شناسهٔ خبر: 33532788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در دیدار با رییس مبارزه با مواد مخدر وزارت كشور عراق؛

همكاري ايران و عراق در مبارزه با مواد مخدر

​​​​​​دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، تمايل همكاري ايران با عراق را در مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد و گفت: دو كشور طي يك دهه اخير، در حوزه‌هاي تروريسم و مواد مخدر آسيب‌هاي بسياري را متحمل شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ اسكندر مؤمنی عصر امروز در ديدار با رییس مبارزه با مواد مخدر وزارت كشور عراق به تبيين جايگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: به دليل آنكه جمهوري اسلامي ايران در مسير ترانزيت مواد مخدر قرار دارد، موضوع مبارزه با آن از اهميت بسيار زيادي برخوردار و ستادي بنام «ستاد مبارزه با مواد مخدر» تشكيل و رياست آن بر عهده رياست جمهور نهاده شد.


وي افزود: 24 دستگاه همچون وزارت كشور، وزارت خارجه، وزارت بهداشت و نيروي انتظامي عضو اين ستاد هستند و به نمايندگي از اين ستاد نیز، در هر استان از كشور ايران، تشكيلاتي بنام «شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر» داير شد.
دبيركل ستاد در ادامه؛ به وضعيت مواد مخدر در ايران و دنيا پرداخت و گفت: جمهوري اسلامي به لحاظ موقعيت جغرافيايي در كنار افغانستان قرار دارد كه منشأ توليد بيش از 90 درصد مواد افيوني جهان است.


مؤمنی؛ مقصد قاچاق مواد مخدر افغانستان را اروپا اعلام كرد و گفت: به همين دليل است كه مواد مخدر به تجارت پر سود دنيا تبديل شده و اين شرايط موجب شده كه جمهوري اسلامي سالانه صدها ميليون دلار در حوزه مبارزه با اين بليه جهاني جهت اقداماتي همچون استحكامات مرزي و استقرار نيروهاي انساني هزينه كند؛ درحالی‌که اين بودجه‌ مي‌توانست صرف توسعه پايدار كشور شود.


وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران طی سه دهه گذشته حدود 11 هزار تن مواد مخدر كشف كرده است، افزود: در سال گذشته نيز بيش از 800 تن مواد مخدر توسط كشورمان كشف شده كه ناشي از 1500 عمليات و درگيري عليه قاچاقچيان بين‌المللي بوده است و همچنين در راه این مبارزه، بيش از سه هزار نفر به شهادت و بيش از 12 هزار نفر به درجه رفيع جانبازي نائل شده‌اند.


دبيركل ستاد اظهار داشت: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد (UNODC) اعلام كرده است كه جمهوري اسلامي ايران به‌تنهایی 76 درصد ترياك جهان، 67 درصد مرفين جهان و 17 درصد هرويين جهان را كشف كرده است.


مؤمنی گفت: ما به وضعيت كشت و توليد مواد مخدر در افغانستان خوش‌بين نيستيم و پيش‌بيني مي‌كنيم كه اين روند تولید ادامه دارد چرا که اين افزايش توليد ناشي از تقاضا در مقصد – كشورهاي اروپايي - است كه اهتمام جدي به مبارزه با مواد مخدر ندارند.


وي افزود: در سال 2001 ميلادي،‌ ميزان كشت توليد مواد مخدر در افغانستان حدود 200 تن بود اما بعد از اشغال آن كشور توسط نيروهاي فرامنطقه‌ای، توليدات مواد مخدر در پايان سال 2017 ميلادي به بيش از 9 هزار تن رسيد و 50 برابر شد؛ پس طبيعي است كه افزايش توليدات مواد مخدر در همه كشورهاي پيراموني، مسير و مقصد اثر سوء‌ خود را بگذارد.


دبيركل ستاد با بيان اينكه قاچاقچيان از همه ابزارها و شيوه‌ها براي گسترش اين تجارت كثيف استفاده مي‌كنند، گفت: همه كشورها بايد در اين مبارزه جهاني سهم داشته باشند و ايران در چارچوب استراتژي‌هاي ملي و تعاليم ديني با همه انواع مواد مخدر چه در داخل كشور و چه ترانزيت جهاني مبارزه قاطعي دارد.


مؤمنی بيان كرد: جمهوري اسلامي ايران علاوه بر توجه به حوزه مقابله با عرضه، در حوزه‌هاي درمان، پيشگيري و كاهش آسيب معتادان اقدامات بسيار گسترده‌اي انجام داده است به‌گونه‌ای كه به‌عنوان يكي از كشورهاي مرجع انتخاب شده است.


وي گفت: ما آمادگي خود را در خصوص تبادل تجربيات با کشور عراق اعلام می‌داریم، چرا كه هر دو كشور طي يك دهه اخير، چه در حوزه تروريسم و چه حوزه مواد مخدر و ناامني‌هاي وارداتي آن، آسيب‌هاي بسياري را متحمل شده‌اند.


مؤمنی در انتها بيان كرد: با توجه به اينكه اتباع ايران سفرهاي زيادي به عراق دارند و بالعكس، دو كشور زمينه‌هاي همكاري‌هاي مشتركي در حوزه‌هاي مقابله، پيشگيري، درمان و كاهش آسيب معتادان دارند و با تنظيم پيش‌نويس همكاري و امضاي نهايي آن در حوزه مبارزه با مواد مخدر همكاري‌هاي دو كشور مي‌تواند ارتقاء‌ قابل‌توجهی پيدا كند.


مواد مخدر مشكل جهاني است
همچنين در اين ديدار سرلشگر عبدالصاحب رییس مبارزه با مواد مخدر وزارت كشور عراق گفت: عراق تا سال 2013، كشوري پاك از مواد مخدر شناخته مي‌شد اما با وضعيت امنيتي كه رخ داد، زمينه براي حضور جنبش‌هاي جنايتكار همچون داعش براي گسترش مواد مخدر فراهم شد كه بلافاصله وزارت كشور به همراهي وزارت بهداشت، اقداماتي همچون قانون‌گذاری و اصلاح ساختارهاي سياسي انجام دادند و وظايف جديدي را براي اداره كل مبارزه با مواد مخدر عراق تعريف كردند.


وي افزود: معتقديم كه مواد مخدر مشكلي جهاني است و يك كشور نمي‌تواند به‌تنهایی با آن مبارزه كند و به همكاري بين‌المللي براي اين مبارزه جهاني نياز است.


وي بيان داشت: با توجه به اينكه ايران علاوه بر مقابله با مواد مخدر، در حوزه درمان معتادان نيز پيشرفت‌هاي قابل‌توجهی داشته است نيازمند همكاري و انتقال تجارب كشور ايران هستيم.

نظر شما