شناسهٔ خبر: 33540506 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

واكنش‌ها به فراخوان‌قاليباف از جوانان

صاحب‌خبر -
تحرکات اخیر محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران موجب شده تا درصدر اخبار رسانه‌ها قرار گیرد و سیاسیون درخصوص کنش سیاسی او به تحلیل بپردازند. ویدئوی اخیر او که از جوانان خواسته به صحنه بیایند، نشان می‌دهد که او خود را برای بازی در زمین دیگری غیر از اصولگرایی آماده کرده که نشانه‌های آن را می‌توان در اظهاراتش مشاهده کرد. قالیباف که در رسیدن به پاستور ناکام بوده و دیگر نمی‌خواهد شانس خود را برای این عرصه امتحان کند هوای بهارستان در سر دارد تا اگر از قِبل اصولگرایان به ریاست جمهوری نرسید از درون نواصولگرایی و با نرده‌بان جوانان به ریاست مجلس برسد.
 بازیگردان، نه بازیگر
به گزارش روز نو :این روزها جزو پر سرو صدا‌ترین چهره‌های سیاسی کشور است و با اظهاراتش همواره در صدر رسانه‌ها قرار دارد. سخن از محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران و ملقب به آقای همیشه کاندیداست. مردی که با گذشت 2 سال از انتخابات 96 هنوز طعنه و کنایه‌های خود را نثار اصولگرایان می‌کند. اما آنچه که امروز در صحنه سیاست از وی می‌بینیم شخصیتی صرفا معترض نیست، بلکه قالیباف فهمیده که خود باید مثل برخی دیگر از چهره‌های اصولگرا به جای همراهی با اصولگرایان جریان ساز شود. به عبارت دیگر او می‌خواهد که در زمین بازی سیاست در ایران به جای بازیگر «بازیگردان» باشد. از این روست که پس از انتخابات 96 رشته علقه و دوستی با اصولگرایان را پاره کرده و بنای نو اصولگرایی گذاشته است. شاید آن زمان بسیاری این حرکت وی را به دلیل قهر از اصولگرایان قلمداد کردند، اما هر چه زمان گذشت مشخص شد که شهردار پیشین چه تصمیماتی در سر دارد. 9ماه تا انتخابات مجلس در اسفندماه سال جاری باقی است و مسلما قالیباف و همفکرانش از مدت‌ها قبل برای این انتخابات برنامه‌ریزی کرده‌اند. اینکه لاریجانی نیز برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد هم عنصر موثری شده تا قالیباف بهتر به هدف خود فکر کند. ویدئوی اخیری که طی روزهای گذشته از وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده موید این مساله است که قالیباف برای انتخابات پیش رو برنامه دارد. در شرایطی که اصولگرایان تمام همت خود را برای همگرایی پیرامون شورای وحدت گذاشته‌اند و اخیرا نیز جمنا به نفع این شورا کناره‌گیری کرده، حرکت اخیر قالیباف می‌تواند تاثیر بسزایی در این جریان سیاسی داشته باشد و آنها را به عکس‌العمل و واکنش وادارد. آنها قالیباف را قبول دارند، اما او دیگر بزرگان اصولگرایی را به رسمیت نمی‌شناسد، لذا مخاطب خود را جوانان قرار داده و آنها را برای مشارکت در انتخابات ترغیب می‌کند. «چهره‌های نو» شاید همان کلیدواژه‌ای باشد که خوشایند بزرگان اصولگرایی نیست و این پیام را به آنها می‌دهد که باید از صحنه سیاست خداحافظی کنند. وی با اظهارات اخیر خود این پیام را به هر دوجناح داده که می‌تواند وزنه‌ای تعیین کننده در انتخابات پیش رو باشد و حتی شاید بتواند ریاست مجلس را از آن خود کند. گرچه اطرافیان وی در تلاشند اینگونه جلوه دهند که قالیباف عزمی برای حضور در انتخابات ندارد، اما پرواضح است که آقای همیشه کاندیدا درصدد است پس از تجارب ناکام در رسیدن به پاستور شانس خود را در بهارستان بیازماید. حال باید دید جوانان چه میزان سخنان وی را جدی گرفته و بدان عمل می‌کنند.
  تلاش برای لیدری اصولگرایان
یک عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات درباره فراخوان انتخاباتی قالیباف اظهار داشت: خبر‌هایی که مطرح است دال بر این است که وی فعال بوده و سفر‌های استانی داشته و بعضا سفر به خارج از کشور نیز داشته و از طرفی اینگونه که معلوم است ستاد‌های انتخاباتی را شکل داده‌ است. در واقع کار را به صورت نیمه رسمی شروع کرده و عموم نیرو‌ها هم همان نیرو‌های همراهش در دوره شهرداری هستند. انتخاب نوشت؛ عبد‌ا... ناصری گفت: از زمانی که قالیباف بحث نواصولگرایی را مطرح کرد، به نظر می‌رسید وی دارد با رویکردی جدید وارد انتخابات 98 می‌شود و این انتخابات را نشانه گرفته است. ضمن اینکه آقای قالیباف با مشارکت در همه‌ انتخابات ریاست جمهوری از سال 84 به این سمت و نیز انتخابات 88 به یک جمع‌بندی درستی رسیده که بخت ریاست جمهوری ندارد. این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره احتمال تلاش قالیباف برای ایفای نقش لیدری در میان اصولگرایان بیان کرد: با توجه به تضعیف موقعیت امسال آقای لاریجانی در درون جبهه اصولگرایی و اقداماتی که آقای احمدی‌نژاد و تیمش علیه لاریجانی انجام دادند، چنین احتمالی وجود دارد.
 قصد ندارد محور باشد
دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در ارتباط با اظهارات اخیر قالیباف ابراز داشت: آقای قالیباف در ادوار گذشته انتخابات، با وجود آنکه گاهی از شکسته شدن ائتلاف توسط دیگران آسیب دیده، اما هیچ‌گاه وحدت شکن نبوده و نیست. «رویداد24» نوشت؛ محسن پیرهادی گفت: بنابراین، دعوت عمومی آقای قالیباف از چهره‌های نسبتاً جوان و با تجربه برای حضور در صحنه انتخابات مجلس، به معنای تقویت جریان و جبهه انقلاب است. وی در مورد اینکه آیا قالیباف محوریت این فهرست را بر عهده خواهد گرفت، تاکید کرد: آقای قالیباف به صراحت در پیام تصویری خود گفته است که قصد ندارد محور باشد. به رغم دعوت‌های فراوانی که از وی صورت گرفته، بعید است او بخواهد حتی کاندیدا باشد، بنابراین مسائلی مانند سرلیستی و محور بودن در انتخابات تقریبا منتفی است.
 قالیباف و مطرح کردن خود
یک فعال سیاسی اصولگرا درخصوص اظهارات اخیر شهردار اسبق تهران گفت: نحوه ورود آقای قالیباف در انتخابات مجلس بیش از آنکه آسیب‌شناسانه باشد، کاسبکارانه است. به این معنی که او بیش از آنکه دنبال اصلاح جریان اصولگرایی باشد، می‌خواهد از این نمد برای خود کلاهی بدوزد. محمد مهاجری اظهارکرد: قالیباف می‌خواهد سهم خود را از جریان اصولگرا بگیرد، سهم خود از کیک قدرتی که احیانا نصیب جریان اصولگرا خواهد شد. اینکه امروز الان ایشان تک‌روی و کار رسانه‌ای می‌کند، می‌خواهد خودش را مطرح کند.
  تبلیغات انتخاباتی؟ نه!
یک عضو حقوقدان شورای نگهبان در واکنش به فراخوان محمدباقر قالیباف برای انتخابات مجلس یازدهم گفت: باید بین ساماندهی فعالیت‌های حزبی و تبلیغات انتخاباتی تفکیک قائل شد. من به سایتی که آقای قالیباف برای ثبت‌نام فراخوان داده بود، نگاهی کلی کردم. به نظرم نمی‌توان به‌طور قاطع این فراخوان را تبلیغات انتخاباتی دانست. «ایرنا» نوشت؛ نجات‌ا... ابراهیمیان افزود: اهداف همه گروه‌ها و احزب، انتخابات است. آقای قالیباف در این فراخوان نیز با ذکر اهداف خود در حال جمع کردن یار برای حزبش است. بنابراین به نظر من این فراخوان را نمی‌توان مصداق تبلیغات انتخاباتی دانست. ابراهیمیان در رابطه با شعار انتخاباتی قالیباف عنوان کرد: وی می‌گوید این شعار ما برای حفظ فعالیت آینده است و برای فرد خاصی تبلیغ نمی‌کنیم. فعالیت انتخاباتی یعنی برای فرد خاصی تبلیغ کنند. هنوز آقای قالیباف نگفته من کاندیدا هستم و هنوز هم نگفته‌ کسانی که دعوت به ثبت‌نام شدند، کاندیداهای او در انتخابات مجلس آینده هستند. در نهایت می‌توان این عمل ایشان را به‌عنوان لیدر یک جریان سیاسی تلقی کرد نه تبلیغات انتخاباتی.

برچسب‌ها:

نظر شما