شناسهٔ خبر: 33541700 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

خودکفایی 100 درصدی در تولید تجهیزات امنیتی شبکه ملی اطلاعات

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‎شرقی با اشاره به سرمایه‎گذاری‎های صورت گرفته برای راه‎اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: خوشبختانه با تلاش جوانان و متخصصین کشور هم‎اکنون تمامی تجهیزات امنیتی مورد نیاز شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور تولید می‎شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجانشرقی، مهدی خرامش سرپرست این اداره کل در دیدار با حجت‏الاسلام امین رشتبری امام جمعه شهرستان آذرشهر، ضمن ارایه گزارشی از وضعیت ارتباطی و فناوری اطلاعات این شهرستان گفت: شهرستان آذرشهر دارای 37 روستای دارای سکنه بوده که تاکنون دسترسی 30 روستا به اینترنت پرسرعت فراهم شده و برنامه­‎ریزی برای برقراری اینترنت در 5 روستای دیگر نیز انجام شده است.

خرامش با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات برای ایجاد پوشش تلفن همراه خاطرنشان کرد: تمامی روستاهای بالای 100 خانوار شهرستان آذرشهر تحت پوشش تلفن همراه هستند و فقط روستای کلوانق فاقد پوشش است که این روستا هم برای ایجاد پوشش در برنامه قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به نصب و راه‎اندازی خودپردازهای پست بانک در روستاهای استان افزود: در پنج روستای تابعه شهرستان آذرشهر، ATM پست بانک راه‎اندازی شده است.

سرپرست اداره کل ICT استان همچنین توضیحاتی در مورد کلیات و نحوه پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات ارایه کرد و گفت: این پروژه در راستای بومیسازی زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی فضای مجازی در کشور طراحی و پیادهسازی شده که در 18 ماه گذشته مبلغی بالغ بر 9600 میلیارد تومان برای راهاندازی آن سرمایهگذاری شده است.

وی شبکه ملی اطلاعات را زیرساخت اصلی دولت الکترونیکی در کشور برشمرد و افزود: با توجه به خودکفایی 100 درصدی تولید تجهیزات امنیتی شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور، استفاده از این شبکه میتواند ضامن برقراری امنیت و عدم دسترسی بیگانگان به فضای سایبری در داخل کشور باشد.

نماینده وزیر ارتباطات در استان با اشاره به توسعه مناسب زیرساختها در استان اظهار کرد: هم‎اکنون پهنای باند ورودی بینالمللی به استان آذربایجانشرقی 385G است که تا پایان سال به 520G میرسد و این در حالیست که استان آذربایجان‎شرقی به عنوان دروازه عمل کرده و پهنای باند را به سایراستان‌ها انتقال میدهد.

وی افزود: با توجه به تجارب به دست آمده از سیل امسال در مناطقی از کشور، پروژه فیبر نوری جایگزین در تمامی شهرستان‎های استان اجرا شده است تا در صورت به وجود آمدن مشکلی برای فیبر اصلی، از فیبر جایگزین برای برقراری و حفظ ارتباط استفاده شود.

در ادامه امام جمعه آذرشهر نیز ضمن قدردانی از عملکرد وزارت و اداره کل ارتباطات در استان و شهرستان آذرشهر، با اشاره به توسعه سریع دنیای ارتباطات گفت: در حال حاضر، دنیا دنیای ارتباطات است و انتقال اطلاعات از این طریق انجام می‎شود.

وی با اشاره به اعمال تحریم‎های دشمنان بر علیه کشور افزود: باید از این وضع بوجود آمده استفاده کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

حجت‎الاسلام رشتبری با تاکید بر لزوم توجه به بومی‎سازی و تولید تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور گفت: با وجود تحریم‎ها باید روی پای خودمان بایستیم و با حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان تجهیزات و سخت‎افزارهای مورد نیاز را بومی‎سازی کنیم.

وی با اشاره به لزوم توجه به بحث نرم‎افزاری افزود: در بحث نرم‎افزاری نیز باید کارهای زیادی انجام شود و جایگزین‎های مناسبی برای شبکه‎های اجتماعی خارجی تولید شود.

رشتبری با بیان خطرات استفاده از فیلترشکنها جهت دسترسی به پیام‎رسان‎های خارجی برای جوانان و نوجوانان اظهار کرد: استفاده از پیام‎رسان‎های داخلی علاوه بر کاهش هزینه‎ها به ایجاد اشتغال نیز کمک شایانی می‎کند.

نظر شما