شناسهٔ خبر: 33543501 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در پي خودداري ژاپن و آلمان از مقصر دانستن ايران:

سرخوردگي مقامات کاخ سفيد از بي اعتمادي متحدان سنتي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- کاخ سفيد استدلال سيا را درباره دست داشتن وليعهد سعودي در قتل خاشقجي رد کرد اما حالا که پاي ايران در ميان است، تيم ترامپ از جهان مي‌خواهد کورکورانه ادعاي سيا را باور کنند.
به گزارش آريا، شبکه خبري سي ان ان اعلام کرد ترامپ و پمپئو سوءظن سيا را (درباره دست داشتن وليعهد عربستان در قتل خاشقجي) رد کردند که علت آن روابط صميمانه او با کاخ سفيد است، اما حالا که پاي ايران در ميان است، تيم ترامپ از جهان مي‌خواهد کورکورانه حرف سيا را باور کنند.
اين شبکه افزود تصاوير جديدي که از حالت محرمانه خارج شده و به ادعاي تيم دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، حمله ايران را نشان مي‌دهد، منتشر شده است. تصاوير حملات به دو نفتکش در هفته گذشته با جزئيات و از نماي نزديک هستند و پس از آن از حالت محرمانه درآمدند که متحدان آمريکا از ادعاي ترامپ در خصوص مقصر بودن ايران در اين حملات خودداري کردند.
آمريکا همه اين‌ها را در قالب 11 تصوير جديد منتشر کرده است. قبل از اين تصاوير فيلمي ويدئويي منتشر شده بود که نتوانسته بود متحدان آمريکا، از جمله آلمان و ژاپن را متقاعد کند که ايران در حمله به نفتکش‌ها دست داشته است. يکي از اين نفتکش‌ها ژاپني بود. وزير امور خارجه آلمان گفته بود اين فيلم ويدئويي "ناکافي" است و اين حرف موجب سرخوردگي مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا شده بود که گفت: "حرف مرا باور کنيد. اين چيزي است که دستگاه امنيتي آمريکا مي‌گويد. "
پمپئو روز يکشنبه در گفتگو با شبکه سي بي اس نيوز گفته بود: "اگر دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي متقاعد نشده بودند که ايران در حملات دست داشته است، من اين را نمي‌گفتم. "
وزير امور خارجه آمريکا مي‌گويد دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي آمريکا متقاعد شدند که ايران به اين کشتي‌ها حمله کرد و بر همين اساس حرف مرا باور کنيد. اما مشکل اين است که دليل بي اعتمادي متحدان آمريکا به پمپئو و باور نکردن حرف‌هاي او اين است که او خودش قبلا دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي آمريکا را زير سوال برده است. نمونه آن مرگ جمال خاشقجي، روزنامه نگار واشنگتن پست، که به گفته خود پمپئو، سازمان اطلاعات مرکزي (سيا) به اين نتيجه رسيد که دستور آن را محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي صادر کرده بود. وقتي از پمپئو درباره نتيجه گيري سيا سوال شد او گفت: "هيچ شواهد و مدارک مستقيمي وجود ندارد که او (بن سلمان) را به قتل جمال خاشقجي مرتبط کند. "
گزينشي عمل کردن پمپئو درباره اينکه چه زماني بايد به دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي آمريکا اعتماد کرد، بازتابي از طرز نگاه رئيس او (ترامپ) است که در خصوص قتل خاشقجي به صورت مستقيم جانب عربستان سعودي را گرفت، و نه جانب سيا را.
ترامپ در 22 نوامبر 2018 گفت: "من از اين جنايت متنفرم. من از کاري که انجام گرفته است متنفرم. من از مخفي کاري در اين قتل متنفرم. بايد به شما بگويم که وليعهد عربستان نيز بيش از من از اين متنفر است. آن‌ها موکدا دست داشتن در اين قتل را رد کرده اند. "
ترامپ و پمپئو سوءظن سيا را (درباره دست داشتن وليعهد عربستان در قتل خاشقجي) رد کردند که علت آن روابط صميمانه او با کاخ سفيد است، اما حالا که پاي ايران در ميان است، تيم ترامپ از جهان مي‌خواهد کورکورانه حرف سيا را باور کنند.
ترامپ 14 ژوئن گفت: "ايران اين کار را کرد، و شما مي‌دانيد که آن‌ها اين کار را کردند، چون (تصاوير) قايق را ديديد. "
رئيس جمهور آمريکا اين بار هيچ ترديدي درباره نتيجه گيري دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريکا نمي‌کند.

نظر شما