شناسهٔ خبر: 33544816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایگاه عربی ۲۱: مرگ مرسی مشکوک بود

تهران - ایرنا - پایگاه خبری "عربی ۲۱" امروز (سه شنبه) در گزارشی با اشاره به درگذشت "محمد مرسی" اولین رییس جمهوری منتخب مصر در دادگاه قاهره، تاکید کرد که وجود برخی شواهد و قراین احتمال قتل وی را افزایش می دهد.

صاحب‌خبر -

این پایگاه خبری افزود: مرسی در آخرین لحظات در دادگاه قاهره از یک "کیف سری" صحبت می کرد که در آن اسنادی مبنی بر بیگناهیش وجود داشت و به ملت مصر نشان می داد، چه کسی به آنها خیانت و چه کسی از حقوقشان دفاع کرده است.

عربی ۲۱ اضافه کرد: منابع آگاه نیز که در جلسات گذشته محاکمه رییس جمهوری سابق مصر حضور داشتند، تاکید دارند که مرسی پیش تر هم خواستار تشکیل جلسه ای محرمانه با حضور "عبدالفتاح السیسی" رییس جمهوری کنونی مصر، "محمد حسین طنطاوی" وزیر دفاع اسبق و "سامی عدنان" رییس ارتش اسبق مصر شده بود تا در آن از اطلاعاتی خطرناک برای امنیت ملی مصر پرده بردارد، اما هیئت حاکمه بارها این خواسته را رد کرده بودند.

در همین راستا رهبرانی از گروه "اخوان المسلمین" و حزب "آزادی و عدالت" شاخه سیاسی این گروه به این پایگاه خبری گفته اند که بخشی از این اطلاعات مربوط گزارش کمیته حقیقت یاب در خصوص دست داشتن السیسی در قتل معترضان در حوادث انقلاب ۲۵ ژانویه (دی- بهمن) سال ۲۰۱۱ بود.

این رهبران که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند که این کمیته حقیقت یاب گزارشی در یک نسخه به رییس جمهوری تقدیم کرده و السیسی هم این گزارش را به دادستانی انقلاب مصر داده است. اما از گزارش مشاور "عمر مروان" رییس وقت کمیته و "شریف اسماعیل" نخست وزیر پیشین در دولت السیسی که به روشنی مسؤولیت رییس جمهوری وقت را در قتل تظاهرکنندگان ثابت می کرد، خبری نیست.

این منابع همچنین خاطرنشان کردند که مرسی در روزهای آخر حکومت خود با السیسی که آن زمان وزیر دفاع بود، اختلافاتی داشت.

از سویی دیگر یک تحلیل گر سیاسی مصری که خواست نامش فاش نشود، به عربی ۲۱ گفت که علامت های مشکوک در خصوص احتمال قتل مرسی وجود دارد، نخست آنکه وی در جلسه محاکمه گذشته خود گفته بود که زندگی اش در معرض خطر قرار دارد و در جلسه دیروز می خواست از موضوعاتی پرده بردارد، اما به وی اجازه داده نشد.

این تحلیل گر مصری افزود: موضوع شک برانگیز دیگر آن بود که مرسی در داخل سالن دادگاه جان نسپرد و پس از انتقال به بیمارستان خبر درگذشت وی اعلام شد و ممکن است در داخل بیمارستان عمداً وی را به قتل رسانده اند، ضمن آنکه تاکنون هم اطلاعاتی از وضعیت جسمانی مرسی و دلیل بی هوش شدنش و اینکه در بیمارستان چه اتفاقی افتاد، اعلام نشده است.

محمد مرسی نخستین رئیس جمهوری منتخب مردم مصر دیروز (دوشنبه) در جلسه دادگاه قاهره درگذشت. وی کسی بود که پس از دهه ها حکومت نظامیان و روسای جمهوری مادام العمر بر این کشور، در پی تحولاتی که توسط مردم مصر رقم خورد، در انتخاباتی آزاد، رئیس جمهوری شد و در کمتر از ۲ سال با کودتای نظامیان از ریاست جمهوری برکنار و به زندان افتاد.

نظر شما