شناسهٔ خبر: 33542111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی:

26 واحد غیرمجاز کشتار دام زنده در آذربایجان‌غربی بسته شدند

نصر: مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی از بسته شدن ۲۶ واحد غیر مجاز کشتار دام زنده به صورت غیربهداشتی توسط بازرسان دامپزشکی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از فارس، کامیار داهیم اظهار کرد: با توجه به افزایش دما، کنه‌های هیالوما که ناقل بیماری تب خونریزی هنده کریمه هستند، تکثیر شده اما خوشبختانه با تمهیداتی که با اداره کل دامپزشکی استان انجام داده در سطح آذربایجان غربی تاکنون هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده است.

وی افزود: امسال واکسیناسیون و سمپاشی دام‌ها در مناطق مختلف آذربایجان‌غربی زودتر از سایر استان‌ها آغاز و کمربند ایمنی دامی ایجاد شده است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از دام آلوده با کشتار‌های غیرمجاز دام و تماس مستقیم انسان با آن انتقال می‌یابد و بازرسان دامپزشکی  آذربایجان‌غربی ۲۶ واحد غیرمجاز کشتار دام زنده را به صورت غیربهداشتی بستند.

وی با اشاره به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی ذابحان، تصریح کرد: لازم است نکات ایمنی در تمام کشتارگاه‌های دام استان توسط ذابحان، میادین دام توسط کارگران کشتارگاه و تمامی دامداران به دقت رعایت شود و دامداران از جابجایی بدون مجوز دام‌ها اجتناب ورزیده و قبل از هرگونه جابجایی حتما سمپاشی دام‌ها علیه انگل‌های خارجی انجام شود.

داهیم اظهار کرد: مقاومت ویروس این بیماری در برابر حرارت کم است و در دمای ۵۶ درجه سلسیوس به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود، بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیرخام، باعث از بین رفتن ویروس می‌شود، همچنین این ویروس به محیط‌های اسیدی حساس بوده و سریع از بین می‌رود.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی به روستاییان و دامداران توصیه کرد ضمن رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه دامپزشکی، سمپاشی منازل و جایگاه‌های نگهداری دام خود را جهت حذف ناقلین بیماری کنه‌های آلوده جدی بگیرند و حتماً نسبت به سمپاشی اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، با توجه به گرمای هوا که زمینه مساعدی را برای فعالیت عامل بیماری فراهم کرده و نیز شرایط موجود، لزوم آماده باش کامل و رعایت نکات پدافندی در خصوص پیشگیری از بیماری مشترک یادشده ضروری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما