شناسهٔ خبر: 33544120 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

سعدمحمدی، در آیین گشایش نمایشگاه ماینینگ کرمان مطرح کرد

از سنگ تا آهن با ۴۰برابر ارزش‌افزوده

صاحب‌خبر -

منیر حضوری: آیین گشایش هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی عصر یکشنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کرمان برگزار شد.

در آیین گشایش این نمایشگاه بین‌المللی، مدیران شرکت ملی مس ایران، مجتمع صنعتی و معدنی گل‌گهر، شرکت فولاد سیرجان و شرکت سنگ‌آهن گوهر زمین و در کل مدیران ۱۲۰ شرکت معدنی، ۲۳ نمایندگی خارجی، فعالان قطعه‌ساز کشور و مدیران اجرایی استان با هدف توسعه بازار و ایجاد زنجیره تامین در این رویداد حضور پیدا کردند. این رویداد بین‌المللی همچنین با حضور نمایندگانی از ایتالیا، امریکا، انگلیس، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، چین، سوئد، روسیه، هلند، هند و جمهوری چک در فضایی افزون بر ۱۰ هزار متر مربع برگزار شد.
کرمان به عنوان یکی از قطب‌های معدنی کشور، بسیاری از صنایع معدنی، متالورژی، فولاد، معدن و ماشین‌آلات صنایع معدنی را در خود دارد، به شکلی که بسیاری از آن به عنوان قطب معدنی ایران یاد می‌کنند.
گفتنی است در ابتدای این رویداد، آیین گشایش خط انتقال آب از چاه اختصاصی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق از سوی شرکت ملی مس تهران برگزار شد.
همچنین از عبدالمحمد رئوفی‌نژاد، استاندار پیشین کرمان به عنوان مقامی که کلنگ نمایشگاه را در این استان زده بود، قدردانی شد. این نمایشگاه تا ۲۹ خرداد در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی استان کرمان ادامه دارد.


معدن، نیازمند برنامه‌ریزی و هدفمندی
به گزارش صمت، در این آیین، اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با ابراز خرسندی از حضور در کرمان و بیان آشنایی دیرینه با فعالیت‌های معدنی استان گفت: میزان ارزش منابع طبیعی در جهان درحال‌حاضر ۳۱۰ تریلیون دلار است و از این ارزش سالانه نزدیک به۷.۵ تریلیون دلار برداشت می‌شود. او با اشاره به اینکه ایران با ۲۷.۳ تریلیون دلار رتبه پنجم را از نظر ارزش دارایی در جهان دارد، تاکید کرد: جایگاه ما از نظر اقتصادی باید فراتر از شرایط فعلی باشد. برای رسیدن به این مهم کسانی که در حوزه صنعت و معدن فعال هستند باید برنامه‌ریزی کنند و هدفمند پیش بروند. سعدمحمدی برای ملموس شدن موضوع به چند مثال اشاره کرد و گفت: سالانه ۱۷ میلیارد تن برداشت ماده معدنی در جهان انجام می‌شود. در امریکا ارزش مواد معدنی استخراج شده به طور ویژه ۷۵ میلیارد دلار در سال است که در زمان فرآوری ارزش افزوده به ۷۷۲ میلیارد دلار ارتقا پیدا می‌کند. زمانی هم که فرآوری مواد معدنی در صنعت به‌کار برده می‌شود، گردش این عدد به ۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. به این ترتیب از مواد خام ۴۰ برابر ارزش افزوده به‌دست می‌آید. او ادامه داد: این اعداد نشان می‌دهد که ما باید کارهای بسیاری در بخش معدن انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه، با اعلام این خبر که در شهریور امسال یک واحد فولادی با ظرفیت تولید حدود ۱.۷ میلیون تن فولاد کوره بلند در کرمان راه‌اندازی می‌شود، گفت: ذوب آهن ۳.۶ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد به روش کوره‌بلند دارد و یک میلیون تن تولید فولاد به روش کوره‌بلند در زنجان دیده شده است. ما برای این کوره‌بلندها نیازمند دست‌کم ۵ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ در کشور هستیم، در حالی که ظرفیت امروز تولید زغال کشور ۱.۵ میلیون تن است.
سعدمحمدی با بیان اینکه امروز بهای زغال در کشور بهبود یافته است، گفت: شاید تا سال گذشته زغال‌سنگ از نظر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ارزش ویژه‌ای نداشت اما امروز نحوه محاسبه آن ۲۶.۵ درصد بهای شمش فولاد شده و با افزایش نرخ جهانی، نرخ فولاد بهبود می‌یابد. او ادامه داد: شرکت مس، امروز در سرچشمه با تغییر کوره از ریور به فلش ۳۰۰ هزار تن ظرفیت ذوب دارد. به استاندار کرمان قول دادم که واحد خاتون‌آباد هم از ۱۵ تیر تعطیل می‌شود. ۴ ماه طول می‌کشد که بتوانیم تغییرات اساسی در کوره این واحد اعمال کنیم و ظرفیت آن را از ۸۰ به ۱۲۰هزار تن ارتقا دهیم.
سعدمحمدی ادامه داد: در کرمان ۴۲۰ هزار تن ظرفیت ذوب مس داریم و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره می‌خواهیم. ظرفیت کنسانتره موجود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که نشان می‌دهد باید ۶۰۰ هزار تن دیگر کنسانتره مس تولید کنیم. به این ترتیب این مهم یک فرصت است که نیاز به برنامه‌ریزی، هدفمندی، حرکت و همراهی مسئولان دارد.
وی تاکید کرد: باید از این فرصت استفاده کرد چراکه کنسانتره مس به یقین سودده است یعنی هم می‌تواند به اشتغال استان کمک کند و هم گردش مالی خوبی را در زندگی اقتصادی مردم ایجاد می‌کند. او اظهار کرد: نیاز نیست در همه چیز دست ببریم. آب مسیر خود را پیدا می‌کند و مهم این است که جاری شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه سخنان خود در آیین گشایش هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته کرمان به وضعیت سنگ‌آهن و اهمیت آن پرداخت و در این‌باره گفت: امروز ظرفیت تولید سنگ‌آهن کشور حدود ۸۰ میلیون تن است که نشان می‌دهد در ۵ سال آینده باید به تولید ۱۶۰ میلیون تن دسترسی پیدا کنیم. به این ترتیب سنگ‌آهن در آینده یکی از دغدغه‌های بزرگ فولادی‌ها در کشور است.
سعدمحمدی در ادامه، آموزش و به‌روز رساندن سطح علمی تمام دست‌اندرکاران بخش معدن را ضروری دانست و گفت: در آستانه روز صنعت و معدن هستیم. باور دارم همه کسانی که در این بخش فعالیت می‌کنند سطح دانش خود را به عنوان یک ضرورت ارتقا می‌دهند. امروز علم وسعت یافته و ما هم باید خود را با تغییرات به‌روز کنیم. مقاله‌های علمی جهان ۲ نکته افزایش ایمنی و کاهش نرخ تمام شده را مورد توجه قرار می‌دهند که مسیری منطقی است و ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم. البته سعی کرده‌ایم این استراتژی را با همکاری پرسنل مجرب شرکت مس تعریف کنیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به اکتشاف نیز پرداخت و در این باره اظهار کرد: در بخش اکتشاف باید حرکت‌های جدی انجام شود. ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم که فضای لازم را برای کسانی که در بخش ماشین‌آلات فعالیت می‌کنند و با سرمایه‌گذاری جهت‌دار قصد پیشروی دارند، فراهم کنیم. از تمام ایده‌های جدید با تمام قدرت حمایت می‌کنیم. فضا برای تمام کسانی که تمایل به همکاری با شرکت مس دارند باز است و در این بین از تمام شرکت‌های خصوصی نیز حمایت می‌شود. او در پایان سخنان خود اظهار کرد: باید جایگاه مس را در کشور ارتقا دهیم و وظیفه ما حرکت در یک مسیر صعودی و توسعه‌ای است.


نمایشگاهی برای حمایت از تولید
مجید آنتیکی‌نژاد، مدیرعامل شرکت توسعه و آبادانی کرمان و یکی دیگر از سخنرانان آیین گشایش هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته کرمان بود. او با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام رونق تولید اظهار کرد: در این سال که به نام «رونق تولید» نام‌گذاری شده است سعی کنیم در این مسیر حرکت کنیم. بنابراین با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در واقع به این شعار کمک و سعی می‌کنیم زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم. آنتیکی‌نژاد اظهار کرد: شرکت توسعه و آبادانی کرمان با هدف کمک به توسعه پایدار استان با مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و شرکت‌های سرمایه‌پذیر، واحدهای تولیدی و صنعتی، بازرگانی و خدماتی ضمن فعالیت‌های اقتصادی توجیه‌پذیر، بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی صنایع مس ایران را نیز انجام می‌دهد. او با اعلام آمادگی از اینکه این مجموعه حاضر است مجری برنامه‌های گوناگون در بخش معدن باشد، گفت: شرکت توسعه و آبادانی کرمان به نمایندگی از صندوق بازنشستگی و شرکت ملی مس، تمام مسئولیت‌ها را بر عهده گرفته است و سعی می‌کند در راستای ارتقای توسعه، تولید و اشتغال کشور گام بردارد.
آنتیکی‌نژاد همچنین ضمن اشاره به بهره‌برداری از پروژه تامین منابع آبی سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرقی، اظهار امیدواری کرد که انتقال آب به زودی در کرمان عملیاتی شود.


 لزوم حمایت از کارگاه‌های کوچک معدنی
محمدعلی دهقان، معاون اقتصادی استانداری کرمان و فرماندار کرمان نیز در آیین گشایش ماینینگ کرمان در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، با بیان اینکه استاندار کرمان یکی از طرفداران برگزاری این نمایشگاه و بومی‌سازی است، گفت: برطرف کردن نیازهای شرکت‌های بزرگ در منطقه از سوی استانداری و صنعتگران همواره از موارد مهم در این استان بوده است. معاون اقتصادی استانداری کرمان درباره اهمیت معادن استان کرمان گفت: این استان از نظر استعداد معدنی، جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارد و در زمینه تولیدات توانسته نقش خوبی ایفا کند. دهقان با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار کرد: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام‌فروشی و اهمیت کسب ارزش افزوده است که می‌توان از مواد معدنی تولیدی به‌دست آورد. او تاکید کرد: بخش خصوصی و نیمه‌خصوصی باید سرمایه‌گذاری کنند تا شاهد رشد ارزش افزوده مواد معدنی باشیم. او در پایان سخنان خود با ابراز امیدواری از اینکه حمایت مس باعث رونق منطقه شود، گفت: خوشبختانه نگاه‌ها به صنایع مس مثبت است. ما در تامین نیاز داخلی موفق عمل کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم تمام کارگاه‌های کوچک استان که در این حوزه فعال هستند را تشویق کنیم که با استان‌های دیگر از جمله تبریز، یزد و... رقابت کنند.


جای خالی ایمیدرو در نمایشگاه کرمان
محمود بندرچی، مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن و مدیر برگزارکننده این نمایشگاه بین‌المللی نیز درحاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: این نمایشگاه یکی از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در حوزه معدن در کشور برگزار می‌شود. بندرچی با بیان اینکه کرمان از نظر فعالیت‌های معدنی توانمند است، اظهار کرد: این استان به عنوان یکی از قطب‌های معدنی کشور، بسیاری از صنایع معدنی، متالورژی، فولاد، معدن و ماشین‌آلات صنایع معدنی را در خود جای داده است. این نمایشگاه می‌تواند به نمایش فعالیت‌های معدنی استان کمک کند. مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن در ادامه با بیان اینکه بعضی شرکت‌های دولتی و خصوصی، تمایل به حضور در نمایشگاه کرمان نداشتند، گفت: احساس نیاز به حضور در این نمایشگاه باید از سوی خود این سازمان‌ها وجود داشته باشد. متاسفانه ایمیدرو در این رویداد شرکت نکرد و جای آن در کرمان خالی است. او در ادامه بیان کرد: شرکت ملی مس و شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر به عنوان ۲ شرکت بزرگ معدنی در این نمایشگاه حاضر هستند. البته دیگر شرکت‌های بخش خصوصی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

03-186-06.jpg

03-186-05.jpg

03-186-04.jpg

03-186-03.jpg

03-186-02.jpg




نظر شما