شناسهٔ خبر: 33532730 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در جلسه هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی مطرح شد؛

دادگاهی برای محاکمه جنایات آمریکا تشکیل شود

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر مسائل بین‌الملل: پیشنهاد آن را داریم که یک دادگاهی برای رسیدگی به جنایات آمریکا علیه بشریت تشکیل شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حسین شیخ الاسلام در جلسه هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی که در محل دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: آمریکا در طول این سال‌ها جنایات زیادی را علیه بشریت صورت داده که برخی از این جنایات بارزتر از دیگر اقداماتش است. به طور مثال شلیک بمب اتمی به هیروشیما مهم است و شاید از بمب اتمی که روی ناکازاکی انداخت، مهمتر باشد با اینکه تعداد کشته‌های آن کمتر است.

وی ادامه داد: حادثه ناکازاکی بعد از هیروشیما انجام شد و ابعاد این جنایت مشخص شد و آن‌ها با علم به میزان تخریب و تاثیر آن و با اینکه ژاپن تسلیم شده بود، این بمب را انداختند، حال باید دقت ویژه‌ای روی این اقدامشان صورت بگیرد و آن را طور دیگری مورد بررسی قرار داد.

شیخ الاسلام گفت: آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام نیز آدمکشی اساسی به راه انداختند. حتی به جنگل و سایر منابع طبیعی و هرچه سر راهشان بود، رحم نکردند. یا اقداماتی را که در کودتای ۲۸ مرداد، در ایران ایجاد کردند نیز می‌توان مورد توجه قرار داد.

وی افزود: لذا در خصوص رسیدگی به این جنایات نیاز به یک دادگاه داریم تا آمریکا را در آن محاکمه کنیم. مخصوصاً با توجه به اینکه این هفته نیز به نام هفته قوه قضائیه نامگذاری شده است، پیشنهاد آن را داریم که یک دادگاهی برای رسیدگی به جنایات آمریکا علیه بشریت تشکیل شود.

شیخ الاسلام گفت: می‌توانیم افرادی را هم از دیگر کشور‌ها به عنوان شکات دعوت کنیم، ضمن اینکه نباید اتفاقات چند سال اخیر در فلسطین و یمن را از یاد ببریم و این مسائل باید مطرح شوند، خصوصاً اینکه آمریکایی‌ها در این موارد دخیل هستند.

وی افزود: ممکن است امسال این فرصت نباشد، ولی برنامه ریزان در این باره، می‌توانند برگزاری چنین دادگاهی را در دستور کار خویش قرار دهند.

نظر شما