شناسهٔ خبر: 33538681 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بايد و نبايد هاي پيوند کليه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
رژيم غذايي در پيوند کليه, مشکلات بعد از پيوند کليه
دريافت کنندگان پيوند کليه نياز به داروهاي سرکوب‌کننده سيستم ايمني براي بقيه عمر خود دارند
دريافت کننده پيوند کليه نياز به مراقبت دقيق دارد. گيرندگان پيوند نياز به ملاقات منظم با متخصصان پزشکي در ادامه زندگي خود دارند. در خانه نيز، تعدادي راه وجود دارد که مي توانيد به کسي که پيوند کليه انجام داده کمک کنيد. با مراقبت مناسب و رفتار سازگار سالم، کليه دريافت کننده ممکن است تا ده سال طول بکشد.
در طول مراحل پيوند:
اطلاعات در بيمارستان را پيگيري کنيد. در طي مراحل خود، به تيمي که پيوند را به انجام مي دهد اعتماد کنيد. علاوه بر اين، هر چيزي را که تيم پزشکي در مورد نحوه کمک به دريافت کننده توصيه مي کند بنويسيد. توجه ويژه به مشاوره در مورد دارو، آزمايشگاه و ساير جنبه هاي مراقبت پيگيري ضروري است.
دريافت کننده يک يا دو روز پس از پيوند تحت مراقبت شديد قرار خواهد گرفت. آنها احتمالا چند روز تا يک هفته در بيمارستان بستري خواهند شد.
گيرنده بايد هر يک يا دو هفته براي يک سال پس از عمل، پزشک را ببيند. پس از آن، هنوز هم بايد سالانه تحت مراقبت پزشک باشد.
رژيم غذايي در پيوند کليه, مشکلات بعد از پيوند کليه
يک گيرنده پيوند بايد از تماس مستقيم با حيوانات خانگي جلوگيري کند
داروهاي دريافتي پيوند کليه:
دريافت کنندگان پيوند کليه نياز به داروهاي سرکوب‌کننده سيستم ايمني براي بقيه عمر خود دارند.
يک تقويم را با تاريخ، زمان و مقاديري که هر دارو بايد مصرف شود پر کنيد و آن را در جايي قرار دهيد که اغلب آنها را ميبينيد و به راحتي آن را در خانه خواهيد ديد.
عوارض جانبي داروها را بخوانيد. از دکتر خود درباره هر گونه عوارض جانبي که داروها ممکن است داشته باشد بپرسيد.در مورد اثرات داروهايي که در اختيار داريد، به پزشک خود اطلاع دهيد.
محدوديت قرار گرفتن در معرض آفتاب، بعضي از داروهايي که معمولا براي گيرنده هاي پيوند تجويز مي شوند، ممکن است باعث افزايش ابتلا به سرطان پوست شوند. بر اين اساس، دريافت کننده بايد از کرم ضد آفتاب قوي استفاده کند. علاوه بر اين، زمان قرار گرفتن در نور مستقيم خورشيد را محدود کنيد.
گيرنده کليه بايد هميشه داروهاي خود را به موقع مصرف کند و هيچ دارويي ديگر، از جمله دارو بدون نسخه، بدون اجازه دادن يک پزشک مصرف نکنند.
رژيم غذايي در پيوند کليه, مشکلات بعد از پيوند کليه
حدود هشت هفته بعد از عمل جراحي،از بلند کردن هر چيز سنگين خودداري کنيد
پيشگيري از عفونت :
جلوگيري از عفونت، که ممکن است باعث پس زدن کليه جديد شود، حياتي است. آنها بايد دست ها را بعد و قبل از غذا خوردن، دست زدن به مواد غذايي، دست زدن به چيزي يا رفتن به توالت بشويند.
يک گيرنده پيوند بايد از تماس مستقيم با حيوانات خانگي جلوگيري کند، به خصوص چند ماه پس از انجام پيوند کليه. هرگز يک گيرنده کليه نبايد به زباله هاي خانگي بدون استفاده از دستکش و ماسک دست بزند.
محدود کردن قرار گرفتن در معرض افراد ديگر، ديگر افراد، به ويژه در گروه هاي بزرگ، مي توانند خطر ابتلا به عفونت را افزايش دهد. در طول هشت هفته پس از پيوند کليه، دريافت کننده با افراد زيادي ملاقات نداشته باشد. هر کسي که عفونت سرماخوردگي يا ديگر عفونت ها را دارد بايد از گيرنده کليه دور باشد. براي اين دوره زماني، کودکان نيز بايد از دريافت کنندگان دور نگه داشته شوند.
اگر علائم عفونت رخ داد، بلافاصله با هماهنگ کننده پس از پيوند تماس بگيريد. ممکن است لازم باشد فورا دريافت کننده را به بيمارستان ببريد. به طور خاص، مراقب باشيد:
تب شديد يا علائم آنفولانزا، از جمله سردرد، درد، سرگيجه يا حالت تهوع و استفراغ.
درد يا حساسيت در شکم.
تورم قابل توجه در جاهاي ديگر بدن، و يا افزايش ناگهاني وزن بيش از 4 پوند در عرض 24 ساعت.
کاهش قابل توجهي در نياز به ادرار کردن.
توانبخشي فيزيکي:
به آرامي به فعاليت بدني بازگرديد گيرنده پيوند کليه ممکن است قادر به راه رفتن در روز بعد از عمل جراحي باشد! با اين حال، شما بايد فرد بعد از انجام عمل پيوند، فعاليت بدني را کم کند.
هنگامي که برش بهبود يابد، گيرنده فعاليت را با نرمش و پياده روي ملايم شروع کند. اطمينان حاصل کنيد که اين نوع از تمرين ها راحت و قابل کنترل هستند، سه يا چهار روز در هفته مي توانيد فعاليت داشته باشيد.
از پزشک خود درباره ورزش صحبت کنيد. آنها به تعيين مقدار مناسب ورزش کمک خواهند کرد. پرسش هاي بيمار مي تواند شامل موارد زير باشد:
چقدر بايد تمرين کنم؟
چه نوع ورزش بايد من را به خوب است؟ از کدام نوع بايد اجتناب کنم؟
آيا ورزش برنامه توصيه شده پزشکي من را تحت تاثير قرار مي دهد؟
رژيم غذايي در پيوند کليه, مشکلات بعد از پيوند کليه
يک گيرنده زن کليه نبايد حداقل يک سال بعد از عمل جراحي باردار شود
فعاليت را به تدريج افزايش دهيد. پياده روي، دوچرخه سواري، تنيس و شنا همه گزينه هاي عالي هستند. آنها را به مدت 20 تا 30 دقيقه در هر روز انجام دهيد. اين به شما کمک خواهد کرد تا قدرت خود را حفظ کنند و ذهن و بدن خود را سالم و شاد کنيد.
چيزهاي سنگين بلند نکنيد. حدود هشت هفته بعد از عمل جراحي،از بلند کردن هر چيز سنگين خودداري کنيد. براي دو تا سه ماه بعد، نبايد هر چيزي را که وزن آن بيش از 20 پوند است،بلند کنيد.
درد و يا ضربان قلب نامنظم را ناديده نگيريد. اگر هنگام ورزش خسته شديد يا ضربان قلب شما افرايش يافت ورزش را کاهش دهيد. اگر ضربان قلب نامنظم يا سريع، بيش از 15 دقيقه پس از تمرين ادامه يابد، به پزشک خود مراجعه نماييد.
اگر ضعف، خستگي يا سرگيجه را تجربه کنيد، ورزش روزمره خود را متوقف کنيد.
براي حداقل شش هفته گيرنده پيوند نبايد رانندگي کند.
از مسائل مربوط به جنسيت آگاه باشيد. يک گيرنده زن کليه نبايد حداقل يک سال بعد از عمل جراحي باردار شود. علاوه بر اين، هر ساله پاپ اسمير و ماموگرام را انجام دهيد، زيرا داروها او را به نوع خاصي از سرطان حساس مي کند. مرداني که پيوند دريافت مي کنند ممکن است براي حفظ نعوظ تلاش کنند.
اگر يک خانم هنگام مصرف داروهاي سرکوب کننده ايمني نوزاد داشته باشد، در مورد گزينه هاي تغذيه با دکتر خود مشورت کند. داروهاي ضد فشارخون مي تواند از طريق شير مادر انتقال يابد و براي کودک مضر است.
سيگار کشيدن خطر ابتلا به عفونت را افزايش مي دهد که مي تواند يک گيرنده کليه را در معرض خطر جدي قرار دهد. علاوه بر ساير بيماري ها، خطر ابتلا به سرطان نيز به علت سيگار کشيدن پس از پيوند افزايش مي يابد. علاوه بر اين، سيگار کشيدن باعث کاهش توانايي شما براي بهبودي مي شود و مي تواند برخي از عوارض جانبي خطرناک داروهاي سرکوب کننده ايمني را بدتر کند.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


نظر شما