شناسهٔ خبر: 33534063 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

به کودکان کار کمک نکنید مادامی که مشکلات اقتصادی پابرجاست مقابله با تکدی گری بی نتیجه است

مشکلات اقتصادی جامعه، آسیب های اجتماعی و تکدی گری سازمان یافته به عنوان حرفه، از جمله عوامل گسترش تکدی گری در

صاحب‌خبر -

مشکلات اقتصادی جامعه، آسیب های اجتماعی و تکدی گری سازمان یافته به عنوان حرفه، از جمله عوامل گسترش تکدی گری در سطح شهر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، در جلسه ساماندهی متکدیان در شهرستان اهواز که دوشنبه ۲۷ خردادماه در سالن جلسات فرمانداری اهواز برگزار شد، به بررسی علل و عوامل و شیوه های برخورد با این معضل اجتماعی پرداخته شد.

وضعیت مقابله با تکدی گری در خوزستان مطلوب نیست

در ابتدا سید مجید صالحی جلسه معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اهواز گفت: وجود متکدیان در شهر باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان شده و حضور آنان با البسه مندرس و ظاهر نا مناسب وجهه شهر را زشت کرده است.

وی افزود: اگرچه در برخی قسمتها متکدیان ساماندهی شده و شرایط بهتری دارند، ولی در نقاط دیگر برخورد جدی تر دیگر دستگاه ها را میطلبد؛ چرا که از نظر نمایندگان دولت وضعیت مقابله با تکدی گری در استان مطلوب نیست.

صالحی با اشاره به اینکه بسیاری از اقدامات در حوزه مقابله با تکدی گری نیازمند اعتبارات است، تصریح کرد: بخشی از متکدیتن در اهواز به صورت صنفی، گروهی و سازمان یافته و باندی فعالیت می کنند و برای امنیت شهر و مردم مشکل ساز هستند که باید دستگاه های امنیتی و انتظامی با این اخلال گران نظم و امنیت برخورد جدی کنند.

وی در خصوص کودکان کار عنوان کرد: اکثریت کودکان کار به دلیل مشکلات جسمی و روحی به این کار روی می آورند که اگر شناسایی و ساماندهی نشوند به دام افراد تبهکار افتاده و آسیب های جدی متوجه آنها خواهد شد.

کودک اجاره ای در اهواز نداریم

در ادامه این جلسه رئیسی، معاون امور اجتماعی بهزیستی شهرستان اهواز  در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر کرایه دادن کودکان خردسال به معتادان و افراد سودجو به منظور تکدی گری، عنوان کرد: کودک اجاره ای در اهواز نداریم و اگر موردی مشاهده شد، با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس گرفته و اطلاع دهد تا در صورت نیاز به مراکز نگهداری معرفی شوند.

وی در ادامه بر لزوم ارتقا فرهنگ و آموزش مردم در مواجهه با کودکان کار تاکید کرد و گفت: برخی کودکان بدون نیاز مالی و به دلیل تشویق دوستان بر سر چها راهها حاضر شده و اقدام به کسب درآمد می کنند.

رئیسی افزود: مردم باید آموزش ببینند تا به این کودکان کمک نکنند و کمک های خود را به مراکز نگهداری این کودکان تحویل دهند این اطلاع رسانی به زودی به صورت بنر در سطح شهر نصب خواهد شد.

مهمترین علت تکدی گری، مشکلات اقتصادی است

در بخش پایانی جلسه محسن فتحی، معاون دادستان عمومی انقلاب اهواز با اشاره به اینکه ۱۱۵ کودک بدسرپرست در ۶ مرکز نگهدادی شهرداری تحت حمایت قانون هستند، اظهار کرد: کارشناسان‌ ما با هماهنگی شهرداری در محل استقرار متکدیان حاضر شده و آنها رد شناسایی می کنند.

وی ادامه داد: اگر خانواده ای که مشکل مالی نداشته باشد فرزند خود را برای تکدی گری به خیابان ها بفرستد احضار شده و تعهد کتبی از آن ها گرفته می شود.

فتحی با بیان اینکه از سال ۹۴ تا کنون ۹۵ کودک گل فروش در اهواز شناسایی شده اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۸۴ کودک کار در مرکز گلشن آل طاها و ۸۴ کودک نیز در مرکز نگهداری طلوع مهر آفرینان آینده اهواز نگهداری و حمایت می شوند و کمک های خوبی به خانواده های آنان شده است.

وی مهمترین علت تکدی گری کودکان را مشکلات اقتصادی عنوان‌ کرد و گفت: مشکل تکدی گری با حرف حل نمی شود، وقتی خانواده برای امرار معاش و تامین مخارج زندگی دچار مشکل است، به ناچار فرزند خود را برای کسب درآمد به خیابانها می فرستد.

معاون دادستان عمومی انقلاب اهواز با اشاره به اینکه ما برای خانواده های کودکان شناسایی شده کلاس های آموزشی برکزاد می کنیم، بیان کرد: آنها پس از شناسایی رها نشده و ماهانه از طریق مراکز خیریه سبد غذایی و بسته های حمایتی و فرهنگی دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: در مجموع ۲۴۲ کودک کار و متکدی در سال گذشته از حمایت آموزشی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار شدند و ۱۱۰ کودک نیز برای ادامه تحصیل به فنی و حرفه ای خوزستان برای گذراندن دوره های فنی و حرفه ای معرفی شده و برخی از کودکان بازماندا از تحصیل با کمک دو مرکز خیریه آموزش های فرهنگی و اجتماعی به چرخه آموزش بازگشته اند.

فتحی با اشاره به اینکه کودکانی که سرپرست دارند نگهداری نمی شوند، تصریح کرد: کودکان بد سرپرست که عمدتا والدینی معتاد و با خشونت های رفتاری دادند با حکم قضایی در اختیار شهرداری برای نگهداری و حمایت قرار می گیرند.

انتهای پیام

نظر شما