شناسهٔ خبر: 33542055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قرارگاه پیشرفت، تبلور سازندگی در سایه روحیه جهادی

جهادگران جوان قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی این روزها با همت و روحیه جهادی در بیش از 71 روستا در استان قزوین توانسته‌اند اثری ماندگار از خود برجای بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با شکل‌گیری انقلاب اسلامی روستا به عنوان به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های تولید مواد حیاتی و رفع نیازهای اساسی جامعه شناخته شد این در حالیست که تا پیش از انقلاب اسلامی هیج برنامۀ مدون اجرایی برای توسعه روستاها در کشور در نظر گرفته نشده بود.

با شکل‌گیری انقلاب اسلامی براساس فرمان امام خمینی(ره)  و اهداف ترسیم شده برای این مهم مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات زیرساختی شامل برق رسانی، آب رسانی، گازرسانی، بهداشت و درمان، جاده سازی و مسکن به تدریج صورت پذیرفته و در حال انجام است.

اما توسعه روستا و زندگی در آن بدون در نظر گرفتن نقش انسان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه کاری بی نتیجه و بیهوده است. توجه به همه نیازهای زندگی برای یک انسان شامل توسعه عمرانی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و اشتغال باید در نظر گرفته شود.

در این بین با دستور مقام معظم رهبری از سال 95 قرارگاه پیشرفت، عمران آبادانی در کشور شکل گرفت. این قرارگاه در راستای تحقق تدابیر و فرامین مقام معظم رهبریدر امر سازندگی، عمران، آبادانی، خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در مناطق دورافتاده و محروم کشور و نیز برقراری امنیت پایدار مردمی، بسترسازی خدمت‌رسانی بیشتر نظام و استفاده حداکثری از ظرفیتهای مردم هر روستا برای عمران همان روستا شکل گرفت.

پیشرفت و آبادانی مناطق محروم کشور در ابعاد اشتغال‌زایی، فرهنگی، سلامت و زیرساخت‌های مورد نیاز از طریق توانمندسازی رشد و ارتقای ظرفیتهای انسانی و طبیعی مهم‌ترین ماموریت قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی است.

اما قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی استان قزوین ماموریت خود را در سه دهستان و در 71 روستا دنبال میکند و از ابتدای تشکیل تا به امروز، بیش از 42 پروژه را عملیاتی و اجرایی کرده است.

امیرمحمد خطیبی، معاون اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: قرارگاه پیشرفت و آبادانی با تشکیل طرح «رستا» که به معنی رونق،سازندگی، تولید و اشتغال است کار خود را در سطح روستاهای استان قزوین شروع کرد.

وی با بیان اینکه گام نخست ما ایجاد اشتغال در روستا بود، می‌گوید: ایجاد اشتغال در روستا هزینه‌های بالایی را داشت و برای اینکه این هزینه‌ها برای دولت و روستاییان ایجاد نشود، قرارگاه از پتانسیل های بالقوه روستاییان استفاده کرده تا بتواند آن‌ها را توسعه دهد.

معاون اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی با تاکید بر داشتن برنامه‌های خاص و جداگانه برای هر روستا اظهار کرد: حدود سی سال است که گندم در برخی از روستاهای الموت کشت نمی‌شد، اما امسال با بسیج مردم و برنامه‌های ارائه شده توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی، چهل هکتار از اراضی روستای خسرود به زیر کشت گندم رفت.

خطیبی در ادامه گفت: در خصوص پرورش دام‌های سنگین نیز طرح‌های بومی در روستاهای بکندی و کهک پیاده شده و قرار است این طرح بومی به صورت ملی مورد استفاده قرارگیرد.

وی می‌گوید: برخلاف تئوری اقتصادی غرب که پایه اشتغال آن‌ها بر رقابت است، ما از طرح‌های مشارکتی برای پروژه‌های اقتصادی روستاها استفاده می‌کنیم.

خطیبی در ادامه توضیح می‌دهد: قالی‌بافی و گلیم بافی از مواردی بوده که معاونت اشتغال قرارگاه به آن توجه داشته و دو کارگاه با ظرفیت اشتغال حدود هجده نفر در روستاهای آتان و کلایه دایر کرده است.

 

مایه حیات و مهاجرت معکوس

مجتبی مهاجری معاون عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: به علت کمبود امکانات به خصوص آب شرب در مناطق روستایی شاهد مهاجرت افراد جوان به شهر هستیم.

وی می‌گوید: از این رو تصمیم بر آن شد تا اولویت عرصه عمرانی برای روستاها، تامین آب شرب بهداشتی و آب کشاورزی مورد نیاز این روستاها باشد.

وی می‌گوید: تا کنون هفتاد و سه پروژه عمرانی از قیبل هجده پروژه آب شرب، چهارده پروژه آب کشاورزی، 31 پروژه راه، ابنیه، مساجد و بهسازی ایستگاه‌‍های صدا سیما، در فاز اول  و در مناطق الموت غربی، الموت شرقی و دهستان چوقور طارم عملیاتی شده است.

وی می‌گوید: با به ثمر رسیدن پروژه‌ها افراد بسیاری مهاجرت معکوس داشته و دوباره به روستاهای خود بازگشتند.

معاون عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی در ادامه می‌گوید: از هفتاد و سه پروژه تا کنون سی و شش پروژه به پایان رسیده، ده پروژه در حال ساخت و در بیست‌وهفت پروژه نیز اقدامات اولیه برای ساخت صورت گرفته است.

مهاجری می‌گوید: راه‌اندازی این پروژه‍ا در بخش الموت غربی حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برآورد هزینه شد که طبق هماهنگی‌های صورت گرفته بنا شد برای عملیاتی کردن پروژه‌ها دولت، قرارگاه پیشرفت و مردم به صورت سه جانبه کمک کنند.

وی اظهار کرد: از این مبلغ، پانصد میلیون تومان قرارگاه پیشرفت و آبادانی، چهارصد و شصت میلیون تومان دولت و حدود صد و سی میلیون تومان نیز مردم همیاری داشتند.

مهاجری تاکید کرد: اگر بنا بود دولت به تنهایی این پروژه‌ها را عملیاتی کند هزینه ساخت پروژه‌ها بیش از مبلغ برآورد شده می شد، ولی چون از پتانسیل مردم و قرارگاه پیشرفت و آبادانی استفاده شده بود، بیش از سیصد و شصت و پنج میلیون تومان صرفه‌جویی شد.

 

جان گرفتن قنات 1000 ساله

اکبر باقری مسئول دهستان الموت غربی قرارگاه پیشرفت و آبادانی می‌گوید: در منطقه الموت غربی قنات 1000 ساله‌ای در روستای کاکوهستان وجود داشت که به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی بهسازی شد و اکنون حجم آب آن چهار برابر شده است.

وی می‌گوید: برای بهسازی این قنات با هدف احیای آب منطقه،  بیش از صد میلیون تومان هزینه شد و بهسازی آن نیز بیش از هشت ماه به طول انجامید.

وی تاکید کرد: در روستاهای علندر و طهمورث آباد، مخازن آب شرب ساخته شده است.

مسئول دهستان الموت غربی توضیح داد: تا کنون حدود 7500متر لوله کشی شبکه خانگی و بهسازی حدود 900 متر از راه چشمه ها توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی انجام شده است.

وی می‌گوید: به عنوان مثال، مخزن آب شربی که در روستای علیدر تعبیه شده است با پمپاز کردن آب دو چاه به درون مخزن، آب شرب سه روستای علندر، چنگال دشت و بازرگاه را تامین می کند.

وی می‌گوید: قرارگاه پیشرفت و آبادانی به عنوان تسهیل‌گر این پروژه‌ها وارد عمل می‌شود و بسیاری از پیشرفت پروژه‌ها مدیون زحمات مردم منطقه است.

 

پای حرف مسئولین روستاها

بهمن کیماسی دهیار روستای طهمورث آباد در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در این روستا پیش از این آب شرب در مخزن آجری و غیر بهداشتی نگهداری می‌شد.

وی می‌گوید: با خبر ساخت مخزن آب شرب و پروژه های آب کشاورزی، مهاجرت های معکوس قابل توجهی در این روستا داشتیم.

سیاوش کیماسی عضو شورای روستای علندر با تقدیر از زحمات قرارگاه پیشرفت و آبادانی می‌گوید: پیش از این روستاییان از آب رودخانه شاهرود که به صورت گل‌آلود بود مصرف می‌کردند.

وی می‌گوید: استفاده از آب گل‌آلود مشکلاتی مانند بیماری انگل را برای روستاییان به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: با ساخت مخزن 100 متر مکعبی در این روستا توسط قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی تا این لحظه مشکلات عنوان شده را نداشتیم.

به گزارش فارس، بدون شک برجسته‌ترین اقدام قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی ایجاد اشتغال در روستاها نیست. بلکه دمیدن روح امید و زندگی در روستا  و مهم‌تر از آن استفاده از ظرفیت‌های موجود هر روستا برای توسعه همان روستا را می‌توان ارزشمندترین گام توسط این قرارگاه دانست.

نگاه جهادی این قرارگاه و استفاده از ظرفیت جوانان و همچنین توجه به ظرفیت‌های بومی منطقه می‌تواند رمز توسعه کشور محسوب شود و امیدواریم این نگاه در بین همه مسؤولین کشور نهادینه شود.

 

گزارش: علیرضا طاعتی

انتهای پیام./

 

برچسب‌ها:

نظر شما