هتل ارم برگزار شد.

 جایزه بهره‌وری بخش معدن و صنایع معدنی، جایزه‌ای است «بخشی و تخصصی» که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت یا رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به برترین بنگاه‌های ایرانی حائز شرایط در بخش معدن و صنایع معدنی، اعطا می‌شود.


از بهره‌وری گریز نداریم
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: یکی از گرایش‌های ما، تقاضامحور شدن پروژه‌های بهره‌وری در حوزه معدن، فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان و... است.
خداداد غریب‌پور که در آیین گشایش ششمین همایش بهره‌وری معدن و صنایع معدنی در سالن همایش‌های هتل ارم سخن می‌گفت، تصریح کرد: پروژه‌های تحقیقاتی بر اساس نیازها و برطرف شدن آنها تعریف شود.
غریب‌پور در این برنامه که معاون سازمان ملی بهره‌وری، رئیسان تشکل‌های معدنی و مدیران شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی در آن حضور داشتند، ادامه داد: در طرح‌های تحقیقاتی به دنبال رشد بهره‌وری در کاهش مصارف انرژی هستیم.
وی افزود: همکاری با دانشگاه‌ها براساس قراردادهایی باشد که به رشد بهره‌وری کمک کند.
غریب‌پور تاکید کرد: یکی از رویکردهای ما در همایش سال آینده، باید ارائه دستاوردهای بهره‌وری باشد.
غریب‌پور یادآور شد: زمانی که تجهیزات از خارج وارد می‌شدند اگر شرکت‌های خارجی را ملزم به آموزش نیروها می‌کردیم اکنون نرخ بهره‌وری بالاتری داشتیم.
غریب‌پور افزود: نیروی انسانی، جایگاه والایی در ارتقای سطح بهره‌وری شرکت‌ها دارد.
وی ادامه داد: زمانی که به دانش فنی دست یابیم، گام موثری در ارتقای شاخص بهره‌وری برخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این همایش، معرفی اقدامات و دستاوردهای بهره‌وری شرکت‌هاست.
به گفته وی، استفاده از ظرفیت‌های کنسرسیوم‌های اکتشافی، کمک شایانی به رشد بهره‌وری می‌کند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش به شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و معطل در دوران تحریم، رشد نرخ بهره‌وری را به همراه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: مدیران از نیروهای سازمانی برای پست‌های تخصصی استفاده کنند. این امر به ایجاد انگیزه و رشد عوامل تولید می‌انجامد.
به اعتقاد وی، استفاده از نیروهای درون‌سازمانی هزینه کمتری نسبت به نیروهای برون‌سازمانی دارد.


ضرورت ایجاد ساختار
معاون سازمان بهره‌وری ایران اعلام کرد: ایجاد ساختار سازماندهی شده و تحول فناوری در حوزه بهره‌وری به منظور افزایش شاخص‌های اقتصادی، ضروری است.
عرفان مردانی که در ششمین همایش جایزه بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران سخن می‌گفت، افزود: بخش معدن و صنایع معدنی به دلیل طراحی جایزه و اهتمام به پیاده‌سازی بهره‌وری، نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی پیشرو است.
وی گفت: در بخش بهره‌وری دارای ضعف‌های بسیاری هستیم. آمارهای رشد ارزش افزوده در بخش معدن در سال‌های ۷۵ تا ۹۶ حاکی است که این حوزه فقط ۶.۷ درصد رشد داشته است.
مردانی با اشاره به اهمیت بهره‌وری نیروی کار اعلام کرد: ایران در بخش بهره‌وری نیروی کار در بین کشورهای آسیایی ضعیف عمل کرده است.
معاون پایش و پژوهش سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: بهترین دوره اقتصادی ایران در سال‌های ۶۸ تا ۸۶ بوده و سال‌های ۸۶ تا ۹۳ نیز به دلیل مشکلات اقتصادی، اقدامات درخور توجهی در بخش بهره‌وری انجام نشد.
وی اظهار کرد: بسیاری از مدیران، رفتار حرفه‌ای و اثربخش نسبت به بهره‌وری ندارند و امیدواریم این خلأ ساختار در اجتماع، با اهتمام بیشتر مدیران به این حوزه برطرف شود.


ارتقای بهره‌وری
رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: با ارتقای بهره‌وری، نرخ تمام شده کالاها کاهش و منافع جمعی افزایش می‌یابد.
بهرام شکوری در ششمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران، ضمن بیان این مطلب و با تشکر از مجموعه ایمیدرو و سازمان بهره‌وری ملی ایران بابت برگزاری این همایش، اظهار کرد: برگزاری این همایش ارزشمند نشان می‌دهد به مقوله بهره‌وری اهمیت داده می‌شود و نوید بسیار خوبی برای پیش رفتن کشور به سمت ارتقای بهره‌وری است. وی ادامه داد: مهم‌ترین مولفه برای ما به عنوان بخش خصوصی، رقابتی شدن تولید، کاهش نرخ تمام شده، افزایش سود بیشتر و درنتیجه توسعه کسب و کار با ارتقای بهره‌وری است.


توجه به نیروی انسانی و مدیریت
رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اگر به نیروی انسانی و مدیریت به عنوان بخشی از عوامل تولید توجه کنیم، نرخ تمام شده کاهش می‌یابد. وی افزود: برای ما افزایش اضافه‌کاری یا کاهش آن مطرح نیست و دخالت دادن کارکنان در منافع شرکت مهم است که موجب افزایش تولید، کاهش نرخ تمام شده و افزایش سود می‌شود. شکوری گفت: در جهان بیشترین محصول با کمترین نرخ تولید می‌شود و در شرکت‌ها، ضایعات به صفر رسیده است. وی افزود: شاخص‌های بهره‌وری بخش خصوصی در مقایسه با بخش دولتی به شاخص‌های جهانی نزدیک‌تر است. رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: این ارتباط باید به صورتی باشد که پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها بتواند مشکلات بخش خصوصی را رفع کند. وی افزود: منافع حاصل از این روند می‌تواند سهمی بسیار بالاتر از حق مشاوره ایجاد کند. شکوری اذعان کرد: در شرایط فعلی تحریم که امکان تامین تجهیزات و قطعات وجود ندارد، با اعتماد به جوانان و دانشگاهیان و مقوله آموزش، توانسته‌ایم اقدامات مناسبی انجام دهیم. وی ادامه داد: ساخت ۱۳۰۰ قطعه با یک دهم نرخ تمام شده، از جمله این اقدامات است و موجب حذف ارز تخصیصی برای این موارد شده است.


بهره‌وری و استراتژی‌های نه‌گانه
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: ارتقای بهره‌وری، هم‌افزایی و رقابت‌پذیری بخش معدن و صنایع معدنی، جزو استراتژی‌های نه‌گانه ایمیدرو است.
غلامرضا ملاطاهری در ششمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ایمیدرو در دولت تدبیر و امید، به‌روزرسانی استراتژی‌های خود به منظور همراستا کردن با اهداف اقتصاد مقاومتی را انجام داد و ۹ استراتژی را تدوین و اجرایی کرد که ارتقای بهره‌وری، هم‌افزایی و رقابت‌پذیری بخش معدن و صنایع معدنی از جمله این استراتژی‌هاست. وی افزود: اگر در شرایط فعلی کشور، به بهره‌وری بخش معدن توجه کنیم، گامی موثر در رشد اقتصادی کشور خواهد بود. مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه سازمان‌های توسعه‌ای در جهان براساس دسته‌بندی‌های انجام شده دارای ۱۱ وظیفه عمده و تخصصی هستند، گفت: این وظایف شامل توسعه فناوری‌ها و زیرساخت‌ها، کمک به قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری، تبادل تجربه و توسعه بازار است.
وی افزود: توسعه تحقیق و مطالعات، کمک‌های غیرمالی، بهره‌وری و توسعه منابع انسانی، توسعه سرمایه‌گذاری، نوسازی صنایع، مشارکت با بخش خصوصی و کمک‌های مالی، از دیگر وظایف سازمان‌های توسعه‌ای در جهان است.
ملاطاهری تصریح کرد: ایمیدرو، متولی اجرای بخش زیادی از وظایف عمومی سازمان‌های توسعه‌ای در کشور مشتمل بر توسعه فناوری‌ها و زیرساخت‌ها، کمک به قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری، توسعه تحقیق و مطالعات، بهره‌وری و توسعه منابع انسانی، توسعه سرمایه‌گذاری، مشارکت با بخش خصوصی و کمک‌های مالی است.
وی ادامه داد: توسعه و نوسازی با تعریف و اجرای طرح‌های توسعه مناطق محروم، فناوری نوین و توسعه ذخایر معدنی و توانمندسازی با حمایت از پژوهش‌های کاربردی و توسعه فناوری محقق می‌شود و اگر توانمندسازی نباشد، توسعه انجام نخواهد شد. رقابت‌پذیری نیز بسیار متاثر از بهره‌وری است.
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به اینکه جایزه بهره‌وری بخش معدن و صنایع معدنی براساس مصوبه ۳۰ اردیبهشت ۹۱ هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و با هماهنگی سازمان ملی بهره‌وری ایران و سایر سازمان‌های مسئول شکل گرفت، گفت: این جایزه به منظور فرهنگ‌سازی و ارتقای بهره‌وری بنگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی، طرح‌ریزی و اجرایی شد.
وی ادامه داد: این جایزه پس از ثبت نام در فرآیند اعتبارسنجی سازمان ملی بهره‌وری و برگزاری جلسه‌‌ها با اعضای کارگروه ارزیابی سازمان ملی بهره‌وری در سال ۹۴ موفق به دریافت تاییدیه مشروط شد و با انجام اقدامات اصلاحی و بازبینی مدل بهره‌وری و همه مستندات مدل در ۲۶ تیر۹۵ تاییدیه قطعی جایزه را از سازمان ملی بهره‌وری ایران دریافت کرد.
ملاطاهری به اهداف اجرای فرآیند ارزیابی براساس مدل بهره‌وری اشاره کرد و گفت: از جمله این اهداف، تشویق بنگاه‌ها برای انجام عملیات خودارزیابی، شناسایی نقاط قوت و نواحی قابل بهبود خود و ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربه‌های موفق بنگاه‌ها در زمینه ارتقای بهره‌وری بود.
وی افزود: از دیگر اهداف، ایجاد فضای رقابتی به منظور ارتقای بهره‌وری و معرفی بنگاه‌های موفق و نیز شناسایی و برجسته کردن موفقیت‌های شرکت با استفاده از امکانات رسانه‌ای و ترویجی و آیین جایزه بود. مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: مزایای حضور در فرآیند ارزیابی جایزه بهره‌وری شامل برگزاری دوره‌های آموزشی به‌طور رایگان برای نمایندگان شرکت‌ها، بهره‌مندی از خدمات ارزیابی ارزیابان مجرب به‌صورت رایگان و ارائه مشاوره رایگان به شرکت‌ها برای تعریف پروژه‌های بهبود متناسب با نتایج ارزیابی در قالب جلسه‌های رودررو پس از ارزیابی است. وی ادامه داد: در ششمین جایزه بهره‌وری، ۳۳ شرکت ارزیابی شدند و ۴۴۸ نفرساعت آموزش برگزار شد. تعداد ارزیابان جایزه ۱۲۷ نفر بود و ۷۳ پروژه بهبود دریافت شد.


ستاره‌ها به چه شرکت‌هایی رسید؟
برگزیدگان ششمین جایزه بهره‌وری معدن و صنایع معدنی معرفی شدند. در بین ۹ شرکت برگزیده، میدکو، با کسب بالاترین امتیاز، به عنوان شرکت «پیشتاز بهره‌وری» شناخته شد.
در آیین پایانی جایزه بهره‌وری معدن و صنایع معدنی که با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، معاون سازمان ملی بهره‌وری، رئیسان تشکل‌های معدنی و مدیران شرکت‌های معدن و صنایع معدنی برگزار شد، ۹ شرکت برگزیده از مجموع ۳۳ شرکت حاضر در فرآیند ارزیابی در ۳ سطح اصلی «پیشتازان بهره‌وری»، «پیشروان بهره‌وری» و «تلاشگران بهره‌وری» شناخته شدند.
سطوح جایزه دوره ششم، بنگاه‌ها را در ارتقای بهره‌وری متمایز کرده و میزان موفقیت آنها را بر اساس معیارهای ارزیابی جایزه نشان می‌دهد. این سطوح، با توجه به حد نصاب‌هایی که از سوی کارگروه علمی، پیشنهاد و به‌وسیله شورای سیاست‌گذاری تصویب می‌شود، ارائه شده است.


۴ ستاره‌ها
پس از میدکو، شرکت‌های فولاد آذربایجان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت سیمان داراب، شرکت سیمان فارس نو، شرکت سیمان بهبهان، شرکت آلومینای ایران و شرکت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در سطح «پیشروان بهره‌وری ۴ ستاره» قرار گرفتند.


۳ ستاره‌ها
شرکت‌های تهیه و تولید مواد نسوز ایران و مجتمع سنگ‌آهن سنگان توانستند به عنوان شرکت‌های «۳ ستاره» پیشروان بهره‌وری شناخته شوند.


۲ ستاره‌ها
در همین سطح، شرکت‌های سنگ‌آهن مرکزی ایران، شرکت سیمان خاش، شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، مجتمع صنعتی معدنی فسفات اسفوردی بافق، مجتمع کک‌سازی و پالایش قطران زرند، مجتمع معدنی سرب و روی انگوران، سنگ‌آهن فلات مرکزی ایران و شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی صاحب «۲ستاره» در سطح پیشروان شدند.


یک ستاره‌ها
از سوی دیگر، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و شرکت فولاد غرب آسیا در جایگاه شرکت‌های «یک ستاره» پیشروان بهره‌وری قرار گرفتند.


تلاشگران
ششمین دوره جایزه بهره‌وری معدن و صنایع معدنی، علاوه بر این جایگاه‌ها، در سطح «تلاشگران بهره‌وری» جوایزی به شرکت ملی سرب و روی ایران، مجتمع سنگ‌آهن سیرجان، توسعه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب و شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران – یزد داد. در راستای اجرای ماده ۵ قانون برنامه ۵ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، جایزه بهره‌وری بخش معدن و صنایع معدنی بر اساس مصوبه ۳۰ اردیبهشت ۹۱ هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و با هماهنگی سازمان ملی بهره‌وری ایران و سایر سازمان‌ها، به منظور فرهنگ‌سازی و ارتقای بهره‌وری بنگاه‌های دولتی و غیر دولتی بخش معدن و صنایع معدنی، طرح‌ریزی و اجرا می‌شود. ارزیابی شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی براساس مدل بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران (دوره ششم) انجام می‌شود که دارای ۲ بخش اصلی مفاهیم و اصول بنیادین بهره‌وری و معیارهای ارزیابی جایزه است.


۱۵۰ معدن کوچک در مدار تولید
رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو همچنین در حاشیه این برنامه به خبرنگاران گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، امسال ۱۵۰ معدن کوچک شناسایی شده و انتظار می‌رود با تجهیز و فراهم‌ کردن امکانات بتواند در مدار تولید قرار گیرد.
خداداد غریب‌پور افزود: امسال رویکرد جدی برای اکتشاف به مساحت ۳۰۰ هزار کیلومتر با مشارکت کنسرسیوم بخش خصوصی در برنامه سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است. سازمان ایمیدرو سال ۹۳ در چارچوب همکاری با معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، اکتشاف در اراضی به وسعت ۲۴۰ هزار کیلومتر مربع را اجرا کرد که به ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع افزایش یافت و ذخایر جدید سنگ‌آهن، طلا، زغال‌سنگ و... شناسایی شد.
غریب‌پور توضیح داد: براساس ششمین برنامه ۵ساله توسعه کشور، یک‌سوم رشد اقتصادی باید از محل بهره‌وری انجام شود و با توجه به اینکه بخش معدن با «کانسنگ» کمیاب، گران و پایان‌پذیر روبه‌رو است، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که کمترین زمان و هزینه را ببرد اما بهترین دستاورد حاصل شود.


نظر شما