به گزارش خبرنگار ایلنا، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم رونمایی از ناوگان جدید اتوبوسرانی گفت: برایند ما افزایش سهم حمل ونقل عمومی و کاهش استفاده از خودروی شخصی باید باشد، اما به این دلیل که با مبانی نظری پیوسته این هدف را دنبال نکردیم، نمیتوان گفت به این هدف دست پیدا کردهایم.
وی با بیان این نکته که ۸۰ درصد آلودگی در سطح شهر تهران مربوط به خودروهایی است که سوخت فسیلی مصرف میکنند و 40 درصد آلودگی خودروهای شخصی است، گفت: باید کاری کرد استفاده از خودروهای تک سرنشین در سطح شهر کاهش یابد.
شهردار تهران در ادامه افزود: هنوز هم سهم حمل ونقل شخصی اولویت حمل ونقل است و حتی آهنگش هم به سمت منفی شدن و یا صفر شدن نرفته است. باید استفاده را به حداقل برسانیم و آن را به ضدارزش تبدیل کنیم، اما نه به اجبار و باید با تعامل و مجاب کردن این کار را انجام دهیم.زمانی موفق میشویم که مردم را در کارمان همراه کنیم.
وی با ابراز نارضایتی از تبلیغات صدا و سیما که تولید دوش و کفش را در تیزر تبلیعاتی قرار می دهد، اظهار داشت:حجم تبلیغی که برای سر دوش و کفش میشود از پخش گزارشات درباره وضعیت حمل و نقل بیشتر است مگر ما چقدر نیاز به سردوش داریم؟ هرچند تولید داخل و قابل احترام است.
او افزود: از این رفتار تعجب میکنم و تاسف میخورم که چرا حمل و نقل ما بین برنامه های پربازیدید جایی ندارد.البته شاید تقصیر ما باشد که تولید نمیکنیم، اما این انتقاد هم وارد است که این مسائل مهم چرا در برنامههای تلویزیون جایی ندارد.
وی در ادامه اظهار داشت: از مردم تهران باید عذرخواهی کنیم، زیرا سرویسی که به آنها در سطح شهر میدهیم متناسب با حجم تقاضا نیست.باید تمام تلاشمان را بکنیم که این ضعف را جبران کنیم وخوشبختانه دولت همراهی دارد.
پورسیدآقایی: معضل ترافیک با توسعه معابر و ساخت بزرگراه حل نمیشود
همچنین محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این مراسم گفت: با توسعه معابر و ساخت بزرگراه و اتوبان نمی توان معضل ترافیک تهران را حل کرد و باید کاهش میل استفاده از خودروهای شخصی را به عنوان راه حل اساسی در دستور کار قرار داد، اما در کنار آن باید حمل و نقل عمومی را نیز گسترش داد.
وی با اشاره به اینکه در کنار این موارد باید فرهنگ استفاده از دوچرخه را نیز گسترش دهیم.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در دورههای گذشته به جای حل مسئله فرسودگی مینی بوس، مسئله را پاک کردند، اظهار داشت: مینی بوس از مد حمل ونقل حذف شده بود در حالی که نباید در همه خطوط از اتوبوس استفاده شود. درنتیجه در مسیرهایی که فواصل کوتاه است و مسافر کم باید مینی بوس جایگزین شود که در برنامه 5 ساله مشخص شد در چه خطوطی مینی بوس جایگزین شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این نکته که اضافه شدن مینی بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی را تا رسیدن به 800 دستگاه مینی بوس ادامه خواهیم داد به نگرانی هایی که برای دودزا بودن خودروهای دیزلی وجود دارد اشاره کرد و افزود: نگران دودزا بودن اتوبوس نیستیم زیرا همه مجهز به فیلتر دوده هستند. ۱۰۰دستگاه فیلتر دوده خریداری کردیم و درپاسخ به این شائبه که نصب فیلتر دوده باعث خرابی اتوبوس میشود، قرارداد نصب را با خود سازنده اتوبوس بستیم که بنا بر مشخصات فنی خودرو فیلتر دوده نصب شود.
وی در ادامه افزود: بنا داریم تمام اتوبوس های تهران حداقل آنهایی که متعلق به شهرداری است را مجهز به فیلتر دوده کنیم.
پورسیدآقایی در ادامه به عدد حاصل از صرفه جویی تبدیل اتوبوسها دیزلی به اتوبوس گازسوز اشاره کرد و گفت: میزان صرفه جویی سوخت در طی 12 سال به 142 هزار دلار رسید و این عدد امکان ادامه نوسازی اتوبوس ها توسط بخش خصوصی را فراهم کرد. در نتیجه وزارت نفت متعهد شد از محل صرفه جویی در مصرف سوخت، به ازای خروج یک اتوبوس فرسوده و جایگزینی اتوبوس گازسوز 142 هزار دلار پرداخت کند.
∎
نظر شما