شناسهٔ خبر: 33533655 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور؛

ایران چند قدمی ایجاد سازمان همکاری‌های علمی بین‌المللی

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف شد طراحی مفهومی و کلیات سازمان همکاری‌های علمی بین المللی در جمهوری اسلامی را برای جلسه بعد ارائه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ منصور کبگانیان در پایان صد و نوزدهمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: طبق مصوبه جلسه ۱۱۹ به علت ضرورت هماهنگ سازی اقدامات و عملیات علمی ایران در سطح بین المللی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور موظف شد طراحی مفهومی و کلیات سازمان همکاری‌های علمی بین المللی در جمهوری اسلامی را برای جلسه بعد ارائه دهد.

او افزود: این دومین جلسه ستاد بعد از تصویب سند جامع همکاری های علمی بین المللی بود که با حضور دو وزیر اضافه برگزار شد چراکه وزرای علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی فناوری رئیس جمهور و روسای کمیسیون های مجلس اعضای مصوب ستاد نقشه جامع علمی کشور هستند اما مواردی که در ارتباط با همکاری های بین المللی و اجرایی کردن این سند ضرورت دارد جلساتی داشته باشیم از وزرای امور خارجه و اطلاعات دعوت می کنیم تا مصوبات جامع تری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در دومین جلسه مربوط به سند جامع همکاری های علمی بین الملل پیشرفت های خوبی داشتیم، افزود: در جلسه اول تصویب شد که معاونت علمی و فناوری بخش مهمی از کار خودش را مختص این موضوع قرار دهد و شاهد بودیم که عزیزان جلسات زیادی را در این باره تشکیل دادند و خود آقای ستاری نیز وقت خوبی گذاشت و امروز در این جلسه گزارش پیشرفت کار را داد و اعضا هم نظرات اصلاحی و پیشنهاداتشان را ارائه کردند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه طبق سند و مطالبه مقام معظم رهبری نقشه راه دستگاه ها، چه دستگاه های علمی و چه دستگاه های امنیتی باید مشخص باشد؛ گفت: ما از افراط و تفریط در حوزه همکاری های بین المللی باید پرهیز کنیم؛ بخصوص اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران توسعه ای است و ما و دانشگاه هایمان نیاز به حفظ شتاب علمی خود و توسعه همکاری های بین المللی در زمینه علم و فناوری داریم.

کبگانیان با اشاره به اینکه در این زمینه حدود ۱۱ دستگاه، پیشنهاد‌ها و نقشه راه خودشان را ارائه داده بودند که خلاصه‌ای از آن در جلسه ارائه شد گفت: البته انتقادی که وجود داشت این بود که این‌ها بیشتر برنامه است تا نقشه راه؛ و در صورت تکمیل شدن هم گاهی اوقات نقشه راه دستگاه‌ها با هم تداخل دارد همین هم باعث شده بود که کمی حرکت علمی بین المللی کشورمان کند شود. وی با تاکید بر زمانبر بودن تهیه نقشه راه دستگاه‌ها در حوزه همکاری‌های بین المللی گفت: ان شاء الله این برنامه‌ها پس از رفع تناقض در هم تلفیق می‌شود و من فکر می‌کنم یک زمان معقول حدود یک سال را از ما می‌گیرد که نقشه راه کلیه دستگاه‌ها برای این موضوع معلوم شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: بعد از اعلام گزارش ها یک مصوبه مهمی را داشتیم ؛ به علت ضرورت هماهنگ سازی اقدامات و عملیات اعضای جلسه به اتفاق تاکید داشتند که سازمان همکاری های علمی بین المللی در جمهوری اسلامی ایران باید ایجاد شود. کبگانیان افزود: یک مقدار ملاحظاتی در این زمینه هست چرا که دولت در ایجاد ساختارهای جدید محدودیت هایی را دارند اما در جلسه تصویب شد که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور حداقل طراحی مفهومی و کلیات این سازمان را برای جلسه بعد ارائه دهد و قول داد آماده کند که این تصمیم بسیار مهمی است فکر می کنم خلاء جدی ما این چنین سازمانی است که روابط را تسهیل کند.

وی با اشاره به گلایه مستمر اساتید و دانشجویان ایرانی و خارجی از روند کند یا گاهی قفل شدن روند ارتباطات بین المللی گفت: بسیاری از کشورها اسم برده شد که محدودیت هایی برای بورسیه های ما یا برعکس ایجاد شده حتی در بین کشورهایی که هم سو هستند و همکاری های خوبی داریم موانعی مطرح شد اما در همین جلسه با هماهنگی دستگاه های علمی و امنیتی خیلی راحت این مشکلات رفع شد و دیدیم که در برخی موارد بدون نیاز به اصلاح قانون بسیاری از مواردی رفع مي شود. دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه در خصوص ایجاد سازمان همکاری های علمی بین المللی در جمهوری اسلامی ایران موافقان و مخالفان نکاتی را مطرح کردند افزود: تصویب شد که معاونت علمی کلیات پیشنهادش را برای ایجاد این سازمان ارائه دهد اگر تصویب شد وارد جزئیات و اساسنامه سازمان خواهیم شد.

کبگانیان گفت: موضوع پایانی جلسه بحث استفاده از ایرانیانی است که سالیان دراز در کشورهای دیگر بودند و حالا که تمایل به همکاری و استخدام در دستگاه های علمی کشور دارند برای تردد و بخصوص برای همکاری با دستگاه های ما درگیر مشکلاتی نظیر نحوه اقامت و پاسپورت هستند و برای اینکه بتوانیم تا حد ممکن از حداکثر نخبگانمان استفاده کنیم راهکارهایی پیشنهاد شد که به علت محدودیت زمان جلسه، بخش زیادی از این موضوع نیمه کاره ماند و جمع بندی و ادامه کار به جلسه بعد موکول شد.

نظر شما