شناسهٔ خبر: 33543695 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

«جمله» گزارش می‌دهداز برد کی‌روش تا شایعه ممنوع‌الفعالیت شدن علی دایی

صاحب‌خبر -

اشاره

در روزهایی که بیشتر اخبار فوتبال ایران در نقل و انتقالات بازیکنان و مربیان خلاصه شده است در سایر نقاط جهان مسابقات مهمی در جریان است که از مهم‌ترین این مسابقات کوپا آمریکا در آمریکای جنوبی است‌.
برد غافلگیر‌کننده‌ی کلمبیا برابر آرژانتین در مسابقه‌ی اول نشان داد که مسابقات جذابی در پیش‌روی فوتبال‌دوستان این منطقه قرار دارد.
به برد کلمبیا و کی‌روش برابر آرژانتین و چند موضوع دیگر در مورد لیگ برتر گریزی زده‌ایم:

کی‌روش از مسی و یارانش انتقام گرفت
برد کلمبیا برابر آرژانتینِ پر‌مهره با هدایت کارلوس‌کی‌روش در مسابقات قهرمانی کوپا آمریکا کافی بود تا یک‌بار دیگر دعوای هواداران کی‌روش و برانکو در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داغ شود.
هواداران کارلوس‌کی‌روش اعتقاد دارند اگر مسئله اختلاف کی‌روش و برانکو توسط دوستان رسانه‌ای برانکو برجسته نمی‌شد و آن‌ها با مطالب خود جو را علیه مربی پرتغالی تیم ملی مغلوبه نمی‌کردند کی‌روش ایران را ترک نمی‌کرد و هم‌چنان در تیم ملی حضور داشت.
این اختلافات زمانی وارد فاز جدیدی شده که مارک‌ویلموتس به عنوان سرمربی جدید تیم ملی به حمایت همه‌جانبه‌ی فوتبال‌دوستان نیاز دارد پس حرف زدن از کی‌روش و توانایی‌های او در چنین شرایطی اصلاً به سود فوتبال ما نیست.
کی‌روش با کلمبیایی آرژانتین را به زانو درآورده که این تیم زرد پوش آمریکای جنوبی همیشه جز تیم‌های پر مهره بوده و از لحاظ داشتن بازیکنان کلیدی دست کمی از آرژانتین ندارد و به دست آمدن این نتیجه نمی‌تواند یک نتیجه‌ی شگفت‌آور باشد، هرچند این حرف به معنای نادیده گرفتن توانایی‌های کارلوس‌کی‌روش پرتغالی نیست.
اگر فوتبال‌دوستان به خاطر داشته باشند در جام جهانی ۲۰۰۱۴ برزیل تیم ایران هم برابر یاران مسی بازی خوبی از خود به نمایش گذاشتند و اگر اشتباهات داوری گریبانگیر تیم کشورمان نمی‌شد چه بسا تیم البی‌سلسته شکست می‌خورد و یک نتیجه‌ی شگفت‌انگیز در تاریخ جام‌های جهانی به ثبت می‌رسید.
کارلوس‌کی‌روش یک مربی ثابت شده در دنیای فوتبال است و دانش او چه در زمینه‌ی فنی و چه در ایجاد مسائل روحی روانی و انگیزشی قابل کتمان نیست.
موضوع کنار نیامدن فوتبال ما با کی‌روش ربطی به مسئله‌ی فنی نداشت این کی‌روش بود که با اخلاق خود و نگاه از بالا به پایین به مدیران و مربیان فوتبال ایران باعث شد زمینه‌ی اختلاف او‌ با اهالی فوتبال به وجود بیاید البته عدم توانایی مدیران فدراسیون در مدیریت صحیح کی‌روش و همچنین قضیه‌ی اختلافش با برانکو مزید بر علت شد تا دیگر ادامه حضور مرد پرتغالی سخت‌گیر و مغرور در فوتبال ایران به صلاح نباشد.
اکنون که کی‌روش موفق شده در مسابقات کوپا آمریکا در اولین بازی رسمی خود با کلمبیا یک نتیجه‌ عالی به دست آورد نباید این موضوع به محلی برای دعوا و اختلاف هواداران کی‌روش و برانکو تبدیل شود. کش دادن این موضوع بازی با اعصاب و روان هواداران فوتبال ایران است.
هوادارانی که امیدوارند با حضور مارک‌ویلموتس جوان و نگرش این مربی در فوتبال ایران که سال‌های زیادی از کسب جام در آسیا بازمانده اتفاقات مثبتی رخ دهد.

بازگشت رسول خطیبی به ماشین سازی
موضوع بعدی که در این مطلب لازم دیدیم به آن اشاره کنیم حضور رسول خطیبی به عنوان سرمربی در تیم ماشین‌سازی تبریز است.
رسول خطیبی از مربیان جوان و از نسل همان فوتبالیست‌های نود و هشت است که به مربیگری روی آورده و نشان داده علاقه‌ی زیادی به مربیگری دارد و مایل است در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی برسد.
او در دوران فوتبالش یک مهاجم تند و تیز بود، سرعت بالا و قدرت مانو‌رو در حرکات تکنیکی از او یک بازیکن خوب ساخته بود.
در مربیگری هم انصافاً از با استعداد های این عرصه به حساب می‌آید.
حال که برای چندمین بار مدیران فوتبال و باشگاههای تبریزی به رسول اعتماد کرده و هدایت یکی از تیم‌های زادگاهش را به او‌ سپرده‌اند از این نکته غافل نشوند که تنها اعتماد در هفته‌های ابتدایی نمی‌تواند تمام کار باشد بلکه حمایت از خطیبی در روزهای سخت نشان‌دهنده اعتماد و اعتقاد راسخ به مربیان جوان خصوصاً مربیان داخلی می‌باشد‌.
رسول خطیبی در سال‌های اخیر بارها برای کمک به فوتبال آذربایجان و به ویژه تبریز به میدان آمده و همیشه هم زحمات زیادی کشیده با بی پولی و مشکلات ساخته است، اما با اولین نشانه از عدم نتیجه‌گیری مناسب او را کنار می‌گذارند و تیم را به مربی دیگر می‌سپارند.
رسول خطیبی برادری خود را به فوتبال شهرش ثابت کرده اکنون نوبت مدیران باشگاه ماشین سازی تبریز است که همه جوره پشتیبان خطیبی جوان باشند‌.

واقعاً دایی ممنوع‌الکار نیست؟
خبرهایی مبنی بر ممنوعیت علی دایی برای مربیگری و فعالیت در تیم‌های لیگ برتری منتشر شد.‌ مذاکره‌ی بهزاد غلامپور با استقلال برای پذیرفتن پست مربیگری دروازه‌بان‌های این تیم هم به این شایعه دامن زد چون در سال‌های اخیر غلامپور یار غار دایی بوده و در همه‌ی تیم‌های تحت رهبری دایی، غلامپور مربی دروازه‌بان‌های تیم مربوطه بوده است. دایی در پاسخ خبرنگاران این خبر را یک شایعه دانسته و قویا‌ً آن را رد کرده و گفته چنین موضوعی حقیقت ندارد.
مسئولان فدراسیون فوتبال هم وجود چنین خبری را از پایه و اساس کذب محض دانسته‌ و بیان داشته‌اند که از سوی هیچ نهاد و مرجعی نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت دایی برای فعالیت در لیگ برتر به فدراسیون فوتبال ارسال نشده است.
البته تا این لحظه که از فصل نقل و انتقالات لیگ برتر گذشته هنوز از طرف باشگاهی برای مذاکره و سپردن هدایت آن تیم به علی دایی خبری منتشر نشده تنها شایعه‌ی حضور دایی در تراکتورسازی بود که مدتی پیش در میان خبرها به گوش رسید که با انتخاب دنیزلی به عنوان سرمربی تیم تراکتورسازی پرونده‌ی حضور دایی در تبریز هم بسته شد.

حضور برانکو در عربستان واقعیت یا بازار‌گرمی
در حالی‌که که مدیران پرسپولیس اعلام کرده‌اند که پول برانکو آماده است و این مربی یا وکیلش می‌توانند حضوری این مبلغ را دریافت کنند خبر‌ها هم‌چنان از عدم بازگشت برانکو به ایران حکایت دارد. البته برخی معتقدند که برانکو از پرسپولیس جدا نخواهد شد و این اخبار شلوغ‌کاری عربستانی‌ها برای وسوسه‌ی برانکو و رفتن به عربستان منتشر می‌شود. در مقابل این گروه هم هستند کسانی که این خبر را نوعی بازی رسانه‌ای برانکو و مدیر برنامه‌های او برای وصول مطالبات و بالا بردن مبلغ قرارداد فصل آینده تلقی می‌کنند و اذعان دارند در هیچ جای دیگر به اندازه‌ی پرسپولیس به برانکو پولی پرداخت نخواهد شد. علاوه بر این حمایت‌هایی که برانکو در ایران و پرسپولیس از آن برخوردار است موضوعی نیست که بتواند در جاهای دیگر هم از این نوع حمایت‌ها بهره ببرد. این اتفاقات و عکس‌العمل‌ها کاملا متفاوت و متناقض شرایط کادر فنی تیم پرسپولیس را در شرایطی سخت و مبهم قرار داده است. برانکو در مصاحبه با یکی از نشریه‌‌های کرواسی تلویحاً علاقمندی خود را به بازگشت به پرسپولیس اعلام کرد اما به نظر می‌رسد او می‌خواهد اطمینان حاصل کند که واقعاً مبلغ قرارداد فصل قبل او تهیه شده تا به صورت رسمی موضع خود را در مورد ادامه با قطع همکاری با سرخ‌پوشان را اعلام نماید.

برانکو: دوران فوق العاده ای با پرسپولیس داشته ام.
به گزارش «ورزش سه»، وبسایت کروات ۱۰۰posto در جریان سفر برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس به شهر مونیخ با او همراه شده و با پروفسور فوتبال کروات گفتگو کرده است.
خبرنگار وبسایت کروات ابتدا از برانکو می‌پرسد که آیا سفر او به مونیخ به فوتبال و مربی‌گری ارتباط دارد؟
برانکو در پاسخ می‌گوید:» نه من برای کار به اینجا نیامده‌ام. این یک سفر خانوادگی است که برای دیدن خانواده و دوستانم ترتیب داده شده”.
خبرنگار کروات از برانکو می‌پرسد با توجه به اینکه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران قادر به انتقال بخشی از دستمزد خود که خبرنگار کروات مدعی می‌شود ۶۰۰هزار یورو است به بانک‌های خارجی نیست چرا اینقدر آرام و خونسرد به نظر می‌رسد؟ برانکو در پاسخ می‌گوید:» بله من هم این خبرها را خوانده‌ام ولی به نظرم به جوک شبیه است. من می‌دانم ایران در حال حاضر از نظر انتقال پول با مشکلاتی مواجه است ولی این مساله قابل حل است. اینکه می‌گویند برانکو باید پولش را در چمدان بگذارد و از ایران بیرون بیاورد که واقعا جوک است”.
برانکو در ادامه این گفتگو درباره پرسپولیس و دوران حضورش در ایران به خبرنگار کروات گفت:» ما در این چهار سال در تهران دوران فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشتیم. من و همکارانم با عشق و محبت بی‌نظیر مردم ایران روبرو شدیم چون فوتبال در آن کشور اهمیت زیادی دارد و ما نتایج خیلی خوبی بدست آوردیم. در ایران میانگین تماشاچی هر بازی حدود ۵۵هزار نفر است. به صفحه اینستاگرام من نگاه کنید، من آنجا بیشتر از یک میلیون نفر دنبال‌کننده دارم. بازیکنان پرسپولیس هم واقعا بی‌نظیرند. فوتبالیست‌هایی باارزش و خوب. من در ایران و در پرسپولیس هیچ مشکلی نداشتم”.

نظر شما