شناسهٔ خبر: 33532810 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کلنگ زنی در اراضی سوری؛ بنام ترامپ به کام نتانیاهو

بعد از چند هفته سکوت نتانیاهو بار دیگر از حاشیه به متن آمده و تحرکات خود را با افتتاح شهرک جدیدی در منطقه اشغالی جولان افزایش داده است.

صاحب‌خبر -
نتانیاهو در اولین گام به برگزاری نشست کابینه نداشته خود در منطقه اشغالی جولان دست زد و شهرک جدیدی را بنام ترامپ افتتاح کرد و در سخنانی به تحریف واقعیت پرداخت و از حق تاریخی خود بر این منطقه سخن گفت حال آنکه بر همگان آشکار و مبرهن است که این منطقه جزء اراضی اشغالی سوریه است که در جنگ 1967 به اشغال این رژیم در آمد. در قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 242 و 338 این شورا نیز با تاکید بر اشغالی بودن آن بر خروج بدون و قیدو شرط از این اراضی تاکید و تصریح شده است.
این اقدام نشان می دهد که نتانیاهو همچنان به استفاده ابزاری خود از دولت ترامپ ادامه می دهد و امریکا را در باتلاقی جدید وارد می کند که هرگز چشم انداز روشنی برای آن دیده نمی شود و خود دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی این رژیم اذعان کرده اند که در سرزمین های اشغالی بخصوص کرانه باختری اگر انتفاضه آغاز شود فلسطینی ها بیشتر امریکا را مقصر خواهند شناخت چرا که بر همگان مشخص است که نتانیاهو همه اقدامات توسعه طلبانه و ضد حقوقی جدید خود را به پشتوانه حمایت های امریکا و شخص ترامپ انجام می دهد و اگر این حمایت ها نبود حداقل کارها با این شدت و سرعت دنبال نمی شد.
امریکا کار را به جایی رسانده است که حتی در برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آن امارات، عربستان و بحرین را نیز با خود همراه ساخته و در تلاش است برای این کشورها کارگاه آموزشی در خصوص معامله قرن برگزار کند که در آن محو فلسطین از نقشه سنتی خاورمیانه پیش بینی شده است.
بعد از اینکه نتانیاهو از تشکیل دولت جدید باز ماند و کار به برگزاری انتخابات دیگر در شهریورماه کشیده شد این سوال وجود داشت که وی با توجه به اینکه همه برگه های خود را در انتخابات گذشته سوزانده است برای پیروزی در انتخابات آتی به چه برگه های جدیدی متوسل خواهد شد. اکنون با اقدام نتانیاهو در برگزاری نشست کابینه امنیتی خود در منطقه اشغالی جولان و افتتاح یک شهرک جدید بنام ترامپ مشخص می شود که وی اولا در پی این است که با توسل به ساخت شهرک های جدید در اراضی اشغالی و الحاق شهرک های جدید در کرانه باختری به فلسطین اشغالی هم برای خود برگه انتخاباتی درست کند و هم اینکه مسئولیت آن را بر گردن امریکا و دولت ترامپ بیندازد و از آن برای خود سپر بسازد .
نتانیاهو برای اینکه بتواند به برنامه های شهرک سازی خود چه در زمینه ساخت شهرک های جدید و چه الحاق آن جامه عمل بپوشاند به ایجاد درگیری های منطقه ای در خارج از فلسطین نیاز دارد تا کما فی السابق از آن برای انحراف افکار عمومی و جامعه جهانی از سیاست های توسعه طلبانه خود در فلسطین و ایجاد حاشیه امن برای این اقدامات استفاده کند و بر همین اساس است که می توان رد پای این رژیم و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آن را در دامن زدن به تشنجات در خلیج فارس و حتی شمال افریقا پیدا کرد که این هوشیاری کشورهای منطقه را می طلبد.
-----------------------
احمد کاظم زاده
­


نظر شما